۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۲۶۲۴۳۶
رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

پژوهش و پژوهش محوری را در عرصه تقریب مذاهب تقویت کنیم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مختاری تأکید کرد: امروزه بحث پژوهش یک اصل اساسی که باید آن را خصوصا در زمینه تقریب مذاهب گسترش داد و از ظرفیت طلاب شیعه و سنی در این عرصه بهره برد.
حجت‌الاسلام محمدحسين مختاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدحسین مختاری، رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مذاهب، امروز در دومین همایش بین المللی تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی مذاهب اسلامی، به مرور اجمالی از وضعیت پژوهش در مجمع تقریب مذاهب اسلامی پرداخت و گفت: هدف عمده این مرکز تامین پژوهشگاه تحت عناوین پژوهش های تقریبی مذاهب اسلام و برجسته سازی منابع و آرای مشترک بین شیعه و سنی، با محوریت قرآن و سنت است.

 

وی افزود: به حول و قوه الهی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بهره گیری از توان علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه و استفاده از متدها و روش های  نوین پژوهشی آثار و محصولات ارزشمندی را در اختیار علاقمندان علوم اسلامی در عرصه تقریب قرار داده است.

 

حجت الاسلام مختاری تصریح کرد: ما در گروه های مختلف در عرصه فقه و اصول و کلام و قرآن و مطالعات حدیثی و روایی خوشبختانه تحقیقات خوبی را در دو سال اخیر داشتیم که در اختیار حوزه ها و دانشگاه ها قرار گرفته است.

 

وی خاطر نشان کرد: در راستای دستیابی به راه های علمی در مواجهه با چالش های مشترک بین شیعه و سنی در پژوهشکده قدم های خوبی برداشته شده است.

 

وی افزود: شناسایی موانع تقریب و راه های مبارزه با موانعی که در پیشرفت و مطالعه  است، راه حل های مناسبی در مواجهه با این سدها است که به مرور انجام می شود و تحقیقات خوبی در این زمینه انجام شده است.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مذاهب، مهم ترین تحقیق در این مرکز را سلسله موسوعه احادیث مشترک بین شیعه و سنی دانست و یادآور شد: این موسوعه با 63 جلد و تحقق ایده جهان حضرت آیت الله بروجردی و رییس وقت دانشگاه الاظهر است که انجام شده  و در کنفرانس بین المللی وحدت جهانی رونمایی شد.

 

حجت الاسلام مختاری گفت: مراجع و بزرگان و اهل سنت طالب هستند که این موسوعه منتشر و در جهان اسلامی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خاطرنشان کرد: این موسوعه هم اکنون دو جلد آن در حال انتشار و مجموعه گران سنگی است از قرن سوم شیعه  که از دیدگاه اهل سنت و شیعه و به زودی به  عرصه چاپ خواهد رسید.

 

وی افزود: این جلسه به منظور این است که این نگاه تقریبی در مراکز علمی و فرهنگی نهادینه شود و پایان نامه ها با این نگاه تقریبی تدوین شود که البته در سال های گذشته از حوزه های قم ،مشهد،اصفهان و اهل سنت اقبال شایانی صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام مختاری تصریح کرد: طلاب، دانشجویان و اهالی علم در علوم قرآنی موضوعاتی را از پژوهشگاه تقریب مذاهب دریافت کردند و کارهای تحقیقی انجام می دهند.

 

وی گفت: حدود 900 عنوان اثر به صورت کلی طی یک فراخوان عمومی دریافت شد و از میان این 900 عنوان، 170 عنوان به مرحله اول راه یافت و در مرحله دوم به نزدیک 50 عنوان و در مرحله نهایی 11 عنوان برگزیده شناخته شده است که آماده شد در اختیار علماء و مراجع قرار خواهد گرفت.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی یادآور شد: امروزه بحث پژوهش یک اصل اساسی است که باید آن را گسترش داد و از ظرفیت طلاب شیعه و سنی در این عرصه  بهره برد. ما باید پژوهش و پژوهش محوری را در عرصه تقریب مذاهب تقویت کنیم./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات