۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۶۱۳۴۷

شهید مطهری پرچمدار اندیشه اعتدال در قرن معاصر است

خبرگزاری رسا ـ رییس اتحادیه نویسندگان تونس تأکید کرد: شهید مرتضی مطهری پرچمدار اندیشه اعتدال در قرن معاصر و شخصیتی خردمند و کم‌نظیر در جهان فکر و فلسفه توحیدی است.
همايش

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، میزگردی با عنوان «عقل وعقلانیت از نگاه استاد مرتضی مطهری» با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان و اتحادیه نویسندگان تونس با حضور جمعی از نخبگان و اصحاب رسانه در این اتحادیه برگزار شد.

 

 

در این میزگرد صلاح‌الدین الحمادی، رییس اتحادیه نویسندگان تونس با تقدیر از تلاش‌های رایزنی فرهنگی ایران و نقش آن در توسعه روابط علمی وفرهنگی به ویژه با نخبگان تونسی  به زندگینامه استاد مطهری و آثار وی اشاره کرد.

 

 

الحمادی بر ضرورت مطالعه کتب استاد مطهری تأکید کرد و گفت: اتحادیه نویسندگان تونس مفتخر است در عصر ترویج جهل، خشونت، ستیز و رویارویی اندیشه‌ها و دامن‌زدن به فتنه‌های دینی و مذهبی، در میزگردی مشترک با رایزنی فرهنگی ایران به بررسی دیدگاه‌های شهید مرتضی مطهری که شخصیتی خردمند و کم‌نظیر در جهان فکر و فلسفه توحیدی است، بپردازد.

 

 

الحمادی، استاد مطهری را پرچمدار اندیشه اعتدال در قرن معاصر دانست و با استناد به حدیث پیامبراعظم(ص) که فرمودند: «خداوند هر یکصد سال مجددی را برای احیای دین خود می‌فرستد»، شهید مطهری را احیاگر دین الهی و نجات‌بخش انسان‌ها از اندیشه‌ها و افکار الحادی در این قرن دانست.

 

 

صادق رمضانی گل‌افزانی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز با تشکر از اتحادیه نویسندگان تونس و با اشاره به جایگاه بلند فکر، فرهنگ وتمدن در این کشور، برپایی نشست‌های علمی وادبی مشترک میان دو کشور را یک نیاز مهم به ویژه برای نسل جدید دانست و با قرائت مقاله‌ای با عنوان «عقل واحساس در تفکر استاد مطهری» اظهار کرد: شهید مطهری با مطالعه دقیق قرآن کریم وسیره پیامبر(ص) واهل بیت(ع) تلاش کرد با کتب و سخنرانی‌های متعدد، جامعه ایرانی و دیگر مخاطبان خود را در عصری که دین به عنوان افیون جامعه تلقی می‌شد، از تاریکی جهل خارج کرده و او را به سمت کمال الهی و البته با نگرشی عقلانی هدایت کند.

 

 

رمضانی گل‌افزانی گفت: ویژگی مکتب فکری شهید مرتضی مطهری این بود که دانش‌آموختگان مکتب وی همچون استاد قبل از نقد و انتقاد مکاتب دیگر به قرائتی دقیق، منطقی و بی‌طرفانه از آنها می‌پرداختند و سپس با آگاهی کامل به رد نظریات پوشالی منحرف‌کننده اهتمام می‌ورزیدند.

 

 

رایزن کشورمان با یادآوری نقش استاد مطهری در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی با بهره‌مندی از شریعت اسلامی و تجارب مدرن بشری ازمقام ایشان به عنوان پیشگام نهضت اسلامی در ایران و نیز اندیشمندی خدوم و فکور که انسان را جز برای رسیدن به خدا نمی‌خواست، تجلیل به عمل آورد.

 

 

خانم صبرین التونسی نیز در این میزگرد با ارائه مقاله‌ای با عنوان «زن از نگاه استاد مطهری» با استناد به کتاب حجاب ایشان اظهار کرد: شهید مطهری در لابلای نوشته‌های خود با رعایت انصاف و عدالت به موضوع زن و حقوق او پرداخته است به گونه‌ای که می‌توان نوشته‌های استاد را به عنوان منشور جهانی حقوق زن در نظر گرفت.

 

 

سعید بوعجیله، استاد ریاضیات دانشگاه‌های تونس و از نویسندگان و منتقدان آثار فکری و ادبی در ادامه میزگرد با قرائت دو حدیث «أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَهُ الْعَقْلُ: نخستین چیزى که خداوند خلق نموده است، «عقل» است» و«ان العقل رسول باطن والرسول عقل ظاهر: عقل، رسول باطنی و پیامبر، رسول ظاهری و بیرونی است» به دیدگاه‌های شهید مطهری پیرامون اقوام، ادیان ومکاتب بشری اشاره کرد و با دعوت همگان به بهره‌مندی از افکار استاد مطهری، گفت: اگر امروز شهید مطهری در میان ما بود، شاهد رشد جریان‌های تکفیری نمی‌بودیم؛ چرا که اندیشه‌های این متفکر آزاداندیش، جریانی را علیه مبارزه با افراطی‌گری بر مبنای تعقل و خردورزی در جوامع به وجود می‌آورد که بشر امروز به شدت به آن نیازمند است و متأسفانه توطئه‌هایی در میان است تا نگذارند کتب و آثار این علامه عالی‌مقدار خوانده و بررسی شود.

 

 

هادی کمال الخرشوفی، پزشک و رییس انجمن «گفت‌وگوی سازنده» تونس نیز با ذکر خاطره‌ای از آشنایی خود با کتب استاد مطهری در 14 سال گذشته در یکی از نمایشگاههای بین المللی کتاب، گفت: به طور کاملا اتفاقی با دو کتاب «عدل الهی» و «جامعه و تاریخ» استاد مطهری برخورد کردم و در حالی که همواره این دو موضوع ذهنم را به خود مشغول کرده بود، در همان مکان نمایشگاه به خواندن کتاب‌ها پرداختم و در خود فرو رفتم که نویسنده چقدر منطقی و مستند به مفهومی پیچیده همچون عدل وعدالت پرداخته و خواننده خود را از پیچ و خم شک‌های عدیده‌ای که گرفتارش شده است، خارج می‌سازد به گونه‌ای که در نهایت، امیدوارانه به تکا پو می‌افتد تا برای گستره این عدالت، خود نیز تلاش و نقشی را در جامعه ظلم‌زده خود ایفا کند.

 

 

الخرشوفی عدل الهی را با مبانی عقلانی آن بعنوان موضوعی حائز اهمیت برای انسان سرگردان امروز که زیر دست و پای ظالمان له می‌شود، معرفی و اظهار کرد: باید تعصب کور را کنار نهاده و با بهره‌مندی از افکار استاد مطهری که متفکری اسلامی و ایرانی است، رخدادهای پیرامونی خود را تحلیلی دوباره کنیم و از تحلیل‌های مریض مذهبی که ریشه در تفکر غربی دارد، پرهیز کنیم.

 

 

حمدی الیوسفی، وکیل دادگستری در تونس، آخرین سخنران این میزگرد علمی بود که مقاله خود را در مورد «عقلانیت در کتب استاد مطهری» ارائه کرد و گفت: با نگاهی سریع در مجموعه آثار شهید مرتضی مطهری به‌خوبی می‌توان فهمید که این شهید بزرگوار با دلسوزی تمام و با شناخت کامل از اسلام ناب محمدی منابع اسلامی را زیر و رو کرده است و با مطالعه عمیق اکثریت منابع و متون اسلامی و حتی غیر اسلامی، توانسته است نگرشی آسیب‌شناسانه از واقعیت جهان هستی و انسانی که جایگاه اصلی و حقیقی خود را به عنوان «خلیفة الله» فراموش کرده است، ارائه کند.

 

 

الیوسفی ویژگی کتب شهید مطهری را بیان راه‌حل‌های عقلانی، معرفتی و عمیق برای خروج از بن‌بست‌های تاریکی جهل دانست و افزود: این روش، گواهی است بر عشق و ایمان این شهید بزرگوار به انسان و انسانیت که او را از بسیاری از نویسندگان و متفکران متمایز میسازد.

 

 

در این میزگرد که با نمایشگاهی از کتب آثار شهید مطهری مزین شده بود و رسانه‌های تونسی و ایرانی نیز آن را پوشش داده بودند، سخنرانان به سؤالات مطرح‌شده، پاسخ دادند و شرکت‌کنندگان که یک جلد کتاب «شیخ مرتضی مطهری؛ رائد تجدید الفکر الاسلامی» تألیف محمدصادق بوعلاق، اندیشمند تونسی و لوح فشرده دی وی دی مجموعه آثار استاد مطهری به زبان عربی اهدایی از سوی رایزنی فرهنگی را دریافت کرده بودند، از برگزاری این نشست علمی تشکر کرده و استمرار آن را خواستار شدند./982/د102/ک

 

ارسال نظرات