۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۷۴۸۷۹
درس هایی از قرآن(22)

استقامت در راه رضای الهی ارزشمند است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که استقامت مورد تأکید قرآن است اما هر استقامتی ارزشمند نیست، گفت: آدم لجباز هم بر حرف خود استقامت می کند اما استقامت طبق مأموریت و در راه رضای خداوند دارای ارزش است.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم در بیست و دومین جلسه سلسله مباحث «درس هایی از قرآن» در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: قرآن کریم شفای دردهایی است که کسی قادر به درمان آن ها نیست، بیماری های جسمی با معالجه پزشک و طبیب قابل درمان است.

 
وی تصریح کرد: هیچ چیز آدمی را از این بیماری ها جز لطف و عنایت خداوند نجات نمی دهد که نسخه شفا بخش آن قرآن کریم است؛ قرآن شفادهنده امراض روحی و فکری چون، کینه، سوء ظن، حسد، کبر و غرور است.

 

مفسر قرآن کریم با اشاره به غرور به عنوان یکی از امراض روحی و فکری بیان کرد: دنیا دار غرور است ممکن است انسان در آن به همه آرزوهایش برسد اما در آخرت دستش خالی است، آدم مغرور در دنیا و آخرت فقیر است زیرا آخرتش را به دنیا فروخته است.

 

اسباب غرور

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: دنیا سرایی فریبنده است؛ انسان گاهی تصور می کند مخلص است در حالی که این گونه نیست، انسان مخلص از مادیات دنیوی گذشته است و در قبال کاری که می کند نه تقاضای پول دارد و نه منتظر تشکر و تقدیر افراد است.

 

وی با تبیین عوامل و اسباب غرور انسان در دنیا گفت: ابزار و اسباب غرور می تواند معنویات، ثروت، همسر، فرزند، شغل، مدرک تحصیلی، مدال مسابقات، انواع خدمت به مردم باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: یکی از اسباب غرور وعده های شیطان است؛ شیطان از راه های مختلف انسان را فریب می دهد و شرایط مغرور شدن را فراهم می کند؛ گاهی دوست و رفیق فریب دهنده انسان است، گاهی حمد و ستایش، تملّق، تعاریف اطرافیان و القابی که به ما نسبت داده می شود.

 

وی افزود: طبق آیه قرآن کریم مدرک و مدارج علمی نیز انسان را مغرو می کند، به تعداد کتاب محدودی که مطالعه کرده نگاه می کنیم و مغرو می شویم اگر به میلیون ها کتابی که نخوانده ایم بنگریم این حالت پیش نمی آید.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: مدیر موفق کسی است که به راه های لازم برای پیشرفت فکر کند نه به جایگاه فعلی و راه هایی که پیموده است.

 

عبادت گاهی سبب غرور می‌شود

مفسر قرآن کریم با اشاره به این که عبادت های ما سبب غرور است، بیان کرد: اگر در یک زمان یا مکان خاصی حال معنوی به ما دست داد و توفیق ریختن اشک نصیب مان شد، به خود نبالیم بلکه به میلیون ها ساعت که غافل بوده و به نمازهای نخوانده بیندیشیدم تا مغرور نشویم.

 

وی تصریح کرد: کسانی که به حج و زیارت های مستحبی زیادی می پردازند در حالی که اولاد آن ها در آستانه ازدواج و در خطر هستند، مراقب اعمال خود باشند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: آمار و ارقام نیز از اسباب غرور است؛ گرفتار آمار حزب و تیم های گوناگون نشویم این که آمار ما در فلان حزب سیاسی یا فرهنگی، تیم فلان مسابقه ورزشی بیشتر از حریف است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: تکالیف و اعمال ما باید طبق کلام وحی و نظر مراجع تقلید باشد تا دچار مشکل نشویم به طور مثال استقامت مورد تأکید قرآن است اما هر استقامتی ارزشمند نیست آدم لجباز هم بر حرف خود استقامت می کند اما استقامت طبق مأموریت و در راه رضای خداوند دارای ارزش است.

 

یادآور می شود، سلسله مباحث «درس هایی از قرآن» ویژه ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی هر شب در صحن جامع رضوی برگزار می شود./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات