۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶
کد خبر: ۲۹۰۰۴۲
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه تأکید کرد؛

قرآن به عنوان ترازوی افراط و تفریط عرضه شود

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: متهم کردن مجاهدان و مبارزان به افراط، نوعی نا آگاهی و یا با هدف به انزوا کشیدن نیرو های انقلابی و فداکار انجام می شود که خود جرم و خطایی بزرگ است.
افراط و تفريط

حجت الاسلام محمود مهدی پور محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با تأکید بر این که میزان افراط و اعتدال باید مشخص شود، گفت: اگر امام خمینی(ره) افراطی بود، ما نیز می خواهیم افراطی باشیم و این افراط برای ما باعث افتخار است.

 

وی افزود: اگر قرآن مبتنی بر افراط است، تمام قرآنی های عالم نیز طرفدار افراط هستند، از این رو باید دید میزان افراط و تفریط در چیست.

 

حجت الاسلام مهدی پور با بیان این که میزان افراط و تفریط را باید با در عمق قرآن، اندیشه امام راحل و مواضع فقهای اسلام و مراجع جست‌وجو کرد، گفت: داوری در جهت متهم کردن افراد به افراط و تفریط، امری غیر منطقی است.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با تأکید بر این که ترازوی تشخیص افراط و تفریط باید مشخص شود، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمود، ابتدا باید افراط را تعریف کرد تا مشخص شود افراط و تفریط چیست.

 

به گفته وی، قرآن باید به عنوان ترازوی افراط و تفریط عرضه شود تا جایگاه افراط و تفریط در جامعه مشخص شود.

 

وی با اشاره به این که برداشت ها باید بر اساس قرآن باشد، گفت: اتهام زدن امری ساده، اما خطرناک و گناهی بسیار بزرگ است، از این رو نمی توان آنچه از اسلام است را جدای از اسلام و آنچه نیست را در اسلام بدانیم.

 

حجت الاسلام مهدی پور با بیان این که اگر منظور از افراط دور شدن از اسلام است، باید به قرآن استناد شود، گفت: صِرف سلیقه شخصی نمی توان کسی را افراطی و یا اهل تفریط یاد کرد، بلکه باید اندیشه ها در ترازوی قرآن، نهج البلاغه و صحیفه قرار گیرد.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: اگر قرآن فرموده است که با کفار در نبرد باشید، باید همیشه با آنها در جنگ و جهاد بود، اما این امر باید با شیوه های مناسب روز انجام شود.

 

حجت الاسلام مهدی پور گفت: برخی مطرح می کنند که توان مقابله با کفار را نداریم که در این بین اتهامی زده نشده است، اما متهم کردن مجاهدان و مبارزان به افراط، نوعی نا آگاهی و یا با هدف به انزوا کشیدن نیرو های انقلابی و فداکار است که جرم و خطایی بزرگ محسوب می شود./1307/302/ب3 

ارسال نظرات