۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۲۶۰۷۹۹
معاون آموزش ستاد عالی کانون‌های مساجد:

خروجی نظام آموزشی کشور تربیت افراد با سواد با دیدگاه سکولار است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد به بررسی ویژگی‌ها و مشکلات شیوه آموزش نظام آموزش و پرورش پرداخت و گفت: شیوه آموزشی و ارائه محتوای نامناسب در نظام آموزش و پرورش سبب تربیت افراد با سواد با دیدگاه سکولار و ایجاد نسلی تن‌پرور و طلبکار از جامعه می‌شود.
محمد رضا جعفرD

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور  ،چهارشنبه عصر، در همایش سراج که در اردوگاه ولایت قم برگزار شد ، به بیان ویژگی‌های و معایب قالب‌های مختلف آموزشی پرداخت و گفت: روش و شیوه آموزش در سه نظام آموزش و پرورش، دانشگاه­ها و حوزه‌های علمیه تفاوت‌ها چشمگیری با هم دارند.

 

جعفری به مشکلات قالب آموزشی نظام آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در آموزش و پرورش بر اساس حافظه محوری به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود یعنی مطلبی که دانش‌آموزش از معلم می‌شنود حفظ می‌کند و بر اساس این مطالب حفظ شده مورد ارزیابی و امتحان قرار می‌گیرد.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ابراز کرد: نظام آموزش و پرورش کشور، 60 پیش از روش نظام آموزش فرانسه الگوبرداری شده است و تاکنون تغییر چندانی نکرده است.

 

جعفری اظهار داشت: ارتباط معلم در مدرسه عمودی و غیر هم‌سطح است، یعنی معلم در سطح بالا و دانش‌آموز در سطح پایین است و ابهاماتش در درس را از معلم سؤال نمی‌کند.

 

وی بابیان این که منبر روش سنتی تبلیغ اسلام در جامعه است، گفت: در روش تبلیغی منبر ارتباط یک سویه است و مبلغ نمی‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند بنابراین مناسب است روحانیان بعد از سخنرانی و میان مردم حضور داشته باشند و با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

 

جعفری ابراز کرد: ترجیح دادن دروس ریاضی و زبان انگلیسی بر درس‌های علوم انسانی همانند قرآن و دینی یکی دیگر از مشکلات شیوه آموزشی است و مدیران مدارس بهترین استادها را برای تدریس ریاضی و فیزیک می‌آورند، اما استادهای درس‌های قرآن و دینی دارای تدریس عادی هستند و این کلاس‌ها در آخرین ساعت‌های آموزش قرار می‌دهند که این امور سبب ضعف اعتقادی دانش‌آموزان می‌شود.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: ترویج فردگرایی و تشویق انزوا با ایجاد حس بدبینی به دیگران و اجتماع از مشکلات آموزش نظام آموزش و پرورش است، همانند این که دانش‌آموزی که درس‌خوان است، ارتباط وی با دانش­آموزان دیگر قطع می‌شود و مورد توجه ویژه معلم است، که این سبب انزوا این دانش‌آموز می‌شود و مناسب است معلمان به تمام دانش‌آموزان توجه کند و افراد درس‌خوان را به حضور در جمع تشویق کند.

 

جعفری بیان کرد: اصل نبودن امر پژوهش چه به صورت فردی و گروهی، عدم توجه به آموزه‌های دینی اعم از استفاده احکام و اخلاق، عدم ارتباط مدیران مدارس با خانواده، عدم اهمیت به مسأله خودباوری در مدارس، حذف تنبیه در مدارس و عدم معرفی جایگزین برای تنبیه غیر بدنی از دیگر مشکلات آموزشی نظام آموزش و پرورش است.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ابراز کرد: زمانی که انجمن اولیا و مربیان تأسیس شد، بهترین افراد که دغدغه دین و فرهنگی داشتند به عنوان انجمن مربیان معرفی می شدند و اولیای دانش‌آموزان از قشر فرهیخته انتخاب می‌شدند و جلساتی میان آن‌ها برگزار می‌شد سبب پیشرفت آموزشی و اخلاقی دانش‌آموزان می‌شد، اما زمانی که انجمن اولیای و مربیان به صورت حکم اداری به مدارس ابلاغ شد، مدیران مدارس به برگزاری یک همایش سطحی و غیرکاربردی در سال برای اولیای دانش‌آموزان بسنده کرده‌اند.

 

وی در ادامه سخنانش به محتوا نامناسب درسی نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کتاب‌های درسی آموزش و پرورش در عرصه اعتقادات اسلامی دارای محتوای ضعیفی است، به‌گونه‌ای که این متون پاسخگوی شبهات مطرح در جامعه نیستند.

 

جعفری اظهار داشت: دانش‌آموزان برای یادگیری متون کتاب‌های درسی به کتاب‌های کمک آموزش نیاز دارند، در حالی کتاب‌ها دار محتوای مناسبی بودند نیازی به کتاب‌های کمک‌آموزشی نبود.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور ابراز کرد: کتاب‌ها درسی نظام آموزش و پرورش در عرصه آموزش‌های ارتباط‌گیری، مهارت‌ها و مسؤولیت‌پذیری به دانش‌آموزان دارای محتوای نامناسبی است.

 

جعفری بیان کرد: شیوه آموزشی و ارائه محتوای نامناسب در نظام آموزش و پرورش سبب تربیت افراد با سواد با دیدگاه سکولار و ایجاد نسلی تن‌پرور و طلبکار از جامعه می‌شود.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور ابراز کرد: شیوه آموزشی که از محتوای روایات ائمه اطهار(ع) روشی و قالبی به دست آمده بهترین روش تربیتی نسل آینده است و آن سه دوره هفت ساله آموزشی برای تربیت فرزندان است./998/ت301/ی 

ارسال نظرات