۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۲۷۹۷۱۸
نماینده خبرگان رهبری مطرح کرد؛

فقه جعفری ضامن بقای دین رسول الله/ امام صادق نقش ویژه ای در ترویج فرهنگ شیعی داشت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که امام صادق(ع) در دوران حیات خود تلاش کرد تا فرهنگ اسلامی را از منظر علمی و اندیشه ای برگرفته از حضرت رسول الله(ص) را گسترش داده و از خرافات و تحریفات جلوگیری کند، گفت: امام صادق(ع) نقش ویژه ای در ترویج فرهنگ شیعی داشت.
حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي امام جمعه مراغه

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به فرا رسیدن 25 شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: مذهب شیعه هرچه دارد، در سایه فقها، علما و ائمه اطهار(ع) بوده و بخش قابل توجهی از آموزه های مکتب تشیع برگرفته از احادیث و روایات وارده از امام ششم است.


امام جمعه مراغه با بیان این‌که امام جعفرصادق(ع) به دلیل موقعیت تاریخی ویژه و قرار گرفتن در بازه زمانی سقوط حکومت اموی و روی کار آمدن حکومت عباسی، حرکت ها و اقدامات فرهنگی و علمی مناسبی را اجرا کرد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل این امام همام نقش ویژه ای در ترویج فرهنگ شیعی داشته اند.


وی با بیان این که ترویج فرهنگ شیعی در جهان، بیش از همه مدیون تلاش ها و مجاهدت های امام جعفر صادق(ع) و تربیت شاگردان در مکتب جعفری بوده است، گفت: این نقش آفرینی ویژه به اندازه ای مهم و قابل توجه است که امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب تشیع شناخته می شود.


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که امام جعفر صادق(ع) مورد احترام اهل سنت نیز است، گفت: برخی از رهبران مذاهب اهل سنت، مانند ابوحنیفه و مالک بن انس، در زمان امام صادق بوده و برخی دیگر مانند امام شافعی و احمدبن حنبل بعد از شهادت امام به دنیا آمده اند، از آنجایی که احمد شاگرد شافعی بوده و شافعی شاگرد مالک بن انس و مالک بنا به قول خودش را شاگرد امام صادق به شمار آورده است، در نتیجه تمام رهبران مذاهب اهل سنت یا با واسطه و یا بدون واسطه جزء شاگردان امام صادق(ع) هستند.


وی با اشاره به این‌که بزرگان و علمای اهل سنت همواره از امام صادق(ع) با عنوان دانشمند، فقیه و وارث دین رسول الله یاد کرده ‌اند، افزود: امام جعفر صادق شخصیت محوری و مورد پذیرش برای همه مذاهب اسلامی بوده و است، ولی باید دانست که شخصیت امام جعفر صادق بالا و والاتر از آن است که در افکار و نظریات بگنجد و محصور باشد، تا کاملا او را شناخت.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که دانشمندان غیرمسلمان نیز درباره امام جعفرصادق(ع) به نیکی یاد کرده‌اند، تصریح کرد: نظریات امام جعفر صادق(ع) راجع به فیزیک، شیمی، طب و دیگر علوم مورد بحث و بررسی دانشمندان غربی قرار گرفته و درباره مناظرات و بحث‌های علمی آن حضرت کتاب‌هایی نیز چاپ شده است.


نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در پایان با تأکید بر شناخت ابعاد شخصیتی و معرفتی امام صادق(ع) ادامه داد: این امام همام در دوران حیات و امامت خود تلاش کرد تا فرهنگ اسلامی را از منظر علمی و اندیشه ای برگرفته از اهل بیت و جد بزگوارشان حضرت رسول الله(ص) گسترش داده و از خرافات و تحریفات جلوگیری کند./935/ت302/ح

ارسال نظرات