۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۵۰۵۳۶

تحریم‌ها؛ نقطه، سر خط

خبرگزاری رسا ـ بگذارید بسیار روشن و صریح بگویم، هیچ‌گونه معامله بزرگی با ایران در راه نیست، مذاکره درباره برنامه اتمی آنهاست و ما به خوبی از آنچه در منطقه می‌گذرد، آگاه هستیم.
تحريم

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، روز جمعه گذشته خانم وندی شرمن،‌ معاون وزیر خارجه آمریکا در جریان یک سخنرانی به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، در بنیاد کارنگی در پاسخ به این پرسش که پس از توافق،‌ شاهد چه نوع رویکرد و سیاستی از جانب ایران که نقش بی‌ثبات‌کننده(؟!) آن در منطقه ادامه دارد، خواهیم بود، گفت: «بگذارید بسیار روشن و صریح بگویم، هیچ‌گونه معامله بزرگی با ایران در راه نیست. مذاکره درباره برنامه اتمی آنهاست و ما به خوبی از آنچه در منطقه می‌گذرد، آگاه هستیم. همه تحریم‌های ما در ارتباط با تروریسم یا در مورد نقض حقوق بشر و همه نگرانی‌های ما در مورد بی‌ثباتی منطقه به جای خود باقی هستند.»

 

سخنان این خانم معاون که اتفاقاً مسئولیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای امریکا در گروه 1+5 را بر عهده دارد، در شرایطی صورت می‌گیرد که در این سوی ماجرا برخی از رسانه‌های مدعی حمایت از دولت با علامت‌گذاری‌های مکرر روی تقویم‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای و به زعم خود پایان تحریم‌ها، برای روزهای پس از توافق نقشه می‌کشند و به تبع آن به التهابات بازار و فضای سیاسی و اقتصادی کشور دامن می‌زنند.

 

بازنویسی این سخنان که وب‌سایت صدای امریکا آن را روز گذشته در صفحه اول خود درج کرده است، نه به منظور تضعیف تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که با هدف شناخت بیشتر ماهیت امریکایی‌ها در روند این مذاکرات و دیگر تعاملات منطقه‌ای است که نشان‌دهنده این است که برای آنها حصول به توافق احتمالی در مذاکرات هسته‌ای تنها نقطه آغاز برای گشودن پرونده‌ها و ورود به عرصه‌های دیگری است که به زعم خود برای حفظ و تشدید تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

 

موضوعاتی که خانم شرمن تحت عنوان تروریسم یا «نگرانی‌های امریکا در مورد بی‌ثباتی منطقه» بر آن تأکید می‌کند، در واقع همان روند ناکامی‌های امریکا در منطقه است که متأثر از قدرت و نفوذ ایران به کابوسی وحشتناک برای امریکا تبدیل شده و به تعبیر هفته گذشته روزنامه واشنگتن‌پست همه استراتژی‌های امریکا را به تحلیل برده‌اند.

 

این روزنامه امریکایی با اشاره به تحولات عراق می‌نویسد: «نیروهای مردمی همسو با ایران، قدرت امریکا را در عراق به تحلیل برده‌اند و شاید روزی برسد که همان‌ها ما را از عراق بیرون کنند. نقطه ثقل مبارزه با داعش در عراق نیروهای مردمی هستند که مانند بازوی قوی ایران عمل می‌کنند. این برتری مشهود، همه استراتژی‌ امریکا را در عراق به تحلیل می‌برد.»

 

بر این اساس پایان مذاکرات هسته‌ای بر فرض دستیابی ایران به همه اهداف مورد نظر به معنی پایان تحریم‌ها نخواهد بود، آنگاه ایران باید برای این سه‌گانه مورد اشاره خانم شرمن و برخی دیگر از موضوعات نظیر توان موشکی و احیاناً به دلیل سیاست‌هایش در برابر رژیم صهیونیستی، پاسخگو و تداوم روند تحریم‌ها را نظاره‌گر باشد.

 

مقام معظم رهبری در دیدار روز 29 بهمن ماه خود با مردم تبریز این استراتژی نظام سلطه در مورد چرایی تحریم‌ها را به روشنی تبیین نمودند و با اشاره به تلاش آنان برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت تأثیرگذار در منطقه و جهان یادآور شدند: غربی‌ها و عمدتاً امریکایی‌ها با برنامه‌ریزی و با استفاده از شیوه‌های مختلف اقدام به کارشکنی در طرح‌ها و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی ایران با کشور‌های منطقه و دور زدن ایران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زمینی و هوایی و خطوط شبکه‌های ارتباطی کردند و عملاً سال‌ها پیش از قضایای هسته‌ای، تحریم بی‌سرو صدایی را آغاز کردند که این مقابله اقتصادی تا به امروز ادامه داشته است... بنابراین در تحلیل شرایط و مشکلات اقتصادی کشور، نباید برنامه‌ریزی دشمن را که امریکا و چند کشور اروپایی دنباله‌رو آن هستند، نادیده گرفت.

 

هدف اصلی آنها تحقیر ملت ایران و متوقف کردن حرکت عظیم ملت و نظام اسلامی به سوی تمدن نوین اسلامی است، من معتقدم حتی اگر در مسئله هسته‌ای نیز همان خواسته‌هایی را که آنها دیکته می‌کنند قبول کنیم، باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، زیرا آنها با اصل انقلاب مخالفند. باید در مقابل هیاهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحریم‌ها ایستادگی کنیم و هدف آنها را ناکام بگذاریم.

 

به‌نظر می‌آید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز باید از هم اکنون تکلیف تحریم‌ها و به طور کلی فرآیند پس از هسته‌ای را نیز روشن کند، البته این به معنی چانه‌زنی روی محور‌های مورد اشاره خانم شرمن نیست چرا که بحث روی موضوعاتی نظیر حمایت ایران از نیروهای مقاومت در منطقه و... موضوعیت ندارد بلکه هرگونه توافقی باید لغو کامل تحریم‌ها را شامل شود و در غیر این صورت، سناریوی مذاکرات باید پس از پایان موضوع هسته‌ای، برای موضوعات دیگر نیز تکرار و ایران تا سال‌ها درگیر دور باطلی شود که دشمنان متأثر از یک برآورد غلط در محیط داخلی ایران برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

 

اما این ماجرا نسخه دیگری نیز دارد که اجرای آن مقوم میز مذاکرات و ناامیدکننده دشمنان در پیگیری سناریوی تحریم‌هاست و آن هم نسخه شفابخش توسل به اقتصاد مقاومتی است؛ چیزی که طی یک سال گذشته به رغم ابلاغ سیاست‌ها، تنها در مرحله حرف باقی مانده و به تعبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملی مهندس با تکرار زبانی آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید این مسئله در مجلس و دولت به طور جدی بررسی شود که برای اقتصاد مقاومتی به مفهوم حقیقی چه کارهایی انجام گرفته و چه کارهایی باید انجام گیرد.

 

در این زمینه نیز مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز فرمودند: ما می‌توانیم در مقابل هیاهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحریم‌ها ایستادگی کنیم و هدف‌های آنها را ناکام بگذاریم. اگر اقدامات لازم و تلاش‌های جدی‌تر را در عرصه اقتصادی انجام ندهیم، نتیجه همان می‌شود که اکنون دشمن برای موضوع هسته‌ای ما شرط و شروط می‌گذارد و بعد هم می‌گوید، اگر قبول نکنید تحریم می‌کنم! حتی اگر در مسئله هسته‌ای نیز همان خواسته‌هایی را که آنها دیکته می‌کنند، قبول کنیم، باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، زیرا آنها با اصل انقلاب مخالفند./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات