۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۶۸۶۶۳
نماینده خبرگان رهبری:

جهاد با نفس بزرگ‌ترین ثمره ماه رمضان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی، معرفتی و استثنایی ماه رمضان شرط عقل است، گفت: جهاد با نفس بزرگ‌ترین ثمره ماه رمضان است.
حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي امام جمعه مراغه

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که ماه مبارک رمضان فرصتی برای تهذیب نفس و زدودن قلوب از زنگار گناهان است، اظهار داشت: درهای رحمت و مغرفت الهی در این ماه به روی همگان باز است.


وی با بیان این‌که بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی، معرفتی و استثنایی ماه رمضان شرط عقل است، خاطرنشان کرد: از آنجا که هواهای نفسانی و خواسته‌های آن، موجب عبور انسان از محرمات و حدود الهی می‌شود، انسان را به ترک واجبات می‌کشاند، می‌توان گفت که جهاد نفس که جهاد با خواسته‌های لذت‌جویی‌ها و گرفتاری به دنیا است، منتهی به تقوای الهی می‌شود.


امام جمعه مراغه افزود: هدف از جهاد با نفس دستیابی به تقوای الهی است؛ زیرا متقین کسانی هستند که به واجبات الهی عمل می‌کنند و از محرمات و نواهی اجتناب می‌وزند، همان‌گونه که مرحوم آیت‌الله بهجت می فرمود «شاه کلید اصلی ارتباط با خدا، گناه نکردن استب.


استاد حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به سخنی از امیرمؤمنان امام علی(ع) گفت: آن حضرت می فرمایند «برترین جهاد، مبارزه کردن با هوای نفس و باز گرفتن آن از لذت‌های دنیا است»، از نظر امیرمؤمنان جهاد با هواهای نفسانی همان مبارزه کردن با لذت‌جویی‌های دنیوی است که نفس، گرفتار آن می‌شود.


وی ادامه داد: هر گاه انسان گرفتار لذت‌جویی شود و بخواهد همه زندگی خویش را صرف لذت‌جویی کند، در دام هواهای نفسانی افتاده است، البته لذت جویی یک امر طبیعی است، اما اگر این لذت انسان را سرگرم امور دنیوی از شهوت قدرت تا شهوت جنسی و غذایی و مانند آن کند و در دام اعتباریات بیندازد، چنین لذتی مذموم و ناپسند است.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: لذت‌های مادی و دنیوی، حرص را افزایش می‌دهد و همانند آب شور عمل می‌کند که هر چه بیشتر بنوشید، بیشتر تشنه می‌شوید و بیشتر می‌خواهید و این‌گونه است که سرمایه عمر خویش را در سر لذتی می‌گذارید که هیچ ره توشه‌ای برای آخرت شما نخواهد بود.


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که ماه رمضان فرصتی برای عمل به واجبات و ترک محرمات است، گفت: نتیجه تقوا، یقین است و خداوند برای یقین سه درجه اساسی علم‌الیقین، عین الیقین و حق الیقین است، از این رو می‌توان گفت که ایمان و تقوا دارای سه درجه اساسی است.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: هر چه انسان بر ایمان و تقوای خویش بیفزاید، به همان میزان به درجات یقین خود افزوده است و به یقین شهودی و حضوری دست پیدا می کند، فرصت‌های معنوی ماه مبارک رمضان بهترین فضای لازم برای تعالی معرفتی بشریت فراهم می کند، غفلت از این فرصت‌ها جایز نیست./935/ت302/ح

ارسال نظرات