۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۸۸۰۹۰
روایتی متفاوت از تأسیس یک حوزه علمیه؛

درِ حجره‌ای که همیشه باز است/ می‌خواهم بعد از مرگم صدای طلبه‌ها را بشنوم

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) با اشاره به روایت مستند ساخت مدرسه امام محمدباقر(ع) و با بیان این که مزار حاج علی‌بابا، مؤسس مدرسه در حجره یک همین مدرسه قرار دارد، گفت: درب این حجره همیشه باز است و در وصیت ایشان آمده است که درب باید باز باشد که من صدای تحصیل طلاب را بشنوم.
حجت‌الاسلام سيد محمد حجازي زاده، مدير مدرسه امام محمدباقر (ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه‌های علمیه؛ واژه‌ای که امروزه جهان استکبار مفهوم حقیقی این واژه را سد راه اهداف خبیث خود می‌بیند و برای مخدوش کردن چهره آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
 
مکانی که مهد پرورش خمینی کبیر شد؛ آن‌هم برجسته‌ترین شخصیت قرن معاصر که تمام برنامه‌های از پیش تعریف‌شده استکبار جهانی را در هم شکست به‌ شکلی ‌که حکومت مادی شیاطین تمام قدرت مالی خود را به کار گرفته است تا این انقلاب را از جریان اصلی آن خارج کند.
 
این انحراف بایستی از حوزه‌های علمیه شروع می‌شد؛ بنابراین بالاترین توان مادی شیاطین بر تقابل با حوزه‌های علمیه گذاشته‌شده است.
 
دراین‌باره گزارشی را از مددهای غیبی در جریان تقویت کمی و کیفی صندلی‌های حوزه علمیه را آماده کرده‌ایم که در حقیقت روایتگری از مستندات یک مدیر مدرسه علمیه در قم است.
 
حجت‌الاسلام سید محمدصادق حجازی زاده، اهل خمینی‌شهر اصفهان و مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) روایتگری که از واقعیاتی برای ما گفت که شاید برای هر انسان جالب و مستندی ارزشمند باشد.
 
 
 
حجت الاسلام حجازی زاده متولد سال 42 و دروس سطح یک حوزه را در مدرسه ذوالفقار اصفهان گذرانده، پس‌ازآن برای سطح دو به حوزه علمیه قم آن زمان مدرسه مهدیه و کرمانی‌ها مستقرشده‌ است.
 
وی از تاریخچه مدرسه امام محمدباقر چنین می‌گوید«مدرسه امام محمدباقر(ع) ابتدا یک زمینی به وسعت 5 هزار مترمربع بوده است. این زمین بکر و ارزشمند در جنب پل نیروگاه قم واقع‌شده بود به‌نحوی‌که عدم حضور مالک نظر غاصبان زمین را به‌سوی خود جلب کرده بود. این زمین با مالکیت فردی خیر به نام حاج مولا علی حیدری از بازاریان تهران بوده است و از قبل انقلاب این زمین بلااستفاده افتاده بوده است» .
 
از مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) درباره مالک مشهور به حاج علی‌بابا پرسیدم که ایشان دقیقاً چه کسانی را درک کرده و یا با چه کسانی همکار بوده است.
 
 
 
 
حجت‌الاسلام حجازی زاده با اشاره به اینکه حاج علی‌بابا همزمان با مرحوم لولاچیان، عسکر اولادی و آقای ترخانی مشغول به ارائه خدمات فرهنگی به جوامع اسلامی و مسلمانان بوده است، گفت: آقای ترخانی بانی ساخت مسجد امام بازار هستند که به دستور آیت‌الله گلپایگانی ساخته‌شده است.
 
وی ادامه داد: این عزیزان چندنفری هستند از معتمدین مراجع تقلید به‌حساب می‌آمدند به‌نحوی‌که به پیشنهاد آیات مراجع تقلید در شهرها از برخی نیازمندان مالی دستگیری می‌کرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام حجازی زاده پایه‌گذاری مدرسه امام محمدباقر(ع) را این‌چنین روایت می‌کند که«حاج علی‌بابا در یک عزیمت اتفاقی که به شهر قم داشته متوجه می‌شوند که ملک ایشان واقع در ابتدای نیروگاه از سوی برخی مردم غصب شده است به‌نحوی‌که در زمین دخل و تصرفاتی رخ‌داده است.
 
بنابراین ایشان شکایتی را به محضر آیت‌الله دیباجی که در آن زمان حاکم شهر بوده است می‌برند.
 
مرحوم منتظری که قائم‌مقام امام راحل بودند در پایین این شکایت متنی را پیش‌امضا کرده و از آیت‌الله دیباجی می‌خواهند که بررسی‌های قضایی را نسبت به این موضوع انجام دهند.
 
