۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۸۸۴۳۸
بشار اسد در گفت‌وگو با رسانه‌های روسی:

رییس جمهور سوریه بر اساس اراده آمریکا تغییر نمی‎یابد/ ایران و روسیه همپیمانان ما در مبارزه با تروریسم هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور سوریه در گفت‌وگو با رسانه‌های روسی تأکید کرد کشورهای غربی که هیاهوی رسانه‌ای زیادی درباره آوارگان سوری ایجاد کرده‌اند باید برای حل این مسأله حمایت از تروریسم را متوقف کنند.
بشار اسد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «بشار اسد» رییس جمهور سوریه روز سه شنبه (دیروز) با رسانه‌های روسی گفت‌وگو کرده و درباره موضوعاتی مانند آوارگان سوری، مبارزه با تروریسم و آینده سیاسی سوریه گفت‌وگو کرده است.

 

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

 

آقای رییس جمهور از اینکه به رسانه‌های روسیه از جمله تلویزیون راشا تودی، وروسیسما گازیتا، شبکه یک، روسیه 24ف نووسیتی و شبکه ان تی وی مجال گفت‌وگو دادید از شما تشکر می‌کنیم سوال‌های زیادی باید پرسیده شود اما می‌خواهیم بدانیم آخرین تحولات مبارزه با «داعش» و وضعیت همکاری روسیه و سوریه به چه شکلی است با توجه به اینکه مسأله بحران آوارگان سوری در حال حاضر در صدر اخبار مربوط به سوریه قرار داد.

 

بحران سوریه وارد سال پنجم خود شده و شما با همه چالش‌ها و پیش‌بینی‌های غربی‌ها برای کنار گذاشته شدن از قدرت مقابله کردید و همچنان به عنوان رییس جمهور به کار خود ادامه می‌دهید؛ برخی گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده حاکی است که دیدارهایی میان مسرولان کشور شما با مسؤولان سعودی وجود داشته در حالی ریاض همچنان بر لزوم برکناری شما پافشاری می‌کند بر همین اساس سوال اول این است که موضع شما نسبت به روند سیاسی کشور چیست و نظر شما نسبت به تقسیم قدرت با معارضان که مدام اعلام می‌کنند راهکار سیاسی برای حل بحران کشور وجود نخواهد داشت چیست؟ آیا نشانه‌ای مبنی بر همکاری از سوی آنها دریافت کرده‌اید آیا امکان ایجاد تغییرات سیاسی در شرابط فعلی کشور وجود دارد؟

 

اسد: ابتدا لازم است این سوال را به چند بخش تقسیم کنم؛ در پاسخ به بخش اول باید بگویم که از همان ابتدای بحران تلاش ما بر به کارگیری روند مذاکره بوده و مذاکرات متعددی میان طرف‌های سوری در دمشق، ژنو و روسیه برگزار شد و اولین گامی که نتیجه بخش بوده مذاکرات مسکو 2 بوده نه ژنو و نه مسکو ؛ کما اینکه این گام یک اقدام جزئی بوده و هنوز تکمیل نشده است و این مسأله با توجه به حجم بزرگ بحران طبیعی است. نمی‌توان طی ساعت‌ها یا روزهای آتی به توافقی برای حل بحران دست پیدا کرد ما منتظر مسکو 3 هستیم و اعتقاد داریم باید به گفت‌وگو با احزاب و جریان‌های سیاسی سوری ادامه داد و در موازات آن با تروریسم نیز مبارزه کرد تا به اجماعی درباره آینده سوریه برسیم.

 

بخش آخر سوالتان را نیز چون با بخش قبلی مرتبط بود پاسخ می‌دهم که آیا می‌توان در حالی که تروریسم در سوریه و عراق منتشر شده به هدف خود برسیم؟ باید به گفت‌وگو برای رسیدن به توافق ادامه دهیم اگر بخواهیم به نتیجه‌ای واقعی برسیم باید خونریزی را متوقف کنیم تا مردم احساس امنیت کنند.

 

فرض را بر آن بگذاریم که ما با گروه‌های سیاسی سوری یا احزاب این کشور به گفت‌وگو نشستیم و به توافق‌هایی هم در زمینه اقتصاد، سیاست، آموزش و بهداشت یا هر چیز دیگری دست پیدا کردیم با نبود امنیت چگونه می‌توانیم این توافق‌ها را اجرایی کنیم؟

 

بنابراین می‌توانیم به توافق برسیم اما تا زمانی که تروریسم را در سوریه شکست نداده‌ایم نمی‌توانیم توافقات را اجرایی کنیم، وقتی از تروریسم صحبت می‌کنم منظور من فقط مبارزه با داعش نیست بلکه تعداد زیادی از گروهک‌های تروریستی وجود دارند که سازمان ملل به تروریستی بودن داعش و جبهه النصره اعتراف کرده است.

 

اما درباره تقسیم قدرت باید بگویم که پیش از این نیز قدرت را با معارضان تقسیم کرده‌ایم و چند سال پیش گروهی از آنها به بدنه دولت پیوسته است؛ با وجود اینکه تقسیم قدرت مربوط به انتخابات پارلمانی و خواست مردم سوریه است اما با این وجود برای اینکه در سایه بحران گامی به سوی جلو برداشته باشیم اعلام کردیم آماده تقسیم قدرت با معارضان هستیم.

 

درباره بحران آوارگان سوری نیز باید بگویم که غرب اخیرا با تبلیغات گسترده با مسأله آوارگان برخورد کرده است، با وجود ادعاهایی که مطرح می‌کنند و می‌گویند این آوارگان از دولت سوریه فرار کرده‌اند از یک سو به آنها ترحم می‌کنند و از سوی دیگر به سوی آنها با اسلحه نشانه رفته‌اند؛ زیرا در واقع این مردم از تروریسم و ناامنی موجود فرار کرده‌اند و این کشورهای غربی هستند که از تروریسم موجود در سوریه حمایت می‌کند و به آنها سلاح می‌دهند.

 

آنها [غرب] ابتدا می‌گفتند بحران سوریه یک انقلاب مسالمت آمیز است، بعد به آنها گفتند معارضان میانه رو و حالا می‌گویند در سوریه تروریسمی تحت عنوان جبهه النصره و داعش وجود دارد که البته تحت حمایت بشار اسد ایجاد شده است؛ آنها همواره از همین رویکرد تبلیغاتی استفاده کرده‌اند و تا زمانی که به این روش ادامه دهند باید شمار بیشتری از آوارگان را بپذیرند و اگر نگران این مسأله هستند بهتر است که حمایت از تروریست‌ها در سوریه را متوقف کنند.

 

ـ آقای رییس جمهور شما به موضوع معارضان داخلی سوریه اشاره کردید با این وجود می‌خواهم باز هم به همین مسأله باز گردم که معارضان داخلی سوریه چه کاری باید انجام بدهند تا با دولت این کشور در مبارزه با تروریسم هماهنگ باشند و درباره آینده نشست‌های مسکو 3 و ژنو 3 چه نظری دارید آیا این مسأله به سود وضع فعلی سوریه خواهد بود؟

 

اسد: همانطور که می‌دانید ما در وضعیت جنگ با تروریسم هستیم که از سوی طرف‌های خارجی مورد حمایت است به عبارت دیگر ما امروز در یک وضعیت جنگی تمام عیار هستیم، هر جامعه و ملت ملی گرا و احزابی که واقعا به مردم تعلق دارند در شرایط جنگی متحد می‌شوند بر همین اساس هر گروه سیاسی در داخل یا خارج از کشور باید برای خواسته مردم متحد باشند و با تروریسم مبارزه کنند؛ کما اینکه این موضوع رخ داده است و مثلا گروهی وجود داشته که پیش از این با دولت سوریه در جنگ بوده اما امروز در کنار ما با تروریسم مبارزه می‌کند و من از این فرصت استفاده می‌کنم تا از همه گروه‌ها بخواهم به عنوان مردم این کشور ضمن کار سیاسی با تروریسم مقابله کنند.

 

اما مسأله نشست ژنو 3 و مسکو 3 این نشست‌ها نیازمند توجه بین المللی است زیرا ژنو 1 کاملا بی‌طرفانه نبوده در حالی که نظارت روسیه بر نشست مسکو کاملا بیطرفانه بوده و بر قوانین بین المللی استناد داشته‌است به همین دلیل امیدواریم که تلاش‌های روسیه اختلافات در زمینه بند هیأت انتقالی را از بین ببرد به همین دلیل به نظر من اگر نشست مسکو 3 به نتیجه نرسد احتمال موفق بودن ژنو3 نیز کم است.

