۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۶۵۲۸۸
رییس جمهور در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره):

امام بزرگ ترین احیاگر اسلام ناب بود/ مسیر و خط امام توسط رهبر معظم انقلاب ادامه می یابد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه "مردم ما راه امام و خط امام را رها نخواهند کرد"، اظهارداشت:عاشقان امام (ره) با این حضور گسترده خود به همه جهانیان اعلام می کنند که اگر امروز امام در میان ما نیست اما راه، خط و مسیر امام هست و ادامه می یابد.
نشست خبري رييس جمهور در تبريز سخنراني رييس جمهور در حرم امام

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که در اجتمام بزرگ مشتاقان حضرت امام در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صحبت می کرد ، گفت: گرچه حادثه رحلت امام بس سنگین و غمناک برای همه عاشقان؛ ملت ایران، مسلمانان و ازادیخواهان جهان بود، اما خداوند عنایتی به این نظام ،انقلاب و مردم کرد و در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، خلف صالح آن امام؛ رهبر معظم انقلاب، پرچم مسوولیت این نظام را بر دوش گرفتند.


رییس جمهوری با تاکید بر اینکه " این ملت تاکنون در برابر همه مشکلات ایستاده است و همچنان خواهد ایستاد"، افزود: امروز بحمدالله بعد از ۲۶ سال می بینیم مسیر، راه و خط امام ادامه دارد و مردم همچنان عاشق این خط و راه و قدردان عزت و آزادی هستند که انقلاب عظیم اسلامی برای آنها به ارمغان آورد.


دکتر روحانی گفت:اگر ملت بزرگ ایران در برابر همه مشکلات، استوار ایستاده است بخاطر این است که امام در همه مشکلات با باور به حق و توکل به حق، به حضور، ایستادگی و جهاد مردم، ایمان و باور داشت.


رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه "امام بزرگترین احیاگر اسلام ناب بود و تلفیق دین و سیاست را تفسیر کرد و توانست اسلام را کنج مساجد به صحن جامعه آورد" ، گفت: امام با فقه زمانه ، پاسخ سوال های زمانه را داد و امروز مسیر و خط امام توسط مقام معظم رهبری ادامه می یابد و مردم ما راه امام و خط امام را رها نخواهند کرد.


دکتر روحانی با اشاره به اینکه "اعتدال و امید را از امام راحل آموخته ایم" ، گفت: اگر امام نگفته بود میزان رای ملت است ، دشمنان، انقلاب را از ما می گرفتند.


رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه "شرایط امروز منطقه شرایط خاصی است و باید بیش از هر زمان دیگر بیدار و هشیار باشیم" ، اظهارداشت: ملت ایران برای حفظ نظام و وحدت جهان اسلام ، صدا و سخن واحدی دارد و نخواهد گذاشت منافع ملی ، اساس اسلام ، معنویت اسلام و اخلاق محمدی مورد تاخت و تاز این و یا آن قرار گیرد.


دکتر روحانی در ابتدای مراسم با تبریک میلاد منجی بشریت و عدالت‌گستر موعود به همه منتظران ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)، گفت: امام راحل بین جمهوریت و اسلامیت پیوندی ناگسستنی بوجود آورد . مسیر ، راه و خط امام (ره) امروز توسط مقام معظم رهبری ادامه می یابد ، این پرچم ولایت و اسلامیت تا زمانی که در کنار پرچم جمهوریت وجود دارد، در اهتزار می ماند.

 

دکتر روحانی، پیوند ناگسستنی بین جمهوریت و اسلامیت را عامل ایستادگی ملت ایران در برابر همه توطئه‌های بدخواهان دانست و اظهار داشت: اینکه امروز شاهدیم همه توطئه‌های بزرگ مثل ایجاد گروهک های تروریستی و از جمله گروهک داعش نمی‌تواند در مسیر صحیح مردم خلل ایجاد کند، ناشی از آن است که پیوند صحیح و محکمی بین اسلامیت و جمهوریت در این کشور برقرار است.


رییس جمهوری تصریح کرد: امروز ملت ایران نه تنها امنیت را در سرزمین خود برقرار کرده، بلکه در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ و وحشی‌گری‌های تروریست‌ها، به ملت‌های منطقه از جمله عراق ، سوریه ، لبنان و یمن نیز کمک کرده و خواهدکرد .


دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ملت ایران می‌تواند انواع توطئه‌ها علیه خود را به شکست نهایی بکشاند، خاطر نشان کرد: امروز می‌بینیم برخی حکومت‌ها با استفاده از درآمدهای سرشار خدادادی، پول نفت را به سلاح مخرب تبدیل کرده و آن را علیه ملت مظلومی چون یمن بکار می‌برند، این نشان می دهد که ما باید بیش از هر زمان دیگر بیدار و هوشیار باشیم.


رییس جمهوری با خاص توصیف کردن شرایط منطقه، گفت: امروز باید بیش از گذشته به وحدت و انسجام در داخل کشور متکی باشیم و این همان توصیه امام راحل است که همواره ما را به وحدت کلمه سفارش می‌کرد.


دکتر روحانی اضافه کرد: امروز دشمنان می‌خواهند بین قومیت‌ها و مذاهب تفرقه ایجاد کنند و اولین قدم برای ایستادگی در برابر این توطئه ها، حفظ و ارتقاء وحدت کلمه در داخل کشور است. شاید ما اختلاف سلیقه داشته باشیم و جناح و احزاب متعدد و متنوع در کشور وجود داشته باشند، اما در منافع ملی، حفظ نظام و وحدت جهان اسلام، صدا و سخن ما واحد است و اجازه نخواهیم داد، منافع ما ، اساس اسلام، معنویت اسلام و اخلاق محمدی مورد تاخت و تاز این و یا آن قرار گیرد.


رییس جمهوری اظهار داشت: در شرایطی که دشمن با توطئه کاهش قیمت نفت می‌خواست ملت ایران را به تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ وادار کند، اما این ملت چنانچه در طول ۳۶ سال گذشته در برابر همه مشکلات ایستادگی کرده باز هم با مقاومت خود، توطئه‌ها را خنثی کرد و به راهش ادامه خواهد داد.


دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دولت با حمایت ملت بزرگ ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری از همه مشکلات عبور خواهد کرد، تصریح کرد: در طول ۶ ماه گذشته که دشمنان با توطئه خود، قیمت نفت را به کمتر از نصف رساند، ملت ایران با ایستادگی خود آرامش را در کشور حفظ کرده و حتی اجازه نداد توطئه‌های امنیتی در منطقه علیه این کشور، مؤثر واقع شود.


رییس جمهوری با بیان اینکه اگر برخی توطئه‌گران رژیم منفور صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع فکر می‌کنند که با طرح‌ها و فشارهایشان در سطح جهانی می‌توانند حرکت این دولت و ملت را در عرصه سیاست خارجی کند کنند، سخت در اشتباه هستند، خاطر نشان کرد: دولت با تکیه بر آراء ملت به تمام وعده‌هایش عمل خواهد کرد و خط و مسیر خود برای حراست از منافع و مصالح ملی را ادامه خواهد داد.


دکتر روحانی در ادامه گفت: اگر امروز دم از اعتدال می‌زنیم، اعتدال را از امام(ره) آموخته‌ایم و اگر دم از امید می‌زنیم امید را از انتظار فرج که امام راحل برای ما در عمل تفسیر کرد آموخته‌ایم و اگر بر وحدت، اتحاد و صدای واحد تکیه می‌کنیم، آن را از اسلام، قرآن، امام راحل و مقام معظم رهبری آموخته‌ایم.


رییس جمهوری ملت ایران همواره متحد خواهد بود و دشمن نخواهد توانست در میان ملت ایران تفرقه ایجاد کند و ما مسیر خود را ادامه خواهیم داد و تحریم‌ها را به فضل خدا در هم خواهیم شکست.


دکتر روحانی که سخنانش با تکبیر و شعارهای "خامنه ای زنده باد روحانی پاینده باد" حضار همراهی می‌شد، اضافه کرد: ما حمایت از فقرا و اقشار مستضعف جامعه را از امام راحل آموختیم و در همان شرایط تحریم و مشکلات فراوان، طرح تحول سلامت را اجرا کردیم که در نتیجه آن امروز مردم در بیمارستان‌ها شاهد حفظ عزت خود هستند. در همین شرایط سخت تحریم از اقشار مستضعف حمایت غذایی کردیم و در همین شرایط بیش از ۹ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه‌ درمانی قرار دادیم و همه اینها پاسخ به ندا و حرکت در خط امام(ره) است.


رییس جمهوری با بیان اینکه امام به ما آموخت که چگونه می‌توانیم حکومت اسلامی را در این کشور مستقر کرده و از حقوق ملت دفاع کنیم، اظهار داشت: ملت ایران در برابر انواع توطئه‌های قدرت‌های بزرگ ایستادگی کرده و به حول و قوه الهی این راه را ادامه خواهد داد و با وحدت، اتحاد و انسجام ملی از مشکلات عبور خواهد کرد.


دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) دارای برخی ویژگی‌ها بود که منحصر و مخصوص آن بزرگوار است، تصریح کرد: امام راحل بزرگترین احیاء گر اسلام ناب بود و توانست اسلام را از کنج حجره‌ها، مدرسه‌ها و مساجد به صحن جامعه بیاورد و فقه را به زمانه خود عرضه کند و با آن پاسخ نیازها و مقتضیات زمان را بدهد.


رییس جمهوری ادامه داد: امام راحل فقهی را که کمتر از مسایل اجتماعی و سیاسی آن زمان حضور داشت، به صحنه آورد و تلفیق صحیحی بین دین و سیاست برای ما تبیین کرد و در یک قرن گذشته احیاگری بالاتر از امام برای دین و جامعه سراغ نداریم.


دکتر روحانی گفت: امام(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی بود و این نظام به امید خدا روز به روز کامل‌تر شده و تا روز ظهور حضرت ولی عصر(عج) ادامه خواهد یافت.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه امام راحل، رهبری بزرگترین انقلاب مردمی را بر عهده داشت، اظهار داشت: امام، رهبری انقلابی را به عهده داشت که از آغاز تا پیروزی در مسیر اعتدال رخ داد، امام با نهضت و انقلاب خود انتظار واقعی را برای ما تفسیر کرد و نشان داد کسی که منتظر ظهور مهدی موعود(عج) و استقرار حکومت عادلانه و ایده‌آل اسلامی تحت نظر آن امام است، باید در مسیر ایجاد آن حکومت قدم بردارد و کسی که می‌خواهد در جهان ظلم نباشد، باید در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کند.


دکتر روحانی افزود: امام راحل در نهضت و انقلابش و حتی پس از پیروزی، مسیر حکومت اسلامی را هموار کرده و مفهوم حکومت اسلامی را برای ما تبیین کرد. انقلاب امام، انقلابی نبود که پس از پیروزی سال‌ها به رأی و نظر مردم بی‌اعتنا باشد بلکه وقتی به پیروزی رسید در کمتر از ۵۰ روز مردم را درباره نوع حکومت پس از انقلاب به پای صندوق‌های رأی فرا خواند و به همگان اعلام کرد که در حکومت آینده میزان رأی ملت است.

 

رییس جمهوری اظهار داشت: اگر چه جمهوری اسلامی با ندا و بیان امام و حرکت و نهضت مردم ساخته شد، اما آخرین آجر آن براساس نظر امام با رأی مردم ساخته و کار گذاشته شد. امام(ره) آن فرد انقلابی بود که در سال اول پیروزی انقلاب، تعیین تکلیف همه نهادها و مبانی اساسی حکومت از جمله انتخاب اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و برگزاری رفراندوم قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را به رأی مردم سپرد و شما در کدام انقلاب اینگونه مشاهده می‌کنید که تکلیف همه امور در همان سال اول پیروزی انقلاب با رأی مردم تعیین شود.

 

دکتر روحانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) مسیر و راه انقلاب و حتی ادامه آن را به ما نشان داد، تصریح کرد: اگر آن فتوای امام راحل نبود که «میزان رأی ملت است»، دشمنان می‌توانستند این انقلاب را از ما بگیرند و اگر آن فتوای امام برای حضور مردم در عرصه‌ها و مقابله با مشکلات نبود، امروز نمی‌توانستیم در برابر مشکلات و توطئه‌ها ایستادگی و استقامت کنیم. امام راحل با باور به حق و توکل به خدا و ایمان به قدرت حضور مردم و ایمان و ایستادگی مردم توانست در یک جنگ نابرابر در برابر تمام قدرت‌های جهانی شرق و غرب ایستادگی کرده و انقلاب و نظام را از بحران‌ها و خطرات به سلامت عبور دهد.

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از زائران بابت حضورشان در این مراسم و با اشاره به اینکه امسال ۱۴ و ۱۵ خرداد حال و هوای دیگری دارد، اظهار داشت: نیمه خرداد امسال با نیمه شعبان مقارن شده است. همان نیمه خردادی که امام راحل فرمود انتظار فرج از نیمه خرداد کشم. یکی از برکات انقلاب اسلامی و راه و خط امام ، تفسیر صحیح و درست از انتظار بود.

 

دکتر روحانی با بیان اینکه اساس انتظار برای ظهور و استقرار حکومت ایده‌آل اسلامی و رهایی از ظلم و تباهی باید انتظار مسئولانه باشد، ادامه داد: متاسفانه پیش از نهضت اسلامی برخی انتظار را به گونه دیگری تفسیر می‌کردند و معتقد بودند که حکومت اسلامی و مشروع در دوران غیبت معنایی ندارد.

 

رییس جمهوری با تصریح به اینکه انتظار با آن معنای تحریف شده نتیجه‌ای جز رخوت و سستی و شیوع منکر در جامعه نداشت، تاکید کرد: امام راحل در نهضت و انقلاب اسلامی تفسیر واقعی انتظار را در بیان و عملش ارائه کرد. درست است که امروز یک حکومت بی‌نقص عدالت‌گستر در اختیار ما نیست و باید منتظر منجی و عدالت‌گستر موعود باشیم، اما اگر ۱۰۰ را در اختیار نداشته باشیم نباید در صفر بمانیم.

 

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر بناست یک حکومت ایده‌آل و بی‌نقص را در زمان ظهور تجربه کنیم، معنایش این نیست که امروز دست روی دست بگذاریم و حتی دنبال حکومتی که نیم یا حتی بیشتر از نیمی از آن اهداف را محقق و مستقر خواهد کرد، نباشیم.

 

رییس جمهوری خاطرنشان ساخت: انتظار در تفسیر عملی امام راحل یعنی آنکه با حضور و ایستادگی در برابر فساد و منکرات، قدم به قدم شرایط را برای ظهور منجی موعود آماده کنیم.

 

دکتر روحانی گفت: اگر امروز حضرت ولی‌عصر (عج) در جمع ما حضور نداشته و پرچم حکومت را در دست ندارد، دلیلش آن است که هنوز ما و جهان و جامعه برای ظهورش آمادگی نداریم. باید شرایط کشور، منطقه و جهان را برای آن ظهور عدالت‌گستر آماده کنیم و امام خمینی (ره) با نهضت و انقلابش اولین قدم را برای آمادگی جامعه جهت استقرار آن حکومت جهانی عادل برداشت. /924/د102/ج

ارسال نظرات