۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۶۱۵۹۶

واکنش احزاب سیاسی مصر به احکام دادگاه قاهره علیه فلسطینیان

خبرگزاری رسا ـ احزاب و شخصیت های سیاسی مصر با انتقاد شدید از احکام اخیر دادگاه کیفری قاهره علیه شهدا و اسرای فلسطینی که تعدادی از آنها را به اعدام محکوم کرده است، آنرا خیانت و نوعی خدمت به رژیم صهیونیستی توصیف کردند.
مسجد الاقصي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شخصیت های سیاسی و رهبران احزاب مصر در گفت‎وگوهای جداگانه با روزنامه الرساله خاطرنشان کردند که احکام دادگاه مصر نشانگر ماهیت واقعی نظام مصر است که راه جنگ علیه گروه های مقاومت فلسطین را در پیش گرفته است و در مقابل، اقدام به بهبود روابط با رژیم صهیونیستی می کند.

 

احزاب مصری نسبت به عواقب و پیامدهای سو چنین تصمیماتی بر روابط مصر و فلسطین ابراز نگرانی کرده و شخصیت های سیاسی در این کشور نیز تاکید کردند که اتخاذ چنین تصمیماتی به نقش میانجی گرانه مصر در خصوص مسأله فلسطین پایان می دهد.

 

در همین راستا، جنبش 6 آوریل حکم صادره را جانبداری صریح دستگاه قضایی مصر از رژیم صهیونیستی و ادامه سیاست های خصمانه این کشور علیه مقاومت دانست.

 

مصطفی کامل عضو هیات رهبری عالی این جنبش حکم دادگاه قاهره علیه شهدا و اسرای فلسطینی را تاسف آور خواند و گفت که احکام صادره علیه گروه های مقاومت فلسطین موجب نابودی دستگاه قضایی مصر خواهد شد و دیگر کسی آن را باور نخواهد داشت.

 

کامل خاطر نشان کرد که ملت مصر حقیقت را به خوبی درک می کند و این احکام اعتباری نخواهد داشت، زیرا خلاف واقعیت است.

 

وی تاکید کرد که صدور احکام نادرست علیه جریان های داخلی و خارجی مسالمت آمیز از سوی دستگاه قضایی مصر، موجب فروپاشی و نابودی این دستگاه خواهد شد.

 

کامل ضمن اشاره به اینکه ملت مصر زیاد در برابر صدور چنین احکام ظالمانه ای علیه مسأله فلسطین سکوت نمی کند، نسبت به تلاش برخی طرف ها برای پایان دادن به نقش آفرینی مصر در خصوص مسائل و پرونده های متعلق به فلسطین هشدار داد.

 

از سوی دیگر، رییس حزب کار مصر خاطر نشان کرد که اتهامات مصر علیه حماس و تروریست خواندن این جنبش هیچ ارزش و اعتباری ندارد، زیرا سیاست های دولت کنونی مصر باعث شده که دستگاه قضایی مصر دیگر هیچ اعتباری نداشته باشد و ملت آن را قبول نداشته باشند.

 

مجدی حسین بیان داشت که چنین اتهاماتی موجب تشدید تحرکات احزاب و جریان های سیاسی مختلف مصر به منظور حمایت هرچه بیشتر از مسئله فلسطین و اعلام همبستگی با مردم غزه خواهد شد.

 

همچنین یک اندیشمند و تاریخ نگار مصری تاکید کرد که تروریست خواندن حماس به منزله محکومیت و اتهام زنی به دولت کنونی مصر است.

 

محمد جوادی عنوان کرد که مقامات مصر تنها زمانی گروه ها و جریان های مخالف خود را تروریست می خوانند، که توان کنترل آن ها را نداشته باشند یا خود را در برابر آن ها ضعیف ببینند.

 

رییس حزب عربی سوسیالیستی مصر نیز تصریح کرد هر حکمی که در راستای خدمت به اهداف و خواسته های دشمن صهیونیستی و علیه فلسطینیان باشد، به منزله خیانتی بزرگ است که هرگز نمی توان آن را پذیرفت. دکتر وحید اقصری خاطرنشان کرد که اختلافات کنونی مصر با جنبش حماس به هیچ وجه به نفع امت اسلامی و عربی نیست.

 

وی بر ضرورت ایجاد کانال هایی سیاسی به منظور حل اختلافات میان مصر و حماس و بررسی راهکارهایی به منظور تقویت روابط ملت های مصر و فلسطین تاکید کرد. اقصری تصریح کرد که روابط و مناسبات مصر و فلسطین ناگسستنی است و اختلافاتی که اکنون در این زمینه وجود دارد، زیاد دوام نمی آورد و از بین خواهد رفت.

 

همچنین سفیر مصر در رام الله نیز خاطر نشان کرد که رسانه های مصری به هر شیوه ای در تلاش برای گسترش هجمه خود علیه حماس و کشاندن پای آن به درگیری ها و حوادث داخلی این کشور هستند و می خواهند این جنبش را به داعش و القاعده مرتبط سازند.

 

محمود فهمی در واکنش به احکام صادره دادگاه قاهره علیه شهدا و اسرای فلسطینی تاکید کرد که اعتراض به احکام صادره در مصر مخالف قوانین این کشور است اما اسناد ارائه شده به دادگاه علیه حماس از کجا آورده شده و منبع آن از کجاست؟ وی طرف هایی را که این اسناد دروغین را جمع آوری کرده اند، غیر معتبر خواند.

 

از سوی دیگر، اندیشمند و نویسنده مصری احکام صادره علیه حماس را جزو بزرگ ترین اشتباهات در تاریخ سیاسی مصر خواند. فهمی هویدی اظهار داشت که دادگاه مصر بدون هیچگونه تحقیقی و صرفا با استناد به مدارک و اسناد بی اساسی که برخی طرف ها به آن ارائه داده اند، علیه حماس حکم صادر کرده اما چنین احکامی زیاد دوام نمی آورد و باطل خواهد شد. هویدی احکام صادره علیه حماس را با اختلافات داخلی دولت مصر با جماعت اخوان المسلمین مرتبط دانست.

 

گفتنی است که دادگاهی در قاهره امروز شنبه دستور ارجاع پرونده محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده این کشور و 105 نفر دیگر از جمله شماری از رهبران شهید و اسیر جنبش حماس به مفتی این کشور برای تایید حکم اعدام آن ها در خصوص حمله به زندان های مصر را صادر کرد. از جمله شهدا و اسرای فلسطینی می توان به راید عطار یکی از فرماندهان بارز گردان های قسام که در 21 آگوست سال گذشته به شهادت رسید و حسام صانع از اعضای جنبش جهاد اسلامی که در تاریخ 27 دسامبر سال 2008 در جریان جنگ نخست رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به شهادت رسید. اشاره کرد./994/ب101/د

ارسال نظرات