۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۳۶۹۵۲
حجت‌الاسلام رفیعی:

برخی عزاداری‌ها با سنت و سیره ائمه سازگاری ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی گفت: برخی عزاداری ها که با سنت ها و سیره ائمه(ع) سازگاری ندارد، باعث شده تا چهره ناصحیحی از تشیع انعکاس پیدا کند و حتی امام رضا(ع) در زمان حیات مبارکشان چنین هیأت هایی را به حضور نمی پذیرفتند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، شب گذشته در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) که در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد، با اشاره به این که خداوند سه ویژگی از ویژگی های پیامبران را به ائمه(ع) بخشیده، گفت: نخستین ویژگی ایشان این بود که معصوم بودند و اصلاً امام نمی تواند معصوم نباشد چرا که برخلاف ملائکه که «یفعلون ما یومرون» هستند، پیامبران و ائمه بشرند و باید از قدرت عصمت در اختیارشان بهره مند باشند.

 

این کارشناس مذهبی افزود: «علم غیب» و «ولایت تکمیلی» ویژگی دیگری است که خداوند بعد از پیامبران فقط به ائمه(ع) عطا فرموده است؛ ائمه ما به تمامی علوم روز احاطه داشتند و به تمام زبان های دنیا نیز مسلط بودند اما کسی را نمی یافتند که این علم را به او بفهمانند و مرحوم مجلسی در بحارالانوار خود در 10 جلد کلام معصومان(ع) را جمع آوری کرده است اما امروز خود بنده بیش از 100 پایان نامه با موضوع مفاهیم نهج البلاغه دیده ام که کار شده است.

 

وی پس از بیان این مقدمه، محور اصلی سخنان خود را روایتی از امام حسن مجتبی(ع) قرار داده و اظهار کرد: شخصی به نزد امام مجتبی(ع) آمد و تفسیر سه کلمه «مروت»، «کرامت» و «شجاعت» را از ایشان خواست؛ امام(ع) در پاسخ وی مروت را اصلاح دین، درست خرج کردن مال، افشاء سلام و محبوبیت نزد مردم و نراندن آن ها خواندند که من به اختصار آن را رابطه صحیح اقتصادی، رابطه صحیح دینی و رابطه صحیح اجتماعی نامگذاری کرده ام.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به این که باید خدا را شاکر باشیم که اعتقادات مان را از قرآن و اهل بیت(ع) گرفته ایم، افزود: اهمیت این مسأله آن قدر زیاد است که اباعبدالله(ع) برای اصلاح دین قیام کردند و پیامبر اکرم(ص) که امروز عزادار ایشان بودیم، می فرمودند «مردم! من نگران خفیف شدن دین و بدعت گذاری در دین هستم» و ائمه (ع) بدعت گذاران در دین را لعنت کرده اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: جوانان برای اصلاح دین خود به علما، مراجع و کتب دینی مراجعه کنند و نگذارند دین داری شان سست شود؛ که در این زمینه مطالعه کتبی مثل کتاب «راه حقیقت» و «کتاب شیعه پاسخ بگوید» آیت الله سبحانی و کتب اعتقادات سایر علما و به ویژه رساله مراجع را به جوانان توصیه می کنم.

 

وی با بیان این که طبق روایات دین اصلاح نمی شود مگر با عقل و خرد، خاطرنشان کرد: شیعه از چند ناحیه لطمه خورده است، افزون بر لطمه ای که معاویه، صهیونیزم، آمریکا، وهابیت و داعش به تشیع وارد کرده اند، از داخل هم عده ای به تشیع لطمه زده اند؛ برخی عزاداری ها که با سنت ها و سیره ائمه(ع) سازگاری ندارد، باعث شده تا چهره ناصحیحی از تشیع انعکاس پیدا کند و حتی امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک شان چنین هیأت هایی را به حضور نمی پذیرفتند و به آن ها فرموده بودند عزاداری شما چند مشکل دارد من جمله این که «تقیه» را بلد نیستید.

 

حجت الاسلام رفیعی گفت: امام حسن(ع) تفسیر واژه «کرامت» را کمک کردن به کسی دانسته اند که تقاضای کمک نکرده باشد، اگر شخصی از انسان کمک بخواهد و به او کمک کنیم این معنایش احسان است، اما کرامت فرق دارد و فراموش نشود که نسبت به پدر و مادر هم باید کرامت داشت.

 

این کارشناس مذهبی با ذکر این مثال که برخی چفیه مقام معظم رهبری را به تبرک می گیرند، خاطرنشان کرد: این کار سابقه تاریخی دارد و مردم از ائمه(ع) و پیامبر نیز لباس یا سکه به تبرک می گرفتند، نمومه آن ریان بن شبیب است که امام رضا(ع) با کرامت شان بدون این که او حرف دلش را به ایشان بزند، 30 سکه طلا و یک لباس متبرک به وی هدیه کردند.

 

وی افزود: امام حسن(ع) شجاعت را در مرحله اول حمایت از همسایه و آزار ندادن وی دانسته اند سپس از صبور بودن در برابر مصائب و شدائد و پابرجا بودن در جنگ یاد کردند؛ شجاعت همیشه در زور و بازو نیست؛ گاه مثل پوریای ولی در شاد کردن دل مادری با مغلوب شدن هم هست./820/پ202/ب4

ارسال نظرات