۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۳۹۷۸۷
امام جمعه میانه:

پیروان مذاهب اسلامی در اصول مشترک هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حامدی گفت: هنوز وحدت امت اسلامی به دلیل برخی نگرش‌های سیاسی و تفسیر به رأی از آیات قرآنی محقق نشده است.
هفته وحدت، اتحاد، وحدت

حجت الاسلام محمدرضا حامدی، امام جمعه میانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت، بر ضرورت هم‌افزایی و تحکیم وحدت اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: با توجه به معادلات حاکم در جوامع بین‌المللی هر حرکت یا گفتاری با هر عنوان که اتحاد مسلمانان را خدشه دار کند، جایز نیست.

 


وی با بیان این‌که دشمن تنها با تفرقه می تواند به اهداف خود در جوامع اسلامی دست یابد، خاطرنشان کرد: اعتقاد به خدای واحد و پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان محور وحدت، قبله مشترک و قرآن کریم از وجوه مشترک و محورهای اتحاد بین مسلمانان است که متأسفانه مورد غفلت واقع شده‌اند.

 


حجت الاسلام حامدی با بیان این‌که عقل سلیم ایجاب می کند از امور دشمن پسند بپرهیزیم، تصریح کرد: با توجه به ریشه اصلی امت اسلامی و متن مشترکی که نه تنها عامل وحدت همه مذاهب و فرقه های اسلامی، بلکه عامل هماهنگی همه ادیان توحیدی ابراهیمی باید قرار گیرد، نباید اختلاف مخل بر همزیستی معقول و هماهنگ ادیان توحیدی به وجود آمده باشد.

 


وی ادامه داد: نگاهی به آیات قرآنی نشان می دهد، گذشته از آیاتی که به پیروی از دین حضرت ابراهیم(ع) دعوت می نماید، آیاتی وجود دارد که زمینه های مشترک هم ارباب ادیان حقه، در آنها بیان شده است؛ چنانچه در سوره آل عمران آیه 64 آمده؛ «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ.»

 


امام جمعه میانه افزود: این آیه بیان می کند؛ بگو ای اهل کتاب، بیایید به یک کلمه مشترک میان ما و شما اتفاق داشته باشیم و آن این است که نپرستیم جز خدا را و چیزی را به او شریک قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را خدایانی جز خدا اتخاذ نکند و اگر از این دعوت تو روی گردان شدند، بگویید شاهد باشید به اینکه ما مسلمان هستیم.

 


حجت الاسلام حامدی با تأکید بر این‌که پیروان تمامی ادیان الهی بر توحید و پیامبران الهی اتفاق نظر دارند، افزود: با این اوصاف نه تنها هنوز وحدت امت اسلامی به دلیل برخی نگرش‌های سیاسی و تفسیر به رأی از آیات قرآنی محقق نشده است، گاه شاهد ترویج ضدبینی و نگاه مغرضانه پیروان ادیات و مذاهب مختلف نسبت به یکدیگر هستیم.

 


وی با بیان این‌که اختلاف نظر یک پدیده ضروری در مسائل نظری است، گفت: اختلاف نظری در بین صاحب نظران یکی از بدیهی‌ترین پدیده های معرفت پویاست که انکار یا تردید در آن، یا ناشی از بی اطلاعی است و یا از ناتوانی در رویارویی فکری با مسائل نظری سرچشمه می گیرد، اما وقتی سخن از وحدت امت اسلامی به میان می‌آید باید دانست که پیروان مذاهب اسلامی در اصول مشترک هستند.

 


امام جمعه میانه با تأکید بر فعالیت‌های تقریبی میان مذاهب اسلامی برای تحقق وحدت اسلامی یادآور شد: اگر اختلاف نظرها به دور از غرض ورزی‌ها و سیاسی‌کاری های رایج باشد، نه تنها هیچ گونه ضرری ندارد، بلکه موجب دقت و گسترش بیشتر در معارف مربوط به مبانی وحدت اسلامی خواهد شد.

 


وی در پایان با اشاره به این‌که مسلمانان در اصول کلی مشترک مانند توحید، نبوت، معاد، صفات خداوندی و قرآن اتفاق نظر دارند، افزود:  فروع مورد اتفاق مانند نماز، روزه، حج، جهاد، ابواب گوناگون اقتصاد و کیفرها شامل حدود و دیات و ... نیز باید مورد توجه متفکران و اندیشمندان اسلامی قرار گیرد./935/ت302/ب4

ارسال نظرات