۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۷۵۰۹۴
آیت الله مکارم شیرازی:

اعتدال باید در همه امور رعایت شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دین اسلام درانفاق، در عبادت و در همه کارها دستور به اعتدال می دهد، گفت: حد اعتدال حتی که در انفاقی که از بزرگترین عبادت های الهی باید رعایت شود؛ عبادت و بندگی خدا بسیار خوب است اما نباید از اعتدال خارج شود، قرآن کریم به پیامبر اسلام دستور به اعتدال در عبادت و نماز داده است.
آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در بیست و هشتمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) در فصل 17 عرضه می دارد توفیق میانه روی را به من عنایت کن تا در مسیر افراط و تفریط قدم برندارم و مرا از صالحان بندگان قرار ده تا در مسیر هدایت دیگران بکوشم.


وی با اشاره به مسأله اقصاد و میانه روی افزود: در دستورات اسلام و قرآن دستورات بسیاری برای پرهیز از افراط و تفزیط وجود دارد، در طول تاریخ ملت ها و افراد از تندروی و کند روی ضربه های سنگینی خوردند، از همین رو در این مسأله افزون دستورات الهی تجربه نیز وجود دارد.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بخشش در راه خدا بسیار مهم است، اظهار داشت: هیچ عبادتی به اندازه انفاق و بخشش در راه خدا در قرآن کریم مدح نشده است، اجر و پاداش هفتصد برابر و هزار و 400 برابر فقط برای انفاق در راه خدا و کمک به نیازمندان وارد شده است.


وی ادامه داد: انفاق انسان همانند دانه ای است که در زمین کاشته می شود، هفت خوشه از آن بیرون می آید، هر خوشه ای هزار دانه دارد و گاهی دو برابر می شود؛ اسلام می فرماید درباره انفاق نیز باید از تندی و کندی پرهیز کند.


این مرجع تقلید با اشاره به آیه«وَلَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَلَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورً‌ا» ابراز داشت: در این آیه خداوند به پیامبر اسلام می فرماید که بخیل نباش و از طرفی دیگر دست خود را بسیار باز نگذار.


وی با اشاره به شأن نزول آیه 29 سوره اسرا عنوان کرد: رسول اکرم(ص) دو پیراهن بیشتر نداشتند، سائلی به در خانه آمد و تقاضای پیراهن کرد که حضرت یکی از پیراهن ها را به فرد نیازمند دادند؛ پیراهن دوم حضرت کثیف بود و دستور داد تا بشویند، در این هنگام وقت نماز فرا رسید مردم دیدند که پیامبر نیامد؛ دشمنان از این فرصت سوء استفاده کردند و حضرت راملامت کردند؛ قرآن می فرماید این انفاق سبب شد تا دشمنان حضرت را ملامت و دوستان از نماز اول وقت محروم شوند.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: حد اعتدال حتی که در انفاقی که از بزرگترین عبادت های الهی باید رعایت شود؛ عبادت و بندگی خدا بسیار خوب است اما نباید از اعتدال خارج شود، قرآن کریم به پیامبر اسلام دستور به اعتدال در عبادت و نماز داده است.


وی اضافه کرد: دین اسلام در انفاق، در عبادت و در همه کارها دستور به اعتدال می دهد، اعتدال خط صحیح اسلام راستین است./1323/

ارسال نظرات