۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۲۸۱۰۷۴
کارشناس مسائل دینی تشریح کرد؛

مراتب و موانع کرامت در وجود افراد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با تشریح مراتب و موانع کرامت در وجود افراد، گفت: کرامت یعنی ارزشمند بودن و جایگاهی که انسان بر دیگران اثر بگذارد که مرتبه این کرامت در افراد بستگی به میزان تلاش هایی دارد که در راه رضای الهی انجام می‌دهد.
نشست «دين، نشاط زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام هادی، کارشناس سلسله نشست های «دین، نشاط زندگی» شب گذشته در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی اظهار کرد: برخی کلمات و واژه های عربی وقتی به زبان فارسی ورود پیدا کردند، معنا و مفهوم واقعی خود را از دست دادند، مانند کرامت که ما انسان های بخشنده را افرادی کریم می دانیم اما در واقع این مفهوم برای کریم بودن کوچک و کم است.

 

وی تصریح کرد: کرامت و کریم بودن معنای گسترده ای دارد که در داشتن جایگاهی تأثیرگذار می توان آن را خلاصه کرد؛ آدمی که ارزشمند و جایگاهش مؤثر است در واقع فردی کریم است.

 

سخنران حرم رضوی با اشاره به کرامت والای امام رضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) آدم کریمی است که اررش بالایی پیدا کرده است، در نتیجه شفای مریضان و استجابت دعا به واسطه همین کرامت ایشان صورت می گیرد.

 

وی افزود: همان گونه نور مراتب مختلفی دارد؛ خورشید جهان و لامپ شعاع کمی از اطراف خودش را روشن می کند، کرامت نیز مراتب و سطوح مختلفی دارد، ائمه و معصوم(ع) در اولین مرتبه کرامت سپس حضرت معصومه(س)، حضرت ابوالفضل(ع) و امثالهم، شهدا و صلحا و اولیای الهی در درجات بعدی هرکدام به اندازه ای که نزد خداوند ارزش پیدا کرده اند، می‌توانند منشأ اثرگذاری باشند.

 

حجت الاسلام هادی بیان کرد: ریش‌سفیدان جامعه نیز در طول عمر خود به اندازه ای که طاعت و عبادت خداوند پرداخته اند و از این راه منحرف نشده اند، نزد خدا آبرو پیدا کرده اند در نتیجه وقتی برای فرزندان و نسل خویش دعا می کنند، دعای آنان مستجاب می شود.

 

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: کرامت یعنی ارزش داشتن و انسان به جایگاهی برسد که بر دیگران اثر بگذارد و کرامت بخشیدن به افراد بستگی به تلاش هایی دارد که در راه رضای الهی می کنند.

 

وی با اشاره به انواع کرامت گفت: کرامت در بدو آفرینش به طور ذاتی در وجود انسان قراد داده شد که اگر این گوهر ارزشمند در وجود انسان کشف شود، وجودش را ارزش ببخشد، با احترام و ارزش خود به خرید و فروش دنیا مشغول می شود.

 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: نوع دیگری از کرامت، اکتسابی است که خود انسان باید آن را به دست آورد، با بالابردن ارزش و جایگاهش کاری کند که کرامت تمام وجودش را پرکند و کریم مطلق شود و همه پستی ها و پلیدی ها را از خود دور کند و یکپارچه کریم شود.

 

وی با بیان موانع کرامت، گناه را از مهم ترین عوامل دوری از آن عنوان کرد و گفت: غفلت و بی توجهی نیز بر دوری از کرامت تآثیر گذار است به طور مثال انسان شرابخوار از نماز خواندن منع شده است زیرا او به واسطه شرابخواری غافل شده است و قادر به صحبت کردن با خدای خویش نیست، بنابراین غفلت در زندگی انسان را از تأثیرگذار بودن منع می کند.

 

حجت الاسلام هادی با اشاره به این که ظاهر انسان نیز بر کرامت وجودی آن ها موثر است، گفت: امکان ندارد کسی در ظاهر شبیه گروهی شود و اما باطن وجوی اش تغییر نکند؛ احساس، امیال و خواسته های ایمانی افراد نیز تحت تأثیر گروهی قرار می گیرد که در ظاهر شبیه آن ها شده است به طور مثال وقتی فردی شبیه کفار رفتار می کند به تدریج نگهداری سگ در منزل برایش عادی می شود و به مرور نجس بودنش را نیز فراموش می کند./1308/پ202/ح

ارسال نظرات