۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۲۴۵۳۹۳

مرور خاطرات محافظین امام خمینی در محفل «گاهی آسمان»

خبرگزاری رسا ـ سومین برنامه محفل خاطره‌گویی «گاهی آسمان» با موضوع «امام عاشقان، عاشقان امام» هم‌زمان با ایام الله مبارک دهه فجر و با حضور دو تن از محافظین حضرت امام خمینی(ره) در محل سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.
مرور خاطرات محافظين امام(ره) در سومين محفل گاهي آسمان

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، در این محفل که با حضور رضا شهبازی به عنوان کارشناس مجری، رضا استاد و کریم بی‌تا، دو تن از محافظین حضرت امام خمینی(ره) و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه همراه بود، به منظور پاسداشت خاطرات و ترویج اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) به بیان برخی از خاطرات تلخ و شیرین دوران حیات حضرت امام خمینی(ره) پرداختند.

 

 

بر اساس این گزارش، سومین محفل خاطره‌گویی«گاهی آسمان» با خاطرات رضا استاد، که در دوران رژیم پهلوی به‌دلیل مبارزات انقلابی‌اش در زندان‌های ساواک محبوث ‌بوده، آغاز شد.

 

پرهیز از اسراف، قناعت و ساده‌زیستی

نخستین خاطره حاج رضا استاد درباره قناعت حضرات امام خمینی(ره) بود، وی خاطراتش را چنین روایت کرد:روزی حضرت امام از ما خواستند یک کیلو گیلاس برای نوه‌اش خریداری کنیم و من به همراه یکی از محافظین جهت خرید میوه به بازار رفتیم؛ در حین خرید میوه تردید داشتیم که از کدام نوع گیلاس – سیاه یا الوان – خرید کنیم، به همین منظور از هر کدام یک کیلو تهیه کردیم و به بیت برگشتیم و میوه‌ها را به حضرت امام خمینی (ره) رساندیم؛ ایشان فرمودند: من گفتم یک کیلو تهیه کنید شما چرا بیش از اندازه خرید کرده‌اید که عرض کردیم به‌دلیل اینکه نمی‌دانستیم از کدام نوع می‌خواهید این شد که ناچاراً از هر کدام یک کیلو تهیه کردیم؛ ایشان هم عرض کردند بدهید به بچه‌ها ببینید کدام را می‌پسندند، بقیه را پس بدهید.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پرهیز امام راحل از اسراف گفت: همچنین بارها شاهد بودیم که آب آشامیدنی درون لیوان اگر باقی می‌ماند ، حضرت امام خمینی(ره) درپوشی روی لیوان می گذاشتند تا مجددا از آن آب آشامیدنی استفاده کنند.

 

خانه تبرکی

کریم بی‌تا ، دیگر مدعو سومین محفل خاطره گویی «گاهی آسمان»، از خاطره تلخ عارضه قلبی حضرت امام خمینی(ره) در روز اول عید سال 1365 گفت: شرایط سخت و اضطراب‌آوری، بین بعضی نیروها بوجود آمده بود، که شکر خدا بخیر گذشت و حضرت امام خمینی(ره) سلامتی‌شان را به‌دست آوردند؛ اما پس از بهبودی بخاطر امانتداری در محافظت خبر و انتشار ندادن نگرانی به محافظین و کسانی که مطلع شده بودند، مبلغ 5000 تومان پاداش پرداخت شد و به برکت همین پاداش، بنده که در آن زمان فاقد مسکن و خانه بودم برای خود سرپناهی فراهم کردم، که همچنان از برکت آن پاداش بهره‌مند هستم.

