۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۲۳۵۳۷۷
بررسی موضوع مبارزه با فساد در برنامه دیروز امروز فردا؛

مصباحی مقدم: مسؤولان در برابر پیام اخیر رهبر انقلاب باید ابراز شرمندگی کنند/ پورمحمدی: دستگیری 10 یقه سفید مشکلی را حل نمی کند

خبرگزاری رسا ـ وزیر دادگستری در برنامه دیروز امروز فردا با غیر نمایشی خواندن همایش اخیر ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تصریح کرد که با صرف دستگیری 10 یقه سفید مشکلی حل نمی شود؛ حجت الاسلام مصباحی مقدم نیز در این برنامه تاکید کرد که مسؤولان کشور باید در برابر پیام گلایه آمیز اخیر رهبر معظم انقلاب ابراز شرمندگی کنند.
ديروز امروز فردا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موضوع مهم سلامت اداری و مبارزه با فساد در برنامه این هفته زنده تلویزیونی دیروز امروز فردا مورد بحث و تبادل نظر میهمانان و کارشناسان این برنامه قرار گرفت.
 
در این برنامه حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و حجت الاسلام مصباحی مقدم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان دیدگاه های خود پرداختند. حجت الاسالم پورمحمدی برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد را یک همایش غیر تجملاتی و مفید ارزیابی کرد، اما در مقابل حجت الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر پرهیز مسؤولان از اقدامات نمایشی برای مقابله با فساد، تصریح کرد مسؤولان به خاطر عدم اجرایی کردن مطالبات رهبر معظم انقلاب باید ابراز شرمساری کنند.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصباحی مقدم در ابتدای این برنامه درباره گلایه هشدارآمیز رهبر معظم انقلاب و مرقومه ایشان به همایش ملی مبارزه با فساد، گفت: وقتی رهبری پیام هشت ماده ای خود درباره فساد را مطرح کردند، انتظار این بود که روشن و قاطع دستگاه های مختلف دنبال حل مساله فساد در کشور باشند.
 
وی اضافه کرد: مساله فساد در عین حال که پیچیده است، هم از نظر قانون گذاری، هم از نظر اجرا و هم از نظر رسیدگی در دستگاه قضا نیازمند بازنگری جدی بودیم، در طول این مدت مجلس چند قانون مهم وضع کرد، عدم دخالت دولت ، قانون مبارزه با پولشویی، گزارش دارایی مسؤولان نظام که البته هنوز به دلیل اختلاف نظر با شورای نگهبان به مجمع رفته و این مجمع نیز جلساتی را گذاشته اما نهایی نشده است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: دستگاه هایی اجرایی نیز بخش نامه هایی داشته اند اما کفایت نمی کند، دستگاه قضا نیز اقداماتی کرده و برخورد کرده اما باز هم کم کاری جدی است و باید در مقابل پیام اخیر رهبری مسؤولان کشور ابراز شرمندگی کنند.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم اضافه کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران مدعی است که می خواهد اسلام را پیاده کند و البته ما در بحث فساد دامنه آن را گسترده تر از تعاریف دیگران داریم، ما اموری را فساد می دانیم که احیانا در جوامع دیگر فساد تلقی نمی شود.
 
قاطعیت رویارویی با فساد را نداریم
وی بیان داشت: ما قاطعیت رویارویی با فساد را نداریم.
 
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز درباره این که انتظار چنین پیامی از رهبر معظم انقلاب را داشتید، گفت: دغدغه، نگرانی ها و ناخرسندی رهبر معظم انقلاب را از گذشته ها و در مناسبت های مختلف دیده و شنیده بودیم.
 
وی اضافه کرد: پیوسته در فرمایشات ایشان این نکته تکرار شده و البته به جا و درست است، همان گونه که مردم ما از این وضع و مناسبات اقتصادی می بیینند و خلاف روال صحیح اتفاقات زیادی می افتد و گلایه مند هستند به طریق اولی رهبری این ناخرسندی را دارند.
 
وی با بیان این که با همین نگاه همایش مذکور برگزار شد، گفت: ما در همایش از قبل به این نکته توجه داشتیم، سعی کردیم به نحوی این همایش پاسخ دغدغه رهبری، نخبگان و مردم باشد و در این جهت حرکت کنیم.
 
وزیر دادگستری با بیان این که دولت جدید با مشکلات بسیاری از اقتصاد، نارسایی های جدی، مشکلات اداری و توقعات مردم روبرور است، گفت: از سویی فشار تحریم وجود دارد و الان به مرحله فشار بر حوزه اقتصادی رسیده و دولت باید با تحریم برخورد کند و هم باید پاسخ مطالبات مردم را بدهد.
 
وی در پاسخ به این که چه معجزه ای در این همایش شد؟ گفت: این دغدغه رهبر معظم انقلاب بسیار بجا و درست است، ما خرسندیم که مساله فساد مخاطب این دغدغه رهبری قرار گرفت و ما عبرت بگیریم که دیگران هم عبرت بگیرند.
 