آیت‌الله دیباجی با بررسی اسناد موجود متوجه آن می‌شود که در این زمین دخل و تصرف‌های زیادی رخ‌داده است و زمین را طبق ضوابط قضایی پس گرفته و اسناد و زمین را تحویل می‌گیرد.
 
ایشان پس از تحویل زمین و تسلیم آن به صاحب اصلی که همان حاج علی‌بابا باشد؛ از حاج علی‌بابا می‌پرسند که این زمین را می‌خواهید برای چه امری بکار ببندید؟ آیا قصد ساخت‌وساز در این زمین را دارید؟
 
 
 
 
در همین زمان، حاج علی‌بابا با صراحت می‌گوید قصد دارم آن را در یک کار عام‌المنفعه مصرف کنم بررسی خواهم کرد هرآن چه که اولویت داشته باشد را برای این زمین در نظرخواهم گرفت.
 
آیت‌الله دیباجی از ایشان می‌خواهد که در این زمین مدرسه علمیه بسازند و این پیشنهاد با استقبال حاج علی‌بابا مواجه می‌شود.
 
نام‌گذاری این مدرسه نیز به دلیل آنکه در قم مدرسه‌ای به نام امام محمدباقر(ع) نبوده است به پیشنهاد آیت‌الله دیباجی به این نام نام‌گذاری می‌شود.
 
حاج علی‌بابا از این پیشنهاد استقبال می‌کند و در اولین اقدام این زمین را برای نقشه‌برداری تحویل می‌دهد و هزینه‌ای که حاج علی‌بابا می‌خواست این بنا را بسازد خمس آن را پرداخت می‌کند بعد از پرداخت اولین خمس مجدد خمسی از باقی‌مانده پول پرداخت می‌کند و با این پول پاک این مدرسه بنا می‌شود.
 
از سال 61 تا 63 هجری شمسی مراحل ساخت این مدرسه طول می‌کشد و در پایان مراحل ساخت به همراه آیت‌الله دیباجی به محضر دفتر اسناد رسمی نزدیک پل آهنچی مراجعه و سند مکان را به نام مدرسه امام محمدباقر(ع) رسماً ثبت و ضبط می‌کنند.
 
این‌چنین بود که مدرسه امام محمدباقر(ع) رسماً تحویل حوزه‌های علمیه برای جذب طلبه قرار می‌گیرد».
 
 
 
 
 
حجت‌الاسلام حجازی زاده با بیان اینکه از سال 63 تا سال 72 مرتب خود شخص حاج علی‌بابا در مدرسه حضورداشته‌اند، گفت: حاج علی‌بابا با این حضور به طلاب فقیر رسیدگی می‌کردند.
 
وی ادامه داد: در کنار این خدمت بزرگ ایشان چند خدمت دیگر انجام داده است؛ ازجمله این خدمات ساخت مدرسه امام صادق(ع) نیروگاه نیز از خدمات ایشان به حوزه علمیه محسوب می‌شود.
 
مدیر مدرسه امام محمدباقر با اشاره به اینکه در آن زمان ایشان زمین مدرسه فعلی امام صادق(ع) را به مبلغ سیصد و شصت هزار تومان خریداری و تحویل آیت‌الله دیباجی می‌دهد، گفت: حاج علی‌بابا در ولایت مداری به معنای حقیقی در خدمت مراجع و علما بودند.
 
حجت‌الاسلام حجازی زاده از خدمات حاج علی‌بابا به جهان اسلام می‌گوید که«در خیابان امام خمینی(ره) فعلی قبل از انقلاب یک سینِما ساخته می‌شود در آن زمان علما هرچقدر تلاش می‌کنند تا از ساخت این مکان جلوگیری شود فایده‌ای ندارد و اثر در این جریان ضد ارزشی نگذاشت؛ این بود که آیت‌الله مرعشی نجفی، حاج علی‌بابا را برای حل این موضوع به حضور می‌خواهد و موضوع را با ایشان مطرح می‌کند.
 
 
 
 
حاج علی‌بابا برای خرید این زمین و ساختمان اقدام می‌کند و با مقاومت صاحب سینِما مواجه می‌شود.
 
از پسر حاج علی‌بابا حاج عباس شنیدم که زمین و ساختمان سینِما آن زمان قیمت رسمی و کارشناسی شده که برای آن مصوب بود به 300 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده بودند آن‌قدر صاحب زمین مقاومت نشان می‌دهد که بالاخره با مبلغ 2 میلیون تومان مکان خریداری می‌شود.
 
بعدازاین خرید عجیب این سند بدون هیچ چشم‌داشتی از سوی حاج علی‌بابا برای تصمیم‌گیری نسبت به آن تحویل آیت‌الله مرعشی نجفی می‌شود.
 
 
 
 
 
چنانچه که نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌شود مکان سینا تخریب می‌شود و آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) مدرسه شهابیه را در آنجا بنا می‌گذارند در حال حاضر طلاب خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند.
 
همچنین از پسر ایشان شنیده‌ام که در تهران مسجدی ندیده‌ام که پیشنهاد به ایشان شده باشد و ایشان حداقل پول آهن آن را پرداخت نکرده باشد.»
 
حجت‌الاسلام حجازی زاده با اشاره به اینکه مزار مطهر حاج علی‌بابا در حجره یک همین مدرسه قرار دارد، گفت: درب این حجره همیشه باز است و در وصیت ایشان آمده است که درب باید باز باشد که من صدای تحصیل طلاب را بشنوم.
 
 
 
 
مدیر مدرسه امامم محمدباقر(ع) با بیان اینکه قبل از من این مدرسه پنج مدیر داشته است، اظهار کرد: از سال 63 تا 93 این مدرسه دوطبقه بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه هنوز این مدرسه از وجود باقیات و صالحات حاج علی‌بابا بهره می‌برد، گفت: تمام اعیاد و مناسبات مذهبی به وصیت ایشان باید در این مدرسه مجلس باشد و در حال حاضر پسر حاج علی‌بابا به پرداخت هزینه‌های این مدرسه مشغول است.
 
حجت‌الاسلام حجازی زاده از ارتقاء کیفی و مقاوم‌سازی ساختمان مدرسه امام محمدباقر می‌گوید «سال 92 تصمیم به ساخت طبقه سوم این مدرسه را گرفتم و پس از طرح این موضوع با پسر حاج علی‌بابا توافق ایشان را نیز جلب کردم.
 
 29 مهر 92 این طرح اجرا آن شروع شد و فضایی 1750 مترمربع در سه ضلع این مدرسه در طبقه سوم ساخته شد.
 
 
 
 البته ضلع غربی مدرسه را از پایه برداشته و از نو ساخته‌شده است چراکه برای طرح گسترش مسجد و کتابخانه این موضوع لازم بوده است.
 
خود ضلع غربی مدرسه در سه‌طبقه 1800 متر ساخت‌وساز لازم داشت و به لطف خدا آن‌هم انجام هم شد.
 
ظرف یک سال تحصیلی یعنی ابتدای تحصیلی سال 93 این پروژه تمام شد و تمام این کار با را خود ما؛ بدون هرگونه همکاری پیمانکاران ساختیم.
 
ابتدا به استحکام پرداختیم دورتادور مدرسه را از پشت‌بام با فدراسیون قوی به هم متصل کردیم و طبقه سوم را کامل کردیم.
 
این‌گونه بود که 90 کارگر در مدرسه مشغول به کار بودند و طلاب هم مشغول تحصیل بودند و هیچ مشکلی نیز در این جریان به وجود نیامد.
 
حتی اتفاقی عجیب در زمان ساخت این مدرسه رخ داد که قابل‌بیان است؛ زمان ساخت تاج بالاسر طبقه سوم که 10 متر و نیم ارتفاع داشت تخته داربست شکسته و کارگر از ارتفاع 10 متر و نیم سقوط کرد و داربست نیز سقوط می‌کند اما هیچ اتفاقی برای ایشان به وجود نیامد که این‌ها از عنایت خود حضرت امام محمدباقر(ع) بوده است» .
 
 
 
مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) با اشاره به اینکه نقشه مدرسه نیز بر اساس مدرسه فیضیه قم ساخته‌شده است، گفت: از زمان مدیریت این حقیر 3400 نفر فارغ تحصیل شده‌اند.
 
در چنین وقایع عجیب و قابل‌تأمل است که مددهای غیبی موجب شده که تمام تلاش نظام سلطه برای به حاشیه کشاندن حوزه‌های علمیه به نتیجه نمی‌رسد چراکه این اماکن مقدس تک‌به‌تک روایتی شبیه به روایت مدرسه امام محمدباقر(ع) دارند و با پولی پاک و نیتی الهی ساخته‌شده‌اند.
 
این حوزه‌ها آن‌قدر معطر به عطر وجود حضرت ولی‌عصر(عج) است که شیاطین را از پای درآورده و هرروز نخبگانی ظهور می‌کنند که گره به گره مشکلات ظهورش را می‌گشایند؛ آری ظهور قطعی است./921/ز502/س
 
 
گزارش: محمد جعفری
ارسال نظرات