۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۸۰۳۰۸
امام جمعه موقت کاشان:

موفقیت هیأت‌های مذهبی نیازمند تقویت سه محور معارف، عواطف و حوائج است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان گفت: افرادی که قصد داشتن هیأت مذهبی دارند، باید در سه زمینه «معارف، عواطف و حوائج» فعال باشند، از این رو هر هیأتی که بتواند منحنی معارف، عواطف و حوائج را بالا ببرد، هیأت مذهبی موفقی خواهد بود.
حجت الاسلام والمسليمن علي احتشام حجت الاسلام والمسليمن علي احتشام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علی احتشام، امام جمعه موقت کاشان ظهر امروز در سومین همایش هیئات مذهبی استان اصفهان در سالن اجتماعات سازمان آتش نشانی شهرستان کاشان گفت: ما نمی توانیم مردم را از عشق و علاقه ای که به اهل بیت(ع) دارند دور کنیم، حتی اگر برخی از آنها کج اندیش باشند.

 

وی با اشاره به این که اگر بنا باشد هر کس را که در چارچوب برنامه های ما نباشد نهی کنیم، منحرف خواهد شد گفت: در طول تاریخ خیلی ها به دنبال جذب هیأتی‌ها بودند که آخرین آن رضاخان بود که می خواست اسلام لائیک را جایگزین اسلام ناب محمدی کند.

 

به گفته وی، یکی از مسائلی که دودمان پهلوی را بر باد داد همین روضه های خانگی و هیأت های مذهبی محلی بود.

 

حجت الاسلام احتشام تأکید کرد: اگر به دنبال زیرآب‌زنی باشیم، علی‌القائده لجاجت کمتر که نخواهد شد، بلکه بیشتر هم خواهد شد، بنابراین اگر قرار است کار ستادی انجام شود باید در سه بخش و تحت عنوان میثاق هیأت داری انجام شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: افرادی که قصد داشتن هیأت مذهبی دارند، باید در سه زمینه «معارف، عواطف و حوائج» فعال باشند، از این رو هر هیأتی که بتواند منحنی معارف، عواطف و حوائج را بالا ببرد هیأت مذهبی موفقی خواهد بود.

 

وی افزایش هیأت های مذهبی را به دلیل افزایش نقدینگی مردمی دانست و یادآور شد: عزاداری های هیئات مذهبی در دهه چهل به گونه ای بود که تنها شب عاشورا و روز عاشورا از عزادران پذیرایی می‌شد.

 

حجت‌الاسلام احتشام یادآور شد: ابتدای مراسم هیأت عزاداری در دهه چهل، یک مسأله شرعی بیان می‌شد، بعد یک ذاکر چند توصیه اخلاقی داشت و در ادامه ذکر مصیبت و در پایان مداحی که از خارج شهرستان دعوت شده بود و در ادامه سخنران که باید معارف را برای مردم تبیین کند.

 

امام جمعه موقت کاشان تأکید کرد: هر چقدر بتوانیم معارف را با عواطف گره بزنیم از عواطف بیشترین بهره‌برداری را کرده‌ایم، از این رو ما کار ستادی می‌کنیم در حالی که برای معارف باید کار بهتری انجام شود.

 

به گفته وی، تقویت معارف تنها با سینه زدن و گریه کردن نیست، چرا که مسیحیان و غیر مسلمانان نیز برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

 

حجت الاسلام احتشام در ادامه از ازدواج جوانان به عنوان یکی از آسیب ها و چالش‌های پیش روی مردم، حتی افراد متمول نام برد و افزود: هیئات مذهبی باید در تسهیل ازدواج و زوج‌یابی جوانان اهتمام ویژه داشته باشند./1307/پ202/ح

ارسال نظرات