۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۹۰۷۷۴
استاد آمریکایی:

واشنگتن با براندازی حکومت اسد درهای دمشق را به روی داعش باز می‎کند

خبرگزاری رسا ـ استاد آمریکایی تأکید کرد که سیاست واشنگتن در تغییر حکومت رییس جمهوری سوریه، درهای دمشق را به روی داعش خواهد گشود.
استاد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، استفان کوهن استاد مطالعات روسیه در دانشگاه های نیویورک و پرینستون آمریکا نوشت: سیاست واشنگتن در تغییر حکومت «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، درهای دمشق را به روی داعش خواهد گشود.


این استاد دانشگاه افزود: روسیه که قومیت های مختلفی را در خود جای داده و دارای تاریخی هزار ساله است، در مقایسه با آمریکا درک بهتری از سوریه و رویکرد دقیقتری در قبال اوضاع شکننده ژئوپلتیکی خاورمیانه دارد.


روسیه تقریبا یک دهه و بطور قطع از زمان آغاز بهار عربی تاکید کرده هر زمان که آمریکا تلاش برای تغییر حکومت را آغاز می کند، نتیجه بدتری به دست می آید. روسیه به تبعات جنگ آمریکا در عراق و اتفاقاتی اشاره دارد که در نتیجه سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رییس جمهوری مخلوع لیبی رخ داده است.


این استاد دانشگاه افزود: این جنگ تبعاتی از جمله بروز جنگ های داخلی و افراطی گرایی داشته که تاوان آن را ساکنان این کشورها و اکنون اروپا با بروز بحران آوارگان پرداخته است. سرنگونی دولت اسد به علاوه به طرز اجتناب ناپذیری به آوارگی صدها هزار و حتی میلیون ها نفر در سراسر قاره اوراسیا منجر خواهد شد.


حال شماری از شبه نظامیان روسیه در کنار داعش در حال جنگ هستند که ممکن است در صورت تغییر حکومت سوریه به قفقاز در شمال روسیه بازگردند و فعالیت های تروریستی خود را از سرگیرند.


بنا بر این روسیه به اوضاع سوریه همان طور نگاه می کند که به بحران اوکراین. در حالی که بحران اوکراین و سوریه از دید مقامات مسکو، بروکسل و آمریکا از ظر ژئوپلتیکی با هم در ارتباط است، روسیه با دو تهدید در جهان مواجه است. نگرانی های ژئوپلتیکی روسیه بی دلیل نیست زیرا این کشور با سیاست های توسعه طلبانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از سرنگونی شوروی سابق مواجه است.


کوهن ادامه داد: واشنگتن از زمان پایان «جنگ سرد اول» آغازگر حدود 10 حمله به کشورهای مختلف بوده است. آمریکا همچنین بسیاری از حکومت ها را سرنگون و ناتو را وادار کرد تا به مرزهای روسیه نزدیکتر شود. واشنگتن همچنین ساز و کار موسوم به «نظام امنیتی پساجنگ سرد» را در اروپا ایجاد و مسکو را از مشارکت در آن محروم کرد.


رویکرد سیاست خارجی روسیه در امور سوریه تفاوت چشمگیری با آمریکا دارد. تجربه تاریخی روسیه ریشه در موضع کرملین دارد.روسیه همواره یک کشور چند قومی بوده که ساختاری کاملا متفاوت با آمریکا دارد.


این امر باعث می شود مسکو در مقایسه با آمریکا درک بهتری از کشورهایی مانند سوریه و بطور کلی خاورمیانه داشته باشد که سالها چنین مذاهب، فرهنگ ها و قومیت هایی را در صلح و آرامش در خود جای داده و اکنون به صحنه جنگ های داخلی خشونت آمیز بدل شده است.


مسکو پیش بینی می کند که در نتیجه تغییر حکومت سوریه با حمایت های آمریکا، داعش دمشق را تصرف کند، اما واشنگتن و مقامات ناتو ظاهرا نمی توانند تبعات سیاست خارجی خود را در زمینه خاورمیانه محاسبه کنند./982/ب103/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات