۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۷۴۹۷۹
استادحوزه علمیه قم:

انسان‌های متقی با استکبار و ظلم سازش نمی‌کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که انسان متقی همواره در برابر ظلم و ستم ایستاده و بدون هیچ گونه ترسی از استکبار جهانی پرچم حق را برافراشته و علیه ظلم قیام می‌کند، گفت: انسان متقی هرگز با استکبار و ظلم سازش نمی‌کند.
تقوا در نهج البلاغه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که انسان متقی در پوشش خود اعتدال را رعایت می کند، گفت: انسان متقی پوشش را وسیله رسیدن به رستگاری و بندگی خداوند قرار می‌دهد.

 

وی افزود: ملاک برتری در نزد خداوند مال، ثروت و حتی نژاد نیست بلکه ملاک برتری انسان‌ها در نزد ‍ پرودگار تقوا است.

 

وی افزود: حضرت امیر (ع) می‌فرمایند انسان با تقوا بر زبان خود مسلط است و بر خلاف انسان متقی، انسان احمق اسیر زبان خود بوده و همواره از دست زبان خود در زنج و عذاب است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که حضرت امیر(ع) شایسته ترین زندان را برای انسان زندان زبان می دانند، افزود: انسانی که زبان خود را زندانی می‌کند گناهان او کم شده و درهای موفقیت به روی باز شده و دشمنانش کم می شوند.


حجت الاسلام محمدی اعتدال در پوشش را یکی دیگر از نشانه‌های مؤمن عنوان کرد، تصریح کرد: انسان مؤمن همیشه لباس فاخر و تجملی نمی‌پوشد و هرگز هم با پوشیدن لباس‌های پاره به دنبال رسیدن به بندگی خداوند و ریاضت نیست.

 

وی افزود: دلیل این‌که رعایت اعتدال در پوشش از نشانه‌های متقین است این است که پوشش در سبک زندگی اسلامی برای انسان وسیله‌ای برای بندگی خداوند بوده و هدف نیست در حالی که در جوامع غربی داشتن پوشش فاخر هدف زندگی محسوب شده و مردم برای به دست آوردن آن تلاش می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که انسان مؤمن در رفتار خود دقت داشته و با متانت رفتار می کند، ادامه داد: انسان متقی در راه رفتن و حتی استفاده از وسایل نقلیه با متانت رفتار می‌کند و برای کارهای خود وقت می گذارد.


حجت الاسلام محمدی افزود: انسان متقی با تکبر و گردن کشی در میان مردم راه نمی‌رود و همواره افتاده است زیرا با تکبر راه رفتن و گردن کشی نوعی طغیان در برابر ذات خداوند است و چنین انسانی می‌داند تنها تکبر و غرور مخصوص خداوند است و برای سایر مخلوقات که معلول خداوند هستند شایسته نیست.


وی تصریح کرد: متقی مراقب گوش‌های خود است و هرگز اجازه نمی‌دهد که سخن لغو و بیهوده در گوش هایش نفوذ کند و تنها گوش خود را به روی سخن حق باز می گذارد.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مؤمن چشم‌های خود را به روی حرام می‌بندد، گفت: در قیامت سه چشم وجود دارد که گریه نمی‌کند اول چشمی که از محارم خداوند اجتناب می‌کند دوم چشمى که در اطاعت خدا و براى رضاى او بیدارى بکشد و سوم چشمى که از خوف خدا در دل شب‏ها گریه می‌کند.

 

حجت الاسلام محمدی افزود : در چشم انسان متقی همه عالم به جز خداوند حقیر هستند و این انسان روحی بزرگی داشته و وقت خود را صرف تحصیل علوم مفید و علومی می‌کند که انسان را به بندگی خداوند نزدیک می کند.


وی یادآور شد: انسان متقی همواره در برابر ظلم و ستم ایستاده و بدون هیچ گونه ترسی از استکبار جهانی پرچم حق را برافراشته و علیه ظلم قیام می‌کند و امروزه نمونه انسان‌های متقی که برای احیای حدود الهی در جهان قیام می‌کنند بسیار زیاد است و توجه به این نکته ضروری است که میان تقوا و ظلم ستیزی ارتباط مستقیم وجود دارد و انسان متقی هرگز با استکبار و ظلم سازش نمی‌کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات