۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۲۸۳۰۶۸
حجت الاسلام زائری:

خبرنگار باید خلاق و مشرف به سوژه باشد/ رسانه‌ها اهتمام بیشتری به مسائل معارفی داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع اشراف خبرنگار به کار خبرنگاری، گفت: خبرنگار باید آن‌قدر به‌کار خود مسلط باشد باشد که از یک موضوع معمولی، یک خبر شاخص بسازد.
حجت الاسلام زائري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا  زائری، استاد حوزه و دانشگاه، عصر دوشنبه 2 شهریور ماه، در دیدار با سر‌دبیران خبرگزاری‌های معارفی در مرکز فرهنگی سرچشمه تهران، گفت: نیاز ایجاد مرکزی برای تربیت خبرنگاران حوزه معارفی دیده می‎‌شود، ضمن این‌که باید خبرنگاران در حوزه کاری خود به تمام فنون خبرنگاری آشنا شوند.

 

وی افزود: خبرنگاری شغلی است که باید فرد در آن خلاق باشد، زیرا اگر فرد خلاقیت نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند خبر‌های معمولی و دم دستی را به یک خبر مهم و تأثیرگذار تبدیل کند.

حجت الاسلام زائری با انتقاد از رفتار برخی خبرنگارن، تصریح کرد: متأسفانه برخی از خبرنگاران گاهی به مکان‌های موردنظر خبر خود دیر می‌روند و گاهی آن‌جا را نیز زود ترک می‌کنند، در حالی‌که همیشه بیشتر خبر‌ها در حاشیه‌های مراسمات وجود دارند که برخی از خبرنگاران از آن غافل هستند.


استاد حوزه و دانشگاه لزوم ایجاد کارگاه برای آموزش خبرنگاران را جدی دانست و ادامه داد: باید کار‌گاه‌هایی باشد که خبرنگاران در آن‌جا با تکنیک‌های مختلف خبرنویسی و خبرنگاری آشنا شوند، علاوه بر این مسأله مهم‌تر این‌جاست که خبرنگاران باید به سوژه‌های مرتبط با کار خود اشراف کامل داشته باشند.

وی با سفارش به خبرگزاری درباره الگو سازی، تأکید کرد: ارائه الگو به مخاطب بسیار اهمیت دارد، زیرا مخاطب در ماجرای مراجعه به رسانه به ‌شدت می‌تواند الگوپذیر باشد.

حجت الاسلام زائری با بیان این مطلب که کار خبرگزاری‌های تخصصی ویژه است، اضافه کرد: نباید این تفکر بر خبرگزاری‌های معارفی ما حاکم شود که سوژه خبری برای کار آن‌ها کم شده است و مخاطبان به‌ دنبال موضوعات دیگر هستند، بلکه باید با این اعتقاد پیش رفت که اگر به‌طور کامل به حوزه کاری و تخصصی خود بپرادزیم، قطعا مخاطب ما جذب خواهد شد و این روند افزایش نیز خواهد یافت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع جذب مخاطب در مساجد، تصریح کرد: ما نیز که در حوزه مسجد فعالیت داریم با چالش‌هایی روبه رو هستیم، اما باید به این نکته توجه داشت که می‌توان با ارائه مطالب جذاب، مخاطب را به حوزه معارف اسلامی و به ویژه مساجد جذب کرد.

وی با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته در بخش جذب مخاطب، گفت: ما بسیار در زمینه جذب مخاطب دچار مشکل هستیم، متأسفانه همیشه عده‌ای براساس تجارب شخصی خود گاهی توانسته‌اند، افراد را جذب مساجد و معارف اسلامی کنند، اشکال کار این است که به‌ طور تخصصی به این موضوع پرداخته نشده و فقط بر اساس آزمون و خطا پیش رفته‌ایم.

حجت الاسلام زائری با ارائه پیشنهاداتی به سردبیران خبرگزاری‌ها، خاطر‌نشان کرد: می‌توان از فعالیت‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها در حوزه دین برای پوشش خبری استفاده کرد، علاوه بر این بسیاری از موارد وجود دارد که امامان جماعات کار‌های بسیار جالبی که ارزش خبری دارند انجام داده‌اند و می‌توان برای خبر‌رسانی از آن‌ها استفاده کرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: سوژه‌ای که می‌توان از آن برای جذب مخاطب به خبرگزاری‌ها استفاده کرد، موضوع مقایسه امامان جماعات با کشیشان است، زیرا وقتی فعالیت مساجد با کلیسا‌ها مقایسه شد، قطعا مخاطب به آن موضوع جذب می‌شود آن‌ را دنبال می‌کند.

وی با انتقاد شدید از برخی مسؤولان درباره نپرداختن به موضوعات مهم جهان اسلام، گفت: بسیاری از مسؤولان وزارت خارجه در زمان بیداری اسلامی از عبارت بهار عربی استفاده می‌کردند، در حالی‌ که رهبر معظم انقلاب به موضوع بیداری اسلامی تأکید داشتند و دارند، علاوه بر این عبارت بیداری اسلامی صد سال پیش از سوی فردی مسیحی مطرح شده است که نگاه وسیع وی را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام زائری به قالب‌های جدید در کار رسانه اشاره کرد و ادامه داد: حالا که نزدیک ایام محرم هستیم، می‌توانیم با استفاده از قالب‌های جدید بهره بردن از شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان را به حوزه معارف اسلامی جذب کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: مشکل بیشتر فعالان حوزه معارف اسلامی این است که نگاهی یک‌طرفه دارند و از بحث تعامل غافل هستند./856/پ202/ح

ارسال نظرات