 

برخی می‌گویند که حل پرونده هسته‌ای ایران منجر به افزایش فعالیت این کشور در خاورمیانه خواهد شد و در همین راستا نظر شما درباره اقدامات ایران برای حل بحران سوریه چیست و چقدر حمایت تهران برای شما اهمیت دارد؟ آیا حمایت نظامی نیز وجود دارد و اگر پاسخ شما مثبت است میزان آن چیست؟

 

اسد: در حال حاضر طرحی از سوی ایران برای حل بحران وجود ندارد اما ایده‌هایی برای پایه ریزی طرحی ایرانی که به صورت کلی بر تمامیت ارضی سوریه بر اساس خواست و اراده مردم کشور تأکید دارد ایجاد شده است. بدون شک رابطه ما با ایران قدیمی است و عمر آن به بیش از سه دهه می‌رسد و شامل همپیمانی و اعتماد فراوانی است.

 

بر همین اساس به اعتقاد ما نقش ایران از اهمیت بالایی برخوردار است این کشور در کنار مردم سوریه ایستاده است و به صورت اقتصادی، سیاسی و نظامی از کشور ما حمایت می‌کند؛ این حمایت نظامی به شکلی نیست که برخی تلاش می‌کنند عنوان کنند ایران به سوریه ارتش یا نیرو فرستاده، نه این ادعا درست نیست، ایران برای ما کمک‌های نظامی ارسال می‌کند و بدون شک همکاری‌هایی در زمینه مشاوره نظامی میان ایران و سوریه وجود دارد همانگونه که پیش از این نیز وجود داشته و این همکاری‌ها در زمان جنگ افزایش پیدا می‌کند، بله حمایت ایران از سوریه برای مقاومت در این جنگ سخت و دشوار اساسی بوده است.

 

در ادامه صحبت درباره عوامل منطقه‌ای و بازیگران آن اخیرا از هماهنگی امنیتی با قاهره گفته بودید و اینکه شما در زمینه مبارزه با تروریسم در یک سنگر هستید...روابط شما امروز با قاهره چگونه است؟

 

اسد: روابط سوریه و مصر حتی طی سالهای گذشته قطع نشده بود...حتی زمانی که «محمد مرسی» که از اخوان المسلمین است به قدرت رسیده بود نهادهای مصری تلاش کردند چیزی از این رابطه باقی بماند اولا به خاطر بینش مردم مصر نسبت به اتفاقاتی که در سوریه می‌افتد دوما به خاطر این مسأله که هر دو کشور علیه یک دمشن مشترک می‌جنگند البته این موضوع در حال حاضر روشن تر شده است.

 

تروریسم در لیبی، مصر، یمن، سوریه و عراق و چند کشور اسلامی دیگر از جمله افغانستان و پاکستان منتشر شده است...می‌توانم بگویم که در حال حاضر بینش مشترکی میان ما و طرف مصری ایجاد شده است اما روابط ما فعلا در سطح روابط امنیتی است و روابط سیاسی وجود ندارد به این مفهوم که وزارت خارجه سوریه و وزارت خارجه مصر با هم ارتباط ندارند اما ارتباط امنیتی وجود دارد این مسأله باید نیز در نظر گرفته شود که ممکن است به منظور جلوگیری از تقویت روابط قاهره با دمشق چه فشارهایی بر هر دو کشور وارد شود و اطمینان می‌دهم که روابط قاهره و دمشق همواره وجود داشته و مسکو واسطه شکل گیری آن نیست اما با توجه به بهبود روابط روسیه با مصر و روابط خوبی که ما با مسکو داریم از بهبود روابط روسیه و مصر استقبال می‌کنیم.

 

آقای رییس جمهور نظر شما درباره تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه امن در مرز مشترک این کشور با سوریه چیست؟ آیا آماده همکاری برای مقابله با تروریسم به ویژه داعش هستید؟

 

اسد: ترکیه از تروریست‌های جبهه النصره و داعش حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند اگر امروز می‌خواهند از جبهه النصره برای مقابله با داعش استفاده کنند به این دلیل است که این گروهک از کنترلشان خارج شده اما به نظر ما داعش با جبهه النصره هیچ تفاوتی ندارد و همه آنها گروهک‌های افراط‌گرا هستند.

 

ما در زمینه مبارزه با تروریسم حتی با برخی گروه‌های مسلح نیز مذاکره کردیم که منجر به ایجاد آرامش در برخی مناطق درگیری‌ها شد و گروهی از آنها به ارتش سوریه پیوسته و با داعش مبارزه کردند که در میدان نبرد علیه تروریسم هم کشته شدند و فرق این گروه‌های مسلح با تروریست‌ها در این است که اینها به خاطر مخالفتشان با دولت دست به سلاح برده‌اند اما تروریست‌ها کاری به دولت ندارند و اهدافشان بر اساس دیدگاه تروریستی‌شان شکل گرفته است به همین دلیل گفت‌وگو با آنها سودی ندارد.

 

در میان شرکای منطقه‌ای نیز ما پیش از همه آماده همکاری با ایران و روسیه برای مقابله با تروریسم هستیم؛ با عراق نیز به دلیل اینکه دچار همان نوع از تروریسم شده همکاری می‌کنیم با کشورهای دیگر نیز مشکلی نداریم که بخواهیم همکاری داشته باشیم مگر اینکه اراده مبارزه با تروریسم را داشته باشند نه مانند ائتلافی که از سوی آمریکا تشکیل شده ائتلافی شکست خورده باشد.

 

از سوی دیگر کشورهایی مانند ترکیه، عربستان، فرانسه و ایالات متحده که خود از تروریسم حمایت می‌کنند نمی‌توانند با این پدیده مقابله کنند اما اگر این کشورها تصمیم گرفتند مواضعشان را تغییر بدهند برای همکاری با آنها نیز مانعی نمی‌بینیم.

 

دولت سوریه پیش از این مورد انتقاد قرار گرفته بود که مواضع خاصی نسبت به اقلیت کُرد این کشور دارد اما امروز می‌بینیم که گروه‌های مسلح کُرد در برخی مناطق در جنگ علیه داعش با شما همکاری می‌کنند نظر شما درباره این مسأله چیست؟

 

اسد: نمی‌توانیم بگوییم که در دولت موضع خاصی نسبت به کُردها وجود داشته زیرا دولت نمی‌تواند میان فرزندان یک کشور تفرقه ایجاد کند اگر واقعا به دنبال تفرقه افکنی بودیم اکنون این بخش از اقلیت کشور در کنار دولت نمی‌ایستاد؛ به نظر ما کُردها بخشی از بدنه کشور هستند و مانند دیگر قومیت‌ها در سوریه زندگی می‌کنند.

 

در طول یک سال گذشته ائتلاف مبارزه با داعش در طول یک سال گذشته اعلام کرده که اهداف مربوط به داعش را در خاک سوریه هدف قرار می‌دهد آیا هماهنگی مستقیم یا غیر مستقیمی در این زمینه وجود دارد؟

 

اسد: شاید تعجب کنید که بگویم نه چنین چیزی وجود ندارد با وجود اینکه به ظاهر هر دو با دشمنی مشترک می‌جنگیم اما هیچگونه همکاری میان ارتش سوریه و ارتش آمریکا دولت‌های دو کشور وجود ندارد.

 

کشورهای غربی با تبلیغات گسترده تلاش می‌کنند اعلام کنند که مشکل سوریه رییس جمهور این کشور است آنها به منافع این کشور فکر نمی‌کنند؛ رییس جمهور به دستور آمریکا انتخاب نشده است و بر اساس خواست این کشور کنار نخواهد رفت اگر مردم بخواهند او در قدرت می‌ماند اگر هم نخواهند با انتخاب مردم می‌تواند به سرعت از قدرت کنار گذاشته شود.

 

آقای رییس جمهور از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید از شما تشکر می‌کنیم و می‌دانیم که شما در ماه سپتامبر 50 ساله می‌شوید به همین دلیل آرزو می‌کنیم امنیت و صلح به کشور شما بازگردد./982/ب101/د

ارسال نظرات