 

سبک زندگی یک رهبر

کریم بی‌تا در ادامه خاطره‌ای در خصوص سبک زندگی و علاقه حضرت امام خمینی(ره) به خانواده‌شان نقل نمود: حضرت امام(ره) ناهارشان را عموماً یا با همسر مکرمه‌شان یا عروس خانم یا یکی از اعضا خانواده، حتی اگر شده با یکی از نوه‌هایشان میل می‌کردند. یک‌بار همسر حضرت امام خمینی(ره) به مشهد مقدس مشرف شده‌بودند.ایشان برای برگشت به تهران برنامه‌ریزی کرده بودند که ساعت یک بعدازظهر در محل بیت باشند و غذا را با حضرت امام خمینی(ره) صرف کنند. اما به‌خاطر تأخیری که در ساعت پرواز ایشان بوجود آمده بود ساعت 4 بعد ازظهر به جماران رسیدند. اما حضرت امام(ره)علی‌رغم اینکه پزشکان توصیه کرده بودند ساعت غذای ایشان نباید عقب بیفتد، تا آن موقع ناهار نخورده بودند و منتظر مانده بودند.

 

وی در ادامه در خصوص اهمیت نماز اول وقت برای حضرت امام خمینی(ره) گفت: روزی یکی ازمحافظین به‌خاطر رعایت حال حضرت امام(ره)، با ده دقیقه تأخیر حضرت امام خمینی(ره) را از خواب بیدار کردند. ایشان با ناراحتی فرمودند: « والله در عمرم اینقدر نمازم به تأخیر نیفتاده بود.» و بعدها حتا در زمان بستری شدن حضرت امام(ره) در بیمارستان و وخامت جسمی شدیدی که داشتند، نماز حضرت امام خمینی(ره) ترک نشد.

 

سپس رضا استاد به خاطره‌ای در خصوص سبک زندگی حضرت امام خمینی(ره) اشاره داشت: یکی از روزهایی که خدمت رسیدم، از یک عطر هلندی استفاده کرده بودم ، وقتی نزدیک‌تر رفتم، حضرت امام خمینی(ره) که خودشان همیشه معطر و خوشبو بودند از من نام عطر را پرسیدند و سپس تشویقم کردند و از عطری که زده‌بودم ابراز خشنودی کردند.

 

وی همچنین از علاقه ویژه حضرت امام خمینی(ره) به ائمه اطهار(ع) به‌خصوص حضرت فاطمه زهرا (س) یاد کرد و ضمن بیان خاطره تولد فرزندش و نامی که توسط حضرت امام خمینی(ره) پیشنهاد شده‌بود، بیان داشت: علاقه خاص حضرت امام خمینی(ره) به حضرت فاطمه زهرا(س) باعث شده بود که به کسانی که فرزنددار می‌شوند توصیه کنند که بهترین اسم برای خانم‌ها «فاطمه» است.

 

محافظین وظیفه‌شناس:

خاطره‌ی وظیفه‌شناسی محافظین قمی بهانه‌ای شد که حاج رضا شهبازی از نقش و جایگاه مردم قم و شهر قم در نظر امام خمینی(ره) برای حضار گفت و جملاتی را از صحیفه نور نقل کرد: « قم مرکز اسلام است. قمی‌ها صد در صد موافق اسلام هستند. من هر کجا باشم قمی هستم و افتخار می‌کنم. سلام بر جوانان رشید قم.»

 

در ادامه رضا استاد خاطره وظیفه‌شناسی محافظین قمی بیت حضرت امام(ره) را نقل کرد: «در جریان جلسه مشترکی که مرحوم حاج احمدآقا با رییس مجلس وقت داشتند قرار بر این شد که ایشان به همراه رییس مجلس و با ماشین و محافظین تهرانی در سطح شهر حرکت کنند و از آنجایی که تمامی محافظین بیت حضرت امام خمینی(ره) از بچه‌های قم بودند، کشمکشی در حین تردد در سطح شهر با محافظین تهرانی آقای رییس مجلس بوجود آمد، به‌طوری‌که محافظین بیت در تمام طول مسیر حرکت خودروی حامل حاج احمد آقا را توسط خود مشایعت کردند. بعدها از حفاظت محافظین طی نامه‌ای از نحوه محافظت تیم جماران انتقاد شده بود با این محتوا که امکان داشت جان رییس مجلس به خطر بیفتد که از طرف بیت پاسخ دادند که وقتی از جان اعضاء بیت توسط محافظین حفاظت می‌شود قطعا از جان رییس مجلس هم در برابر خطرات محافظت می‌شود.

اطاعت از رهبری

حضرت امام خمینی (ره) در مورد مقام معظم رهبری فرمودند « شما در میان یاران انقلاب چون خورشیدی درخشان هستید »

 

حاج کریم بی‌تا ، به عنوان یکی از محافظین بیت در خصوص علاقه خاص حضرت امام خمینی (ره) به مقام معظم رهبری و علاقه و دوستی رهبر انقلاب با مرحوم حاج احمد آقا به نقل خاطره‌ای پرداخت که بارها در تصاویر آرشیوی اخبار سراسری مشاهده شده است. وی ابتدا جمله حضرت امام خمینی (ره)در مورد مقام معظم رهبری نقل کرد؛ «شما در میان یاران انقلاب چون خورشیدی درخشان هستید.» و سپس بیان داشت: «پس از نماز جماعت به امامت حضرت امام (ره)، تمامی مسئولین و سران نظام دور سفره افطار به همراه حضرت امام خمینی (ره) جمع شدند و از آنجا که امام عادت به صرف غذا با بستگان و اعضاء خانواده داشتند منتظر حضور مقام معظم رهبری شدند که در آن زمان عهده دار رئیس جمهوری بودند. آیت الله خامنهای در آن لحظه مشغول انجام فرایض و تعقیبات بعد از نماز بودند که به محض مطلع شدن از خواست امام بلافاصله به کنار امام رفته و نشستند. پس از رحلت حضرت امام خمینی(ره) روزی رهبر انقلاب به بیت امام تشریف فرما شدند و در آن دیدار که بارها تصاویرش از تلویزیون پخش شده از زبان مرحوم حاج احمد آقا می‌شنویم که چه توصیه‌هایی از سوی حضرت امام خمینی (ره) به ایشان شده‌است و حضرت امام چه علاقه خاصی نسبت به مقام معظم رهبری داشتند و در خصوص اطاعت از رهبر انقلاب چه بیاناتی به یادگار خود داشته‌اند.

 

نقاره‌زنی برای آزادسازی خرمشهر

حاج رضا استاد که خود از خانواده معظم شهداء و برادر شهیدان مصطفی و مرتضی استاد است در ادامه خاطره شیرین‌اش در خصوص شنیدن خبر آزاد سازی خرمشهر و اتفاقاتی که در محل بیت رخ‌داد گفت: «بخاطر شرایط سنی و فشارهای روحی و جسمی که به حضرت امام خمینی(ره) وارد شده بود دکترها توصیه اکید کرده بودند که از هرگونه آزار رساندن به حضرت امام خمینی(ره)، حتا سر و صدای بلند و ناگهانی خودداری شود. آن‌روز در جماران و در محل بیت نشسته بودیم که هنگام پخش اخبار سراسری گوینده اخبار گفت: « شنوندگان عزیز توجه فرمایید ، خرمشهر آزاد شد . » من از شوق و شعف یک‌باره‌ای که در من بوجود آمد با صدای بلند تکبیر گفتم و پیاپی «الله اکبر» می‌گفتم تا اینکه یکی از محافظین به سمت من آمد و دهانم را گرفت تا با فریادهای من آرامش امام به‌هم نریزد که به او گفتم اتفاقا امام از همین فریادها خوششان می‌آید و اجازه بده فریاد بکشم از این خوشحالی. همان روز همسر حضرت امام خمینی (ره) به مشهد مقدس مشرف شده بودند که طی تماس تلفنی با حضرت امام خمینی (ره) ایشان بابت آزاد سازی خرمشهر تبریک گفتند و امام تلفنی دستور دادند که حتما نقاره خانه‌های آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ص)، به‌خاطر این معجزه نواخته شود که به اطلاع تولیت آستان رسید و این کار انجام شد.»/840/د101/س 

ارسال نظرات