وزیر دادگستری افزود: مساله فساد موضوعی است که نباید اجازه دهیم قبح آن ریخته شود و عادی شود، این از موضوعاتی است که مدام باید تذکر و هشدار داده شود چراکه اهمیت فوق العاده ای دارد.
 
حجت الاسلام پورمحمدی افزود: این همایش تذکر را در جامعه زنده نگاه می دارد و اجازه نمی دهد فساد در جامعه عادی شود و قبح آن ریخته شود، تا همه بدانیم مساله فساد جدی و بد است.
 
وی بیان کرد: نکته دیگری که در همایش مدنظر بود این بود که به دوستان بگوییم چه کرده اید و آن را بیان کنید؛ در مساله فساد همه باید کمک کنند
 
وزیر دادگستری ما برای این همایش هیچ خرج نکرده ایم، تبلیغ نکرده ایم، در همایش از کارهای تشریفاتی پرهیز کرده ایم، غذای ساده دادیم و اگر گزارش همایش را ارائه کنیم و مسائلی که مطرح شد را ارائه کنیم فکر می کنیم کار خوبی انجام شد.
 
وزیر دادگستری بیان داشت: این همایش یک همایش صرفا تبلیغاتی و تشریفاتی نیست و اینجا شروع آن است، ما بخش بخش خواهیم آمد، گزارش خواهیم داد و افکار عمومی را درگیر خواهیم کرد.
 
وزیر دادگستری افزود: ما در این همایش هر کس صحبت کرد بخش خودش را مخاطب قرار داد و نقد کرد.
 
وقت مسؤولان باید به اقدام عملی سپری شود نه همایش و سمینار
حجت الاسلام مصباحی مقدم نیز درباره این که این همایش ها چقدر در مبارزه با مفاسد اقتصادی تاثیر دارد، گفت: من معتقدم نیاز به همایش نبود، همان کسانی که اقداماتی کرده بودند می آمدند در رسانه ملی گزارش های خود را در این عرصه به صورت ملی ارائه می کردند، مردم بهتر متوجه می شدند.
 
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران بیان کرد: سمینارها به سخنرانی ها و ارائه گزارش می گذرد، تبادل نظر بین مسؤولان در جلسات انجام می شود و جای آن سمینار و همایش نیست؛ البته من درباره سمینارهای علمی مناقشه ای ندارم.
 
این عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام بیان کرد: نهیب آقا را به خاطر این می بنیم که مسؤولانی که باید گزارش کار را به مردم بدهند و کار خود را در راستای مبارزه با فساد انجام دهند وقت خود را در سمینار می گذارنند و من این اشکال را جدی می بینم.
 
وی اضافه کرد: البته بنده در سمینار شرکت نکردم و البته دعوت بودم، مایل نیستم به همایش هایی که جنبه تشریفاتی بیشتر پیدا می کند و معمولا در همایش هایی که از سوی بخش های اداری انجام می شود شرکت نمی کنم.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم یادآورشد: مبارزه با فساد سخت است، اما دلیل نمی شود بگوییم نمی شود، برخی کشورهای مدعی مبارزه با فساد بالاترین میزان فساد را دارند، فقط پولشویی در آمریکا بالای سیزده تریلیون دلار صورت می گیرد.
 
وی افزود: الان کشورهایی هستد که جزو ده کشور نخست هستند و به نوعی شفافیت بسیار خوبی دارند و مبارزه با فسادشان درجه یک است؛ متاسفانه در این رتبه بندی ها جایگاه ایران بسیار پایین است، البته ما در این رتبه بندی مناقشه داریم اما واقعیت است که جزو رتبه های نخستین نیستیم.
 
حاشیه ها، تبصره ها و استثنائات مشکل جدی ما است
حجت الاسلام پورمحمدی درباره گذشت سیزده سال از فرمان هشت ماده ای رهبر انقلاب و این که گیر کار را کجا می دانید و اظهارات رییس جمهور در همایش مذکور تصریح کرد: نکات برجسته ای در مرقومه رهبر معظم انقلاب است، یک این که کار بدون همدلی پیش نمی رود، نکته دوم لزوم تصمیمات قاطع است، وقتی اشکالی وجود دارد تعلل، شاید، استثنا و حاشیه به آن نزنیم و یکی از مشکلات ما همین است که حاشیه ها و استثنا زده می شود که یا مجلس زده، یا دولت زده و در دستگاه قضا با سرعت انجام نمی شود.
 
وی بیان کرد: رهبری تاکید می کنند تصمیمات قاطع و عملی، من در دستگاه های مختلف بوده ام و اتفاقا در این بخش کار کرده ام، خیلی برخوردها خواستم بکنم اما نگذاشتند و حتی در رسانه ملی به ما گفتند شما دارید سیاسی برخورد می کنید، در جلسه غیر علنی مجلس صحبت کردم و همین دغدغه ها را چهار سال پیش گفتم و در همان جلسه به من گفتند تو سیاسی برخورد می کنی؟
 
وی افزود: من رییس دستگاه نظارتی کشور بودم و سیاسی یعنی چه؟ ما البته باید جلوی آسیب روانی را بگیریم، اما صورت مساله را نباید پاک کرد و موضوع را به حاشیه راند.
 
حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: شفافیت، اقدام قاطع و عملی لازم است و باید بدون مسامحه برخورد کنیم و این مساله در پیام آقا وجود داشت و در سخنرانی رییس جمهور نیز نکات کلیدی در این باره وجود داشت.
 
دولت نسبت به برخورد فساد جدی است
وی با بیان این که ما در دولت نسبت به فساد جدی هستیم و خودمان شروع کرده ایم، تصریح کرد: ما اگر می خواهیم مشکل درمان را فساد کنیم اول باید بشناسیم و نسبت به درمان اقدام کنیم، این که دولت قبول می کند نظام اداری و اقتصادی مشکل دارد درست است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی بیان داشت: ما تصمیم گرفته ایم، مجلس محترم شما هم کمک کنید، رییس قوه مقننه و قضاییه نکات بسیاری خوبی را مطرح کردند.
 
اجازه پیوند قدرت و ثروت را ندهیم
وی بیان داشت: آقا که می فرمایند نه این که جلسه نگذاریم، بلکه جلسه نمایشی نگذاریم.
 
وزیر دادگستری با بیان این که قدرت و ثروت فساد می آورد و اگر کنار هم باشد حتما مشکل آفرین است، اظهار داشت: این که رییس قوه مجریه این را می گوید بیایید استقبال کنیم و اجازه ندهیم قدرت و ثروت به هم گره بخورد و قدرت رسانه را نیز در اختیار بگیرد و عملا رسانه مجیز گوی این بخش شود.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره فساد 12 هزار میلیاردی که اخبار آن در رسانه ها مطرح شد و این که این مساله تا کجا می خواهد در سیستم بانکی ادامه یابد؟ نیز اظهار داشت: این رقم طی پنج سال رفت و برگشت وجوه تجمیعی شد و این رقم اتفاق افتاد.
 
وی چک های بین بانکی و ضمانت نامه ها را در این ماجرا دخیل دانست و گفت: این زد و بند کارمند بانک و مدیر شعبه است که این نتایج را به بار می آرود، ریشه مساله عدم نظارت دقیق است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید آموزش ضد فساد به کارکنان و مردم بدهیم، فرهنگ سازی عمومی برای عامه مردم را لازم دانست و یادآورشد: این که برخی می گویند ناچار شدیم رشوه بدهیم نشان دهنده تسلیم در مقابل فساد است و مکرر در این باره به ما مراجعه شده است.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم بیان کرد: هم باید از نظر آموزش و هم از نظر نظارت نیروی انسانی ما آموزش ببینند.
 
دستگاه عریض و طویل دولت خود فساد زا است
وی بیان داشت: یک دستگاه عریض و طویل به نام دولت داریم، این خود فساد زا است، باید دولت الکترونیک را تشکیل دهیم تا این اتفاقات رخ ندهد.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: ما اگر نظارت دقیق و جدی نداشته باشیم، امکان لغزش و انحراف در هر شخصی وجود دارد.
 
وی بیان داشت: من معتقدم مساله وجود فساد در شرایط حاضر در بخش اداری، مالی و بانک ها، الان هشت سال از زمانی که بانک مرکزی مکلف شد شبکه بانکی را به سامانه جامع اطلاعات بانکی تبدیل کند می گذرد، نمی دانم این مساله کامل شده است یا خیر؟
 
نحوه نظارت مجلس
حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره نظارت مجلس نیز خاطرنشان کرد: نظارت کلان مجلس به گونه ای نیست که بتواند کنار همه چیز قرار گیرد، نظارت مجلس از طریق تحقیق و تفحص است که متعدد داریم. از طریق تذکر، سؤال، کمیسیون اصل نود و دیگر امور است.
 
وی اظهار داشت: این توان و امکان برای مجلس وجود ندارد که در کنار دستگاه های اجرایی حضور نزدیک داشته باشد.
 
گسترش دولت الکترونیک جلوی فساد را می گیرد
حجت الاسلام پورمحمدی درباره اظهارات چندی قبل آقای سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر این که اگر ما بتوانیم ده یقه سفید را بگیریم مشکل حل می شود، گفت: با همه احترامی که برای همه قائلم معتقدم با ده یقه سفید گرفتن مشکلی حل نمی شود، نکته ای که آقای مصباحی مقدم اشاره کردند نکته اساسی است، زیرساخت اصلاحