۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۵۳۵۲۶
کارشناس مسائل اقتصادی:

رفع تحریم‌ها تاثیر «عمده‌ای» بر اقتصاد کشور ندارد/ چرا ثروتمندان حاضر در دولت لایحه اصلاحیه مالیات را کنار گذاشتند؟

خبرگزاری رسا ـ لغو تحریم‌ها تاثیر عمده‌ای بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت،‌ البته قطعا لغو تحریم‌ها اثراتی را می‌گذارد و بخصوص اگر مشکل تحریم بانک‌ها حل شود انتظار می‌رود در آینده بخش خصوصی متوسط و کوچک راحت‌تر بتوانند مبادلاتشان با خارج را انجام دهند.
جمشيد پژويان

به گزارش سرویس خبرگزاری رسا، یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر تفاهم‌نامه ایران و 1+5 بر اقتصاد کشور اظهار داشت: لغو تحریم‌ها تاثیر عمده‌ای بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت،‌ البته قطعا لغو تحریم‌ها اثراتی را می‌گذارد بخصوص اگر مشکل تحریم بانک‌ها حل شود انتظار می‌رود در آینده بخش خصوصی متوسط و کوچک راحت‌تر بتوانند مبادلاتشان با خارج را انجام دهند.

 

جمشید پژویان ادامه داد: باید در نظر داشت که ما همچنان منابعی نداریم؛ به دلیل کاهش قیمت نفت دیگر نمی‌توانیم واردات میلیارد دلاری داشته باشیم تا در بخش خصوصی رونق ایجاد شود. بنابراین این انتظار که با لغو تحریم‌ها شرایط اقتصاد ایران که یک‌باره دچار تحول عظیم و عمده شود اشتباه و غلط است و البته نباید انتظار ایجاد شرایط بدتر را داشته باشیم.

 

پژویان با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها تا حدودی برخی از بخش‌های اقتصاد کشور بهبود پیدا می‌کند،‌ گفت: مشکل اساسی و جدی چندین دهه اقتصاد ما این است که ما اقتصاد ناکارآمدی داریم؛ اقتصادی که نسبت قیمت‌های آن به هم ریخته است، نسبت بازه سرمایه‌گذاری آن در بخش‌های مختلف اقتصاد اختلافات فاحش دارد و نظام درآمدی دولت به جای اتکا به مالیات متکی به نفت است.

 

این استاد دانشگاه معتقد است، اگر لغو تحریم‌ها صورت گیرد در برخی از بخش‌ها اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد؛ بخش‌هایی که نیاز به نهادهای تولید دارند و در تولیدات خود از کالاهای واسطه‌ای استفاده می‌کنند،‌چنین بخش‌هایی می‌توانند از طریق رفع تحریم بانک‌ها، کالاهای نیازهای مورد نظر خود را تهیه کنند و در این بخش‌ها ما می‌توان انتظار رونق‌ داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه پایه مالیات مجموع درآمد، ستون اصلی مالیات و ستون اقتصاد است، ‌عنوان کرد: با وجود فشارهایی که بنده در دولت قبل آوردم، لایحه‌ی اصلاحیه مالیات را گذاشتند اما متاسفانه در این دولت که تحت نفوذ افراد بسیار ثروتمندی است و شاید درآمدهایی دارند که علاقه مند نیستند کسی از آن اطلاع داشته باشد،‌ این لایحه را خارج کردند، بنابراین مشکل اقتصاد چنین مسائلی است و اگر این مشکلات را حل کنیم ده‌ها برابر رفع تحریم‌ها اقتصاد ما شکوفا می‌شود و توسعه پیدا می‌کند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین در خصوص افزایش قیمت ارز گفت: مردم تجربه ندارند و زمانی که تجربه ندارند دچار اشتباه می‌شوند و انتظاراتشان غلط از آب درمی‌آید اما به تدریج که تجربه‌هایی پیدا کردند انتظارات‌شان تطبیقی می‌شود و این در تصمیم‌گیری جمعی بسیار مهم و مفید است. همزمان با تفاهم‌نامه ایران و 1+5 مردم انتظار کاهش قیمت ارز را داشتند در صورتی که این کاملا یک انتظار غلط و اشتباهی بود چون اصلا هیچ دلیلی برای کاهش قیمت ارز وجود نداشت.

 

پژویان افزود: ما برای فروش نفت‌ دردسرهای بزرگ داشتیم و در حال حاضر کسری بودجه بسیار سنگینی را داریم و اگر افزایش درآمد بتواند کسری بودجه را بپوشاند مهم‌تر است تا اینکه بخواهد مازاد قابل توجهی داشته باشد و وارد بازار خصوصی شود و قیمت ارز را پایین بیاورد و به نظر من این یک نتیجه مثبت است.

 

وی با اشاره به راه‌حل‌هایی برای مشکلات اقتصاد کشور گفت: یک راه حل این است که قیمت نسبی اصلاح شود و مالیات بر مجموع درآمد خیلی سریع‌تر به اجرا گذاشته و از این طریق درآمدهای مالیاتی لازم برای دولت فراهم شود تا منبع دولت صرفا منبع نفتی نباشد و از طریق مالیات بتوانند نرخ‌های خالص بازده در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را به هم نزدیک کنند و توزیع بهتر درآمد انجام شود و از سوی دیگر منابع درآمدی دولت عادلانه‌تر باشد.

 

وی افزود: اکنون قانون کار ما کار تامین اجتماعی را انجام می‌دهد و تامین اجتماعی کار نظام مالیاتی را، در حالی که هر کدام از اینها باید به نقش اصلی خود بازگردند یعنی قانون کار فقط قانونی باشد که حاکم رابطه بین کارفرما و کارگر است و تامین اجتماعی برای تامین شرایط کارگران باشد، این مسائل نیازهای اقتصاد کشورمان است. باید بهره‌وری عامل کار و سرمایه بالا برود، بهره‌وری سرمایه از طریق نوسازی صنایع و سرمایه‌گذاری مجدد و اجازه ورود صنایع و ماشین‌آلات دارای کارآیی بالاتر باشد. اگر قانون کار و تامین اجتماعی را اصلاح شود، شاهد افزایش بهره‌وری عامل کار خواهیم بود./907/د102/ح

 

منبع : جوان آنلاین

ارسال نظرات