۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۲۴۵۸۸۲
در برنامه تانیایش مطرح شد؛

قناعت به معنای مدیریت صحیح زندگی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با اشاره به این که طمع نقطه مقابل قناعت است، گفت: قناعت به معنای عدم تحول و توسعه نیست بلکه در اسلام بر توسعه اقتصادی و رفاه مادی جامعه تأکید شده است.
بي‌آزار تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بی آزار تهرانی، کارشناس دینی، روز گذشته در برنامه «تانیایش» شبکه پنج صدا و سیما، قناعت در زندگی را سبب امنیت خیال و آرامش خواند و گفت: امام رضا(ع) فرمودند «قناعت گنجینه بی‌پایانی است که ریشه در روح انسان دارد و اگر کسی به این گوهر دست یابد، به امنیت خیال ابدی خواهد رسید.»

 

وی با بیان تعریف قناعت اظهار داشت: قناعت، حالتی پایدار است که به سبب آن انسان به حد کفاف و عفاف در زندگی برسد.

 

وی افزود: حد کفاف به معنای خشنود بودن به نصیب و سهم خدادادی در زندگی است و حد عفاف به تعبیر مرحوم آیت الله بهجت به این معنا است که انسان در دنیا آمده است تا با زندگی کردن قیمت پیدا کند نه این که به هر قیمتی زندگی کند و مرتکب حرام و معصیت شود.

 

وی حضرت خدیجه(س) را مصداق کامل قناعت دانست و ابراز داشت: با توجه به قرآن رویکرد مؤمنان در زندگی، کوثری است و نگاه تکاثری ندارند آن گونه که نگاه حضرت خدیجه(س) به مادیات کوثری بود و از ثروت دنیایی خویش، سکویی برای کرامت ابدی‌اش ساخت.

 

وی تأکید کرد: قناعت به معنای مدیریت صحیح زندگی است تا بی‌نیازی بجوید و دست پیش کسی دراز نکند و عزتش زیر سؤال نرود.

 

وی با اشاره به این که طمع نقطه مقابل قناعت است، یادآور شد: فردی که به ثروت‌های مادی دیگران نظر دارد، در زندگی محزون و ناراحت است و آرامش و امنیت خیال ندارد و مبتلا به چشم و هم چشمی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: قناعت به معنای عدم تحول و توسعه نیست بلکه در اسلام، توسعه اقتصادی و رفاه مادی جامعه تأکید شده است و در روایات آمده است که اگر فردی بتواند با فعالیت اقتصادی، مال حلالش را توسعه دهد و کوتاهی کند، در روز قیامت مؤاخذه می‌شود.

 

وی در پایان افزود: امام رضا(ع) درباره تولید و فعالیت‌های اقتصادی فرمودند «اگر  خداوند به فردی مال و ثروت عنایت کند چاره‌ای ندارد جز این که در زندگی‌اش توسعه دهد زیرا اگر این کار را انجام ندهد، خانواده‌اش آرزوی مرگ او را خواهند داشت.»/908/پ202/ی

ارسال نظرات