۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۳۵۴۲۲

سنای آمریکا طرح ارسال سلاح به اوکراین و تحریم‌های روسیه را تصویب کرد

خبرگزاری رسا ـ سناتورهای آمریکایی طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن تحریم های شدیدتری علیه روسیه اعمال شده و تسلیحات نظامی در اختیار ارتش اوکراین قرار داده خواهد شد.
سناي امريکا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که سناتورها طرح اعمال تحریم های شدیدتر علیه روسیه را به خاطر دخالت مسکو در درگیری های اوکراین تصویب کرده اند. سناتورها همچنین با ارسال کمک های کشنده و غیر کشنده به اوکراین موافقت کرده اند.

 

بر اساس این گزارش باب کروکر سناتور جمهوری خواه در این باره تاکید کرد که حمایت قاطع از طرح سنا نشانگر تعهد ما از تمامیت و حاکمیت ارضی اوکراین است و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را مطمئن می کند که باید برای تجاوز به آزادی و امنیت در اروپا هزینه بپردازد.

 

این طرح که از سوی باب کروکر و روبرت منندز تهیه شده است کمک های نظامی کشنده و غیر کشنده را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. این کمک ها همچنین شامل بخش های انرژی، دفاعی و کمکهای غیر نظامی به اوکراین نیز خواهد شد.

 

این طرح باید برای اجرایی شدن نهایی به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نیز برسد. اوباما از کنگره خواسته است تا این طرح را تصویب نکند. اوباما روز گذشته در سخنانی در شورای صادرات کاخ سفید تاکید کرد که این قانون غیر سازنده است و اختلافاتی را در بین شرکای اروپایی واشنگتن به وجود خواهد آورد.

 

پترو پروشنکو رییس جمهور اوکراین در جریان سفر جولای به واشنگتن خواستار دریافت سلاح های کشنده از دولت اوباما شد ولی واشنگتن با این درخواست مخالفت کرده است.

 

اوضاع اوکراین از اواسط آوریل تاکنون با آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور علیه استقلال طلبان با تنش شدیدی روبرو شده است.

 

در نتیجه درگیری های ماه های گذشته در شرق اوکراین بین نیروهای دولتی و استقلال طلبان طرفدار روسیه تاکنون بیش از 3500 نفر کشته و هزاران نفر دیگر نیز آواره شده اند. طرف های درگیر در مناقشه اوکراین 5 سپتامبر در نشستی در شهر مینسک پایتخت بلاروس با برقراری آتش بس و اجرای قراردادی با هدف حل و فصل بحران اوکراین به توافق رسیدند.

 

آمریکا و اروپا تاکنون چندین دور تحریم اقتصادی و تجاری علیه روسیه اعمال کرده اند. روسیه نیز پیش از این به تلافی این تحریم ها واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از کشورهای غربی ممنوع کرده است./982/د102/ک 

ارسال نظرات