۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۲۵۰۷۲۵
جان کری:

لازمه برکناری بشار اسد فشار نظامی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه امریکا از احتمال نیاز به فشار نظامی برای برکناری بشار اسد، رییس جمهور سوریه خبر داد؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد واشنگتن در پی «تغییر رژیم» در این کشور عربی است.
کري

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه در ریاض گفت: « بشار اسد هرگونه مشروعیت را از دست داده است ولی اولویتی جدی تر از شکست داعش و دیگر شبکه‌های تروریستی نداریم.»

 

وزیر خارجه امریکا افزود: «درنهایت به منظور انجام گذار سیاسی به ترکیبی از دیپلماسی و فشار نیاز خواهد بود. با توجه به عدم تمایل رئیس جمهور سوریه برای انجام جدی مذاکرات، فشار نظامی به طور خاص ضروری به نظر می‌رسد.»

 

سوریه از مارس 2011 میلادی صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. امریکا و متحدان منطقه‌ای آنان به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از پیکار‌جویان فعال در سوریه حمایت می‌کنند.

 

بنابر گزارش سازمان ملل متحد، در خشونت‌های گروه‌های تکفیری تا کنون بیش از 200 هزار نفر جان باخته‌اند.

 

تروریست‌های داعش که نخسیتن بار در سال 2012 در اردن توسط آژانس اطلاعات مرکزی امریکا تحت تعلیم قرار گرفتند تا دولت سوریه را بی‌ثبات کنند، هم اینک کنترل نقاطی از سوریه و عراق را در اختیار دارند.

 

واشنگتن و آنکارا در 19 فوریه برای آموزش و تسلیح آنچه پیکارجویان «میانه رو» در سوریه می‌نامند، توافقنامه‌ای به امضا رساندند.

 

پنتاگون اعلام کرد برای آموزش پیکارجویان میانه رو در مکانی خارج از سوریه درصدد است صدها نیروی ویژه خود را در ماه مارس به خاورمیانه اعزام کند.

 

به گفته امریکا و ترکیه، این پیکارجویان میانه رو با دولت سوریه و تروریست‌های داعش خواهند جنگید.

 

تانجو بیلجیک، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ماه گذشته گفت آنکارا امیدوار است این توافقنامه باعث تقویت شورشی‌های معارض دولت بشار شود./982/د101/ک 

ارسال نظرات