۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۴۱۳۴۸
فیگارو:

جهان اسلام از انتشار کاریکاتورهای پیامبر از سوی شارلی ابدو خشمگین است

خبرگزاری رسا ـ در پی هتاکی‌های اخیر نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در چاپ و انتشار تصاویر و کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام (ص)، روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی با اشاره به خشم مسلمانان سراسر جهان از این اقدام توهین‌آمیز، تظاهرات روز جمعه مسلمانان خشمگین در کشورهای مختلف را به تصویر کشید.
مسلمانان

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی با اشاره به خشم مسلمانان سراسر جهان از این اقدام توهین‌آمیز، تظاهرات روز جمعه مسلمانان خشمگین در کشورهای مختلف را به تصویر کشید.

در پی هتاکی‌های اخیر نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در چاپ و انتشار تصاویر و کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام (ص)، مسلمانان سراسر جهان خشمگین از این اقدام توهین‌آمیز، روز جمعه در کشورهای مختلف اقدام به برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز در محکومیت این اقدام کردند.

روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی در خصوص اقدامات اخیر نشریه هتاک فرانسوی «شارلی ابدو» در خصوص چاپ و انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام (ص) نوشت: از پاکستان تا الجزایر و با گذر از سنگال و نیجر، هزاران نفر از مردم سراسر جهان اسلام روز جمعه پس از بجا آوردن نماز جمعه، علیه انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو، اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

 در شهر کراچی در جنوب پاکستان، تظاهرات مسلمانان معترض به انتشار این کاریکاتورهای موهن که سعی در ورود به کنسولگری فرانسه داشتند، با مداخله پلیس به خشونت انجامید.

 در نواکشوت موریتانی و داکار نیز یک پرچم فرانسه به آتش کشیده شد و در آتش سوخت و رئیس‌جمهور موریتانی خطاب به هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان، تروریسم و انتشار کاریکاتورهای شرم‌آور را محکوم کرد.

این در حالیست که در داکار نیز حدود یکهزار نفر از مردم معترض آن شعارهای در ستایش و گرامیداشت پیامیر اسلام و مخالفت با شارلی ابدو سر دادند.

در مالی نیز هزاران نفر از مردم این کشور که رئیس‌جمهورشان در تجمع هفته گذشته پاریس در کنار «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه حضور یافته بود، مخالفت خود را با «مقابله با اسلام» اعلام کردند و شعارهای «من شارلی نیستم، ابراهیم بوکر شارلی است»، «اسلام قربانی تروریسم بین‌المللی» و «پیامبر نباید کاریکاتور شود» سر دادند.

 یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات اعتراضی در اظهاراتی با اشاره به مداخله نظامی فرانسه در مالی از ژانویه 2013 بمنظور مقابله با شورشیان وابسته به القاعده اعلام کرد: «درست است که فرانسه به ما کمک کرده اما حق ندارد دین و مذهب مرا مورد اهانت قرار دهد.»

در الجزیره نیز حدود دو تا سه هزار نفر از مردم این کشور با شرکت در تجمعی اعتراضی، در اعتراض به شعار «من شارلی هستم» مخالفان حمله اخیر به نشریه هتاک شارلی ابدو، شعارهای «ما همه محمد هستیم» یا «من کواشی هستم» (اشاره به نام عاملان حمله به شارلی ابدو) سردادند که این تظاهرات در نهایت با مداخله پلیس به خشونت منجر شد و عده‌ای طی آن بازداشت شدند.

 علاوه بر این تظاهرات‌هایی نیز در حمایت از اقدام برادران کواشی در حمله به نشریه هتاک شارلی ابدو در استانبول ترکیه و امان پایتخت اردن برگزار شد.

 علاوه بر این کشورها، تونس، خارطوم، ایران و سوریه نیز روز گذشته شاهد تظاهرات‌های مشابهی بودند که طی آنها هتاکی نشریه فرانسوی شارلی ابدو در انتشار تصاویر و کاریکاتورهای‌ موهن از پیامبر به شدت محکوم شد و مورد نفرت مسلمانان قرار گرفت. /982/د101/ک 

ارسال نظرات