۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۲۴۷۸۳۷

نقش روحانیت مجاهد در مبارزه با استعمار محوری بوده است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: مجاهدان تبریز به ویژه روحانیت مبارز عنصر مهم و پیش برنده ای در تاریخ ایران عصر مشروطه بوده است.
شهيد ثقه الاسلام تبريزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فراهم شدن مقدمات برای برگزاری همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت ستارخان با محوریت مجاهدان تبریز، اظهار داشت: مجاهدان تبریز به ویژه روحانیت مبارز عنصر مهم و پیش برنده ای در تاریخ ایران عصر مشروطه بوده است.

 

وی با بیان این‌که مجاهدان در تاریخ ایران عصر مشروطه با ویژگی ها و خصلت هایی چون شجاعت، رشادت، تعصب، مروت، حب وطن، فداکاری، مردم گرایی و دینداری شناخته می شدند، افزود: مجاهدان تمام ویژگی ها و خصلت های رفتاری را در خدمت حرکت مشروطه خواهی، عدالت گستری و آزادی خواهی به کار گرفته و نقشی کارآمد و تأثیرگذار در پیکار سیاسی، اجتماعی مردم ایران ایفا کردند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در میان مجاهدان عصر مشروطه، مجاهدان آذربایجان و تبریز و رهبر مجاهدان مقاومت تبریز، ستارخان جایگاه بی بدیل و ممتازی یافت و در دوره مقاومت مردم، مجاهدان تبریز به رهبری ستارخان به یگانه دژ دفاعی مردم ایران در برابر قشون و عوامل داخلی و خارجی استبداد تبدیل شدند.

 

وی با بیان این‌که مجاهدان تبریز در شرایطی بسیار سخت بیرق مشروطه خواهی، آزادی خواهی و استبداد ستیزی را برپا نگه داشته و مشروطیت را به دامن ایران بازگردانیدند، تاکید کرد: بی تردید مجاهدان عنصر مهم و پیش برنده ای در تاریخ ایران عصر مشروطه بودند که با برکنار ماندن از ملاحظات و محافظه کاری های نخبگان و رهبران حرکت مشروطه خواهی، صادقانه در اندیشه برپایی عدالت و آزادی و شکستن استبداد برآمدند.

 

صفی پور گفت: سال 1393 یکصدمین سال درگذشت ستّارخان، اسطوره و قهرمان ملی ایران عصر مشروطه است، فردی که با تمام ویژگی های اخلاقی چون شجاعت، رشادت، حب وطن و مردم گرایی پا به عرصه پیکار نهاد و به چهره ای معروف و محبوب، در میان مشروطه خواهان درآمد و نام و آوازه ای جهانی یافت.

 

گفتنی است، همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت ستارخان با محوریت مجاهدان تبریز سوم اسفند امسال ساعت 9 صبح در محل مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار می شود./935/پ203/ب4

ارسال نظرات