۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۷۰۱۹۶
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه:

غرور آفت اخلاق و سبب تباهی اعمال انسان است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بابیان این‌که سرانجام غرور تباهی اعمال انسان است، گفت: غرور خطرناک‌ترین آفت اخلاقی بوده و انسان را به سرکشی در برابر خداوند دعوت کرده و اعمال او را تباه می کند.
غرور و تکبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) بابیان این‌که در نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) بابیان شگفتی‌های آفرینش و خلقت موجودات مختلف از جمله پرندگان عجز و ناتوانی انسان را در برابر خداوند به او گوشزد کرده‌اند، گفت: دلیل این یادآوری این است که انسان به عجز خود در کائنات پی ببرد و دچار غرور نشود زیرا غرور خطرناک‌ترین آفت اخلاقی بوده و انسان را به سرکشی در برابر خداوند دعوت کرده و اعمال او را تباه می کند.

 

وی افزود: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه با استفاده از مقدمه‌های دقیق درباره شگفتی‌های عالم هستی انسان را به تفکر در جهان وا‌داشته و او را از غرور دور می‌کند و به انسان نشان می‌دهد که اگر او هم مانند شیطان به آفرینش خود مغرور شود به تباهی خواهد رسید زیرا شیطان چون فکر می‌کرد در عالم بر همه برتری دارد حتی از خداوند هم نافرمانی کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که حضرت علی (ع) بابیان داستان آفرینش طاووس می‌خواهد انسان را با غرور و تکبر آشنا کند و به او بفهماند که هرچند طاووس بال‌های زیبایی دارد و در رنگ‌آمیزی بی‌نظیر است ولی پاهای او زشت است و انسان هرچند زیبا باشد دارای عیب‌هایی است که اگر به این عیب‌ها توجه نکرده و فقط حسن خود را ببیند دچار غرور شده و انسانی که دچار غرور می‌شود از صراط مستقیم دور می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: انسان از شناخت پدیده‌های عالم هستی و خلقت دقیق کائنات ناتوان است و این به دلیل محدودیت‌هایی است که در انسان وجود دارد و انسان این محدودیت‌ها را تنها با پذیرش ولایت الهی می‌تواند برای خود به کمال تبدیل کند.

 

وی اظهار کرد: متأسفانه انسان امروز به دانسته‌های خود مغرور شده و در برابر خداوند راه سرکشی در پیش‌گرفته و تنها دانش خود را برای کمال کافی می‌داند در حالی‌که امروز شاهد هستیم در جوامع غربی این غرور سرانجامی جز تباهی نسل بشر و جنگ و خونریزی‌های زیاد نداشته و سبب شده است نسل بشر به‌وسیله خود او در معرض وحشیانه‌ترین حالت‌ها و اتفاقات قرار بگیرد./837/پ203/ی

ارسال نظرات