۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۹۰۳۷۶
اردوغان:

اسد جایگاهی در مذاکرات صلح سوریه ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور ترکیه در سفر به مسکو خواستار همکاری نزدیک ترکیه، روسیه، آمریکا و ایران برای پایان دادن به ناآرامی‌های سوریه شد اما تأکید کرد که بشار اسد هیچ جایگاهی در مذاکرات صلح سوریه ندارد.
اردوغان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه (امروز) اعلام کرد که ترکیه، روسیه، آمریکا و ایران باید برای متوقف کردن ناآرامی‌های سوریه که چهارسال به طول انجامیده است، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

 

اردوغان به خبرنگاران گفت: من هیچ قصد و نیتی در موضع روسیه در قبال سوریه مشاهده نکردم. وزرای سیاست خارجی همچنان به تلاش در خصوص این موضوع ادامه می‌دهند. ارزنده است که با یکدیگر با ایران و آمریکا در این زمینه همکاری کنیم.

 

این درخواست بعد از سفر یک روزه اردوغان به مسکو برای شرکت در مراسم افتتاح یکی از بزرگترین مساجد اروپا مطرح شد و رییس‌جمهور ترکیه درباره ناآرامی‌های سوریه با «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کرد.

 

با وجود درخواست مداوم روسیه برای همکاری نزدیک‌تر با دولت سوریه، اردوغان در ادامه افزود که «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه هیچ جایگاهی در مذاکرات صلح سوریه ندارد.

 

اظهارات اردوغان در حالی مطرح شده است که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد که مذاکرات صلح سوریه باید شامل «بشار اسد» و ایران نیز شود.

 

مرکل در کنفرانس خبری بعد از نشست اتحادیه اروپا درباره بحران آوارگان سوری گفت: ما باید با بسیاری از بازیگران گفت‌وگو کنیم. این بازیگران شامل اسد هم می‌شوند و دیگران را نیز در برمی‌گیرد.

 

وی در ادامه افزود: نه تنها آمریکا و روسیه بلکه شرکای مهم منطقه‌ای، ایران و کشورهای سنی همچون عربستان سعودی باید حضور داشته باشند.

 

با اینحال، «فرانسوا اولاند» رییس‌جمهور فرانسه روز پنج شنبه تأکید کرد که هیچ جایگاهی برای اسد وجود ندارد و تصریح کرد: هیچ انتقال قدرتی بدون کناره‌گیری اسد وجود نخواهد داشت. آینده سوریه از طریق بشار اسد عبور نمی‌کند./982/ب103/د

ارسال نظرات