۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۲۹۲۹۵۵
یکی از روزنامه‎های آلمان تأکید کرد؛

طرفداران صلح باید با رییس جمهور سوریه مذاکره کنند

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه آلمانی نوشت که همانطور که غرب برای حل دیگر مسایل خاورمیانه با همان کشورها مذاکره کرده است، باید برای حل بحران سوریه با رییس‌جمهور این کشور وارد مذاکره شود.
بشار اسد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» در گزارشی درباره تحولات سوریه و مواضع اخیر مقامات غربی در زمینه تعامل با دولت «بشار اسد» با هدف حل بحران این کشور را ضروری دانست و نوشت: در جریان جنگ داخلی در سوریه دست‌کم 220 هزار نفر کشته شده‌اند و بدون مذاکره با دولت اسد، صلح هم تحقق نخواهد یافت.

 

«توماس زایبرت» نویسنده این گزارش نوشت: اینکه اسد را در یافتن راهکار برای حل بحران سوریه قرار دهیم مساله ای است که مورد علاقه غربی‌هاست این راهکاری واقعی است؛ نه فقط به این دلیل که در شرایط کنونی روسیه در سوریه حضور نظامی دارد.

 

در این گزارش آمده است که شواهد مبنی بر نقض حقوق‌بشر در سوریه را باید در کنار موارد دیگری که در خاورمیانه نادیده گرفته شود، سنجید. سیاست غرب در دیگر  نقاط منطقه مثل سوریه نیست. مثلا در عربستان، پادشاهی این کشور وبلاگ‌نویسی را زندانی می‌کند، حقوق‌زنان رعایت نمی‌شود و در سال جاری هم  تقریبا 90 نفر ربوده شده‌اند. با این حال «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ژانویه گذشته به قدرت رسیدن «ملک سلمان» پادشاه عربستان را تبریک گفته بود و ابراز امیدواری کرد که همکاری 2 طرف تقویت شود.

 

نویسنده گزارش در ادامه با ایراد اتهاماتی علیه ایران در زمینه مسائل حقوق بشر می‌نویسد که غرب با همه اینها با ایران بر سر میز مذاکره نشست تا درباره برنامه هسته‌ای این کشور رایزنی کند.

 

وی نوشته است: در مصر هم داستان مشابهی وجود دارد. «عبدالفتاح السیسی» رییس‌جمهور این کشور با کودتا روی کار آمد و رویکرد خشنی را علیه مخالفان خود در پیش گرفت. با همه اینها اوایل ژوئن با احترام از السیسی در برلین استقبال شد. با همه اینها اما وقتی نوبت به سوریه می‌رسد، سیاست‌ها تغییر می‌کند.

 

وی نوشت: عربستان سعودی، ایران و مصر  نقش مهمی در مسایل منطقه‌ای دارند. پیشبرد سیاستی در خاورمیانه بدون در نظر گرفتن این کشورها بی‌نتیجه خواهد بود. در زمینه برنامه هسته‌ای بدون مذاکره با ایران نمی‌توانستیم این مسأله را حل کنیم. درباره سوریه هم باید با اسد مذاکره شود. ترکیه و بسیاری از دشمنان اسد 4 سال تلاش کردند تا دولت سوریه را سرنگون کنند. این تصور عملی نشد و اسد فقط کنترل بخش هایی از کشورش را از دست داد.

 

تاگس اشپیگل افزود که غرب مدتها خطر داعش و هجوم هزاران مهاجر به اروپا و واکنش روسیه را نادیده گرفته بود و حالا که برای حل مسئله جدی شده است، باید با اسد مذاکره کند. البته چنین مذاکراتی نوعی ارزش‌گذاری مجدد برای رییس جمهور سوریه خواهد بود و پیروزی برای روسیه و شکستی برای غرب محسوب می‌شود.»

 

گزینه جایگزین در این مورد این است که  غرب نظامیان خود را به سوریه بفرستد تا اسد را از قدرت خلع کند و به این وسیله به بحران پایان دهند و امکان بازگشت مهاجران را فراهم کنند. البته این چیزی است که هیچکس در غرب به دنبال آن نیست./994/ب102/د

ارسال نظرات