۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۸۰۴۹۲
روزنامه لبنانی الاخبار:

عربستان فرصت تعامل با بشار اسد را از دست ندهد

خبرگزاری رسا ـ در شرایطی که موضوع مشروعیت ریاست جمهوری «بشار اسد» پشت سرگذاشته شده است و حتی آمریکایی‌ها نیز جایگزینی ندارند، عربستان نباید فرصت را برای برخورد عاقلانه با تحولات جاری از دست بدهد.
کري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در پرتو تحولات جاری و در شرایطی که آمریکایی ها نیز جایگزینی برای «بشار اسد» ندارند، اظهارات وزیر خارجه عربستان در قبال سوریه سخیف و سبکسرانه است تا جایی که آل سعود باید بداند در این شرایط نباید فرصت را برای برخورد عاقلانه هدر دهد.

 

«عبدالله الجبیر» وزیر خارجه عربستان بار دیگر مدیریت اسطوانه ای که بدنه آن شکاف برداشته به دست گرفته و از مرحله انتقالی در سوریه بدون حضور بشار اسد سخن گفت.

 

اگر این اظهارات، مصرف سیاسی داشته و یا هدف از آن اعمال فشار در یک ربع پایانی است، اما باید آن را سخنانی سخیف  و سبکسرانه دانست، زیرا مشرعیت ریاست جمهوری اسد موضوعی است که دیگر پشت سر گذاشته شده است و حتی آمریکایی ها نیز جایگزینی ندارند و بیشتر تفاهمات منطقه‌ای و بین المللی نیز در این خصوص تا کنون منفی بوده است.

 

اکنون چیزی که مطرح است کوتاه بودن دوره کنونی ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زود هنگام با نظارت بین المللی و با مشارکت بشار اسد است و این راه حلی است که از نظر موضوعی و رعایت اصول دموکراسی معقول و از نظر سیاسی قابل قبول است، زیرا ذره ای تردید نیست که نامزد ما بدون سختی و زحمت پیروز خواهد شد.

 

اگر الجبیر به استفاده کلامی و یا اعمال فشار متوسل شده است، باید گفت که این راه بی نهایت احمقانه است، بلکه بهتر است سکوت کند و یا دست کم بگوید: می گردیم و می بینیم؛ زیرا موضوع بقای اسد با تفاهمات سوریه مرتبط است و تا زمانی که در مرحله گفت‌وگو به سر می بریم، متوجه این موضوع هستیم.


 عربستان بداند که قادر نیست چهار ماه تحت اوضاعی که جمهوری سوریه چند سال آن را تحمل کرد، دوام بیاورد، پس از خرج کردن پول برای شبکه های تروریستی و آموزش آنان دست بردارید، هنوز فرصت آشتی برایتان باقی است زیرا ما همچنان به دنبال آشتی هستیم نه به این دلیل که شما شایسته صلح هستید بلکه ما ملتی دوستدار زندگی و شادی بوده و به دنبال تعدد گرایی و سازندگی و پیشرفت هستیم.

 

این فرصت را هدر ندهید و با متحدان روسی ما به رفتار موذیانه متوسل نشوید زیرا در کرملین نیز مردی است که اسد را انسانی بزرگ و شرافتمند می داند، پس فرصت را از دست ندهید./982/ب101/د

ارسال نظرات