۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۷۱۸۴۷
رییس مؤسسه میراث شیعه:

الغدیر علامه امینی توانست حقیقت شیعه را به مسلمانان جهان بشناساند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قربانی گفت: در شرایطی که جهان اسلام با سیل تفکرات تفرقه افکنانه استعمار برای ایجاد درگیری میان مسلمانان رو‌به‌رو بود، علامه توانست حقیقت شیعه را به سایر مسلمانان ارائه کند.
الغدير علامه اميني

حجت‌الاسلام رحیم قربانی، رییس مؤسسه میراث شیعه تبریز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، گفت: علامه شیخ عبدالحسین امینی،40 سال از عمر شریف خود را صرف تهیه اسناد و مدارکی کرد که مبنای نگارش کتاب بزرگ «الغدیر» شد.

 

وی ادامه داد: این کتاب، در شرایطی که جهان اسلام با سیل تفکرات تفرقه افکنانه استعمار برای ایجاد درگیری میان مسلمانان روبه‌رو بود، توانست حقیقت شیعه را به سایر مسلمانان ارائه کند.

 

رییس مؤسسه میراث شیعه تصریح کرد: علامه امینی در این کتاب ارزشمند، سند روایی غدیر را با استفاده از منابع اهل سنت، از 110 صحابه پیامبر اکرم(ص) و 84 نفر از تابعین، نقل کرده و 360 راوی حدیث غدیر از اهل سنت را، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است.

 

وی ادامه داد: کار بزرگ علامه، برای علمای جهان اسلام چنان تحسین بر انگیز بود، که  تعداد بسیاری نامه برای علامه ارسال  شد، ده ها شرح  و حاشیه بر این کتاب نوشته شد و علما و نویسندگان  بسیاری از اهل سنت به تمجید آن پرداختند.

 

حجت الاسلام قربانی به نقل از علامه سید شرف الدین، از علمای بزرگ شیعه لبنان، ابراز داشت: علامه شرف الدین به عجز از قدردانی و ادای حق بزرگی که بر گردن مسلمانان پیدا کرده اعتراف می کند و کتاب الغدیر را از حد ستایش بالاتر عنوان می کند.

 

وی افزود: دکتر غلاب، فیلسوف معروف مصری می گوید؛ ما یقین داریم که جوانان امروز دنیای اسلام از این ثمره های خوشگوار بهره خواهند برد، این فلسوف کتاب الغدیر رامنبع اساسی اصول شیعه و مرجع مهم تحقیق خود می داند.

 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: علامه امینی حدیث غدیر را در دو بخش، بررسی سندی و متنی به تفصیل مورد بررسی قرار داده است؛ علامه امینی در بررسی سندی و صدوری حدیث غدیر، با استفاده از روش های مختلف صدور این حدیث را به اثبات می رساند، وی در این بخش متواتر بودن حدیث غدیر را اثبات می کند.

 

وی اظهار داشت: علامه در بررسی متنی با استفاده از قراین لفظی که در متن حدیث غدیر انعکاس یافته و نیز با بهره جستن از قراین حالیه و مقامیه همچون بیعت مسلمانان با حضرت امیر (ع) و اشعار شاعران در مدح و ستایش آن حضرت، مدعی است که دلالت حدیث غدیر بر ولایت و وصایت حضرت امیر (ع) قطعی است.

 

حجت الاسلام قربانی ابراز داشت: خداوند این علامه بزرگوار را قرین رحمت نماید، خدمتی که وی برای مسلمانان انجام داد و در محور وحدت گام برداشت بسیار ارزشمند، بی نظیر و جدید بود./854/ت302/ح

ارسال نظرات