۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۵۱۰۵۹

اخبار فرهنگی از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نشست اساتید ضمن تحصیل حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه، کارگاه های تربیت مدرس زبان عربی و انگلیسی در دفتر تبلیغات خراسان رضوی و نشست اساتید معارف دانشگاه های مشهد عناوین مهمترین خبرهای فرهنگی خراسان رضوی است.
اخبار فرهنگي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نشست اساتید معارف دانشگاه های مشهد با هدف بررسی «سیاست های کلی جمعیت» 14 اسفندماه در تالار جرجانی دانشکده پرستاری برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام سید مرتضی اسدی مسؤول دفتر نهادرهبری با بیان اینکه شرایط خانواده در جامعه ما چندان مطلوب نیست، گفت: آمارهای ارائه شده در حوزه «ازدواج» و «جمعیت» روندی نزولی را نشان می دهد، در حالی که «طلاق» سیری صعودی دارد، که این امر نشانگر «ضرورت تغییر نگرش و رویه» در حوزه های مختلف جهت تسهیل فرایند ازدواج و فرزندآوری در جامعه است.

 

وی افزود: همانگونه که در دهه هفتاد، افزایش جمعیت به عنوان یک معضل معرفی و محدودیت هایی برای آن قرار داده شد، اکنون نیز لازم است با ارائه برنامه های حمایتی و تشویقی انگیزه‌ی فرزندآوری درخانواده ها تقویت شود.

همچنین، مهدی غلامی مقدم، مدیر اجرایی نهاد نیز با اشاره فعالیت های دفتر نهادرهبری در حوزه خانواده گفت: حضور اساتید معارف در دانشگاه ها فرصتی بالقوه در انتقال مباحث آموزشی مرتبط با حوزه خانواده است، که با دانش افزایی اساتید میتوان به توانمند سازی دانشجویان در حوزه خانواده و جمعیت کمک کرد.

 

در ادامه ، دکتر حسنی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی، با اشاره به کاهش رشد جمعیت از 5/2درصد به 7/1 درصد و با بیان اینکه نرخ رشد باروری در کشور متوقف نشده بلکه شدت و تعداد آن کاهش یافته افزود: در چنین شرایطی ایجاد یک نظام حمایتی کامل از خانواده، میتواند تاثیر بسزایی در تسریع نرخ رشد جمعیت داشته باشد.

 

وی افزود: در گذشته نظام حمایتی متنوع و پررنگ تر از امروز بود که به شکل «خویشاوندی» و «محله ای» نمود می یافت اما خانواده امروز این پشتوانه را ندارد و لذا نقش حمایتی ارکان نظام دولتی در این خصوص مهم و موثر به نظر می رسد.

 

حسنی با اشاره به بند 1سیاست کلی جمعیت گفت: نرخ رشد باروری باید به گونه ای صورت پذیرد که نه تنها سطح رشد موجود را پوشش دهد بلکه نسبت به آن درصدی از رشد را نیز نشان دهد که این امر جز با تحقق بند 2 سیاست های کلی ( که به رفع موانع ازدواج و توانمندسازی زوج های جوان در تامین هزینه های زندگی اشاره دارد) محقق نمی شود.

 

وی خاطر نشان کرد: هر جامعه ای در گذار از دوران سنت به مدرنیته دچار تغییر نگرش و به تُبَع آن کاهش رشد جمعیت میشود که این امر در جامعه ما به شکلی ناهمگون و وسیع تر و با سرعت بیشتری رخ داده، به نحوی که در روستاها نیز( علیرغم مکانیزه نبودن و عدم توسعه صنعتی ) کاهش شدید جمعیت مشاهده می شود.

 

وی اضافه کرد: «برنامه ریزی جامع متناسب با سیاست های جمعیتی» که در سیاست های کلی جمعیت به آن اشاره شده، به معنای ایجاد توازن و هماهنگ سازی رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... با نرخ رشد جمعیت است که در شرایط کنونی این موازنه وجود ندارد.  

 

برگزاری کارگاه های تربیت مدرس زبان عربی و انگلیسی در دفتر تبلیغات خراسان رضوی

کارگاه های تربیت مدرس زبان عربی و انگلیسی از سوی مرکز آموزشی شیخ بهایی(ره) اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از 23 تا 25 اسفندماه 1393 در این مرکز برگزار خواهد شد.

 

از جمله اهداف این کارگاه عبارتند از:  تـربیـت مـدرس دانـش‌پــژوه علوم حوزوی مسـلط به زبان عربی و انگلیسی، توانمندسـازی دانش‌پژوه علـوم حـوزوی مسـلط به زبان عربی و انگلیسی جهـت تدریـــس در دوره‌هـــای مــکالمـــه، آمـوزش روش‌‌هـای تدریس مهارت‌هـای چهـارگانـــه زبانی، آمـوزش روش‌هـای تدریس زبان عربی و انـگلیسـی با تاکـید بـر روش ارتبـاطـی، بررسی متدهای آموزشـی زبان عـربی و انگلـیسـی بـا تأکـید بر متـدهـای روز.

 

بنابراین گزارش، «استفــاده از اســـاتیــد تـوانمـــند و مجرب دانشگاهی»، «اعــطای گـواهینامه پـایـان دوره»، «برگزاری دورۀ آموزشی به‌صـورت رایـگان بـرای دانـش‌پژوهـان زبـاندان حـوزوی» و «استفـاده از ممتـازین دوره در امـر تدریس در صـورت نیاز گروه‌های آموزشـی زبـان عـربـی و انـگلـیسی» از جمله امتیازات این کارگاه است.

 

دانش پژوهان می بایست جهت ثبت نام در بازه زمانی سیزدهم تا بیست و دوم اسفندماه به صورت اینترنتی از طریق شبکه معالم به نشانی www.maalem.ir اقدام نمایند.

 

گفتنی است، علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با تلفن های 32218104 و 32233802 (ساعت 13 تا 20) تماس بگیرند.

 

آغاز ثبت نام دوره های آموزشی زبان دفتر تبلیغات خراسان رضوی ویژه بهار94

دوره های آموزشی زبان‌های عربی و انگلیسی ویژه حوزویان و وابستگان، فرهنگیان و مراکز دانشگاهی و فرهنگی(برادران و خواهران) از سوی مراکز آموزشی شیخ بهایی(ره)  و طوبی(خواهران) اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، «برنامه درسی پیشرو و متون آموزشی روزآمد»، «محیط آموزشی مناسب و مجهز به امکانات چندرسانه‌ای»، «پشتیبانی علمی با مجلات و مواد کمک‌آموزشی»، «بهره‌گیری از اساتید توانمند حوزوی» و «تخفیفات ویژه» از مهمترین امتیازات آموزشی کلاس های برادران و «برخورداری از فضای آموزشی مستقل و اختصاصی برای خواهران»، «تدریس توسط بانوان متخصص دانشـگاهی و حـوزوی»، «ارائه خدمات کمک آموزشـی چند رسـانه‌ای (کافی مدیا)»، «بهره‌مندی از کتابخانه تخصصـی مرکز آموزشـی طوبـی»، «اعـــطای گـواهینـامــه آمــوزشــی در پـایـان دوره»، «برگزاری کلاس ها در دو  شیفت مستقل صبح و عصر (درصورت تکمیل ظرفیت)» و «تخفیفات ویژه» از مهمترین امتیازات آموزشی کلاس های خواهران است.

 

داوطلبان می بایست جهت ثبت نام به شبکه معالم(maalem.ir) مراجعه نمایند و در آزمون تعیین سطحی که توسط مراکز آموزش برادران و خواهران ـ که در ذیل مشخص شده ـ شرکت نمایند.

 

همچنین آغاز کلاس های آموزشی، 15و16 فروردین 94 و مکان ثبت نام، خیابان شهید اندرزگو – اندرزگو12( آیت الله خامنه­ای)- جنب فروشگاه تعاونی روحانیت – ساختمان مرکز آموزشی طوبی- طبقه دوم است که علاقمندان می توانند با شماره تلفن 32236336051- تماس بگیرند.

 

برترین اثر حفظ قرآن، اصلاح رفتار است

طلبه حافظ قرآن کریم محمد خاکپور، نفر دوم مسابقات کشوری حفظ کل قرآن با اشاره به فراگیری آموزش قرآن در جوار مضجع منور و ملکوتی حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) آغازی با شکوه برای من بوده است، ابراز داشت: انتظار می‌رود که متولیان مسائل فرهنگی کشور از جمله حوزه علمیه خراسان با برگزاری کارگاه های تخصصی به تبیین ضرورت و أثرات حفظ قرآن بپردازند.

 

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان در امور قرآنی در سال های اخیر نقش خوبی داشته است، با بیان اینکه بررسی راهکارهای لازم جهت آموزش و کاربردی سازی حفظ قرآن در بین حافظان قرآن کریم بسیار مهم است، گفت: تربیت مربیان و اساتید مربوط به این مهم، تشکیل مرکز تخصصی حفظ و اختصاص بودجه لازم در حوزه علمیه خراسان، از دیگر کارهایی است که در زمینه حفظ قرآن دارای اهمیت است.

 

این حافظ قرآن کریم تاکید کرد: برترین أثرحفظ قرآن، ساماندهی نظام ذهنی و اعتقادی حافظ قرآن و نگاه به تمام سطوح هستی از دیدگاه خالق یکتاست که منجر به اصلاح رفتارها می گردد.

 

نشست اساتید ضمن تحصیل حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه

در این نشست که بیش از 150 نفر حضور داشتند، کارگاه هایی در ارتباط با اصول آموزش برگزار شد.


حجت الاسلام مرویان حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اینکه استاد باید متناسب با نیاز شاگردان خود مطالب را بیان کند، گفت: امروزه در عرصه دانش و پژوهش، کار به صورت گروهی انجام می شود؛ تحصیل نیز باید اینگونه باشد تا در افراد انگیزه بیشتری ایجاد شود.


وی با بیان اینکه نکته دیگر در ارتباط با آموزش، ارزشیابی است، ابراز داشت: سؤالات باید متناسب، هدف دار، واضح، روشن، از مجموعه مباحث، به چند صورت مانند کتبی و چهارگزینه ای و... باشد و حتی استاد به جای در نظر گرفتن 20 نمره تا 30 نمره برای کار درون کلاس، انضباط و... شاگردانش، در نظر بگیرد.


ایشان استفاده ار تکنولوژی آموزشی، امید بخشی، ضابطه مند شدن و... را در مسیر آموزش دارای اهمیت برشمرد و اظهار داشت: همچنین تقویت و تشویق، ایجاد محیط آموزشی، نظم، اخلاق معلمی و... در رشد و تربیت شاگردان تاثیر گذار خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه باید انگیزه آموزش وجود داشته باشد تا به دیگران خیر برسانیم، گفت: مراقب باشید که وسایل و ابزاری مانند تلویزیون، فضای مجازی و... شما را از این انگیزه دور نکند و وجهه معلمی تان با صمیمیت و هیبت لازم همراه باشد.


حجت الاسلام مرویان حسینی به ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از الگوهای آموزشی ما، ایشان هستند که برای تربیت فرزندان خود به تناسب سن و سال فرزندانشان اقدام می‌کردند.


وی افزود: باید به نقش های معلمی حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) از دیدگاه جهادی، معنوی و عبادی توجه کرد.
 

 

برگزاری آموزش های عقیدتی و سیاسی برای مدیران و فرماندهان بسیج در کاشمر

دوره های متنوع عقیدتی و سیاسی در سطح حوزه ها و ناحیه مقاومت بسیج کاشمر برای فرماندهان و مدیران بسیج برگزار می شود.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه کاشمر اعلام کرد: در سال جاری برنامه های متنوع عقیدتی و سیاسی در سطح ناحیه و حوزه های مقاومت بسیج  برای فرمانده هان و مدیران بسیج با هدف تحکیم و ارتقای پایه های معرفتی و بصیرتی و اخلاقی و معنوی و بالا بردن  استحکام بنیه اعتقادی بسیجیان  براساس فرامین امام خمینی  (قدس) و مقام  معظم رهبری  و بزرگان دین  و همچنین تقویت روحیه ولایت پذیری و فرهنگ ایثار و شهادت برگزار گردید.

 

حجت اسلام طاهری افزود: این برنامه ها به دو صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می گردد و در کنار این آموزش ها مخاطبین از نشریه موعظه خوبان  و فقه و احکام اسلامی و سی دی های در امتداد نور از فرمایشات مقام معظم رهبری بهرمند می شوند.

 

وی افزود: دوره های تربیت و تعالی حوزه ای که در حوزه های مقاومت بسیج برگزار هر حوزه 6 نششت و دوره های تربیت و تعالی ناحیه ای در سه مرحله که مرحله اول و دوم آن در مهرماه و آذرماه برگزار گردید و مرحله سوم آن به صورت کلاسی و با استعداد 420 نفر از مدیران خواهر و برادر بسیج در حال اجرا می باشد./930/پ203/ب5

ارسال نظرات