۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹
کد خبر: ۲۵۰۶۴۵
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور:

هنر بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ است

خبرگزاری رسا ـ نظری با اشاره به تعریف فرهنگ، گفت: با توجه به دیدگاه های رهبر معظم انقلاب، فرهنگ قطعا امری فراتر از هنر و هنر بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ است.
فاضل نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فاضل نظری، مشاور رییس و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور، امشب در پنجمین نشست تخصصی «رویش فرهنگ» که در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت برگزار شد، گفت: حقیقت فرهنگ که رهبر معظم انقلاب از آن به هوا و اتمسفر تعبیر می کنند و ما بودن ما بدان بستگی دارد، با تمام شئون رفتاری ما نسبت دارد.

 

 وی افزود: در میان لایه های مختلف فرهنگ، باورها و اعتقادات از اهمیت بیشتر برخوردار است زیرا شکل دهنده نظام ارزشی فرد و نمادها است.

 

در مدیریت فرهنگ، پیروزی و شکست در لحظه مشخص نمی شود

 مشاور رییس و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور ادامه داد: در فرهنگ می شود تغییر ایجاد کرد اما به شکل نامحسوس که نیازمند زمان است از این رو وقتی از مدیریت فرهنگ صحبت می شود بحث از یک جنگ طولانی است که پیروزی و شکست ما در لحظه مشخص نمی شود.

 

نظری اظهار کرد: از همین رو است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند ریشه مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در فرهنگ به عنوان معمار هویت ما است.

 

هنر بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ است

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب رهبر یک تمدن نوین اسلامی هستند، گفت: با توجه به دیدگاه های ایشان، فرهنگ قطعا امری فراتر از هنر بوده و هنر بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ است.

 

شعر انقلاب مانیفست انقلاب را به جهان عرضه کرد

 مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشوردر ادامه به برخی ابزارهای هنری با اهمیت اشاره و اضافه کرد: جای تأسف است که شعر را که یک سرمایه ملی است، به جای تأویل و تفسیر، برای نسل جدید ترجمه و مفاهیم والای آن را به صورت نثر منتقل می کنیم. 

 

نظری با اشاره به جایگاه شعر آیینی در فرهنگسازی، تصریح کرد: این شعر انقلاب اسلامی بود که مانیفست انقلاب را به جهان عرضه کرد.

 

وی موسیقی را از دیگر ابزارهای مهم هنری در انتقال ارزش ها عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون خلأ جدی هنرمندان مذهبی وجود دارد که اگر این خلأ جبران شود موسیقی به عنوان ابزار کارآمد در اختیار نیروهای ارزشی ها قرار گیرد.

 

 مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور ادامه داد: سهل و ممتنع بودن هنر بدین معنا است که برای انسان های مختلف بطن های مختلف دارد.  

 

نوجویی و نوگرایی به معنای پشت کردن به سنت و بد دانستن آن نیست

نظری با اشاره به غربزدگی ها در عرصه هنر، اظهار کرد: منظور از غرب همان شکل تفکری است که بخشی از فضای تنفس فرهنگی ما را اشغال کرده و سبب اعتقادسازی با استانداردسازی جهان امروز دارد تعاریف جدیدی را به ما عرضه می کند.

 

وی افزود: غرب با زبان هنر و از طریق تغییر نظام ارزشی ما خود را بر ما تحویل می کند.   

 

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور با تأکید بر این که نوجویی و نوگرایی به معنای پشت کردن به سنت و بد دانستن آن(که غرب به ما تلقین می کند) نیست، گفت: نو بودن امر پسندیده ای است اما باید دید نوآوری به چه معنا، چه قیمت و تا کجا است.

 

وی افزود: ما منکر اشتباهات معماری فرهنگمان نیستیم اما این اشتباهات باید اصلاح شود نه این که بدین بهانه همه فرهنگ را زیر سؤال رود.

 

 اثر هنری متفاوت از تأثیر هنری است؛ به دنبال گسترش تأثیر هنری باشیم

نظری با اشاره به خالی گذاشتن صحنه هنر از سوی نیروهای ارزشی، گفت: چگونه انتظار داریم کسی که اعتقاد ندارد ارزش ها را از طریق هنر منتقل کند؛ هنرمند تا به امری باور نداشته باشد نمی تواند انتقال دهنده آن در قالب اثرش باشد.

 

این فعال فرهنگی با بیان این که بسیاری از فیلم های کنونی برای خوشایند مدیران هنری ساخته می شود، یادآور شد: برخی تلاش دارند به جای تأثیر دینی، اثر دینی را غلبه دهند. متاسفانه ما سال ها است غفلت کرده ایم از این که یک اثر هنری متفاوت از تأثیر هنری است و باید به دنبال تأثیر هنری باشیم.

 

 وی افزود: ابتدا باید هدف را پیدا کرد و بعد وسیله و ابزار انتقال را انتخاب کرد در حالی که آنچه اکنون اتفاق می افتد اغلب عکس این روند است.  

 

نظری با اشاره به برخی افراط و تفریط ها، خاطرنشان کرد: تنهایی هنرمندان دینی در این عرصه از دلایلی است که سبب می شود جای خود را به آرامی با به اصطلاح روشنفکران این عرصه عوض کنند.

 

هنر اسلامی از واپسین سنگرهایی است که به تصرف منش ابزارگرایانه غرب در نیامده است

وی با بیان این که تغییر مداوم مدیران فرهنگی هنری به ویترینی شدن کارهای فرهنگی و نهایتا از درون تهی شدن هنر دینی  منجر می شود، گفت: بایستی به فرهنگ نه تنها به عنوان یک سنگر بلکه به عنوان تنها سنگر و سرمایه خود نگاه کنیم.

 

 مشاوره رییس حوزه هنری اظهار کرد: هنر اسلامی از واپسین سنگرهایی است که هنوز به تصرف منش ابزارگرایانه غرب در نیامده است؛ در شعر و برخی موسیقی ها هنوز این منش حاکم نشده است.

 

ویژگی های موسیقی حرام/ ظرفیت های موسیقی بومی

وی در ادامه، لهوی، فسادزا و مهیج بودن را از نشانه های موسیقی حرام از نگاه رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: نقش معنا و کلمه در موسیقی بسیار مهم است واصولا این محتوا و معنا است که یک موسیقی را در اذهان ماندگار می کند.

 

نظری اضافه کرد: با این وجود، فقدان ترانه و شعر خوب از مشکلات قدیم موسیقی ما بوده است که به منظور رفع این نقص، در صدد ایجاد بانک ترانه در حوزه هنری هستیم.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر، موسیقی نوایی در کشور از دارایی ها و ظرفیت های وسیع قابل استفاده است که از آن غافل شده ایم.

 

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور با بیان این که پایه هنر قوی، ادبیات قوی است، گفت: ادبیات ریشه بسیاری هنرها محسوب می شود و اهمیت محوری در هنر دارد.

 

 نظری با بیان این که موسیقی یک صنعت درآمدزا در دنیا با بخش ها و اجزاء مختلف است و تنها یک ساز و آواز نیست، بر ضرورت ایجاد یک محیط سالم بر مبنای آموزش صحیح و کاملا بومی به منظور آموزش و رشد علاقه مندان به این عرصه تأکید کرد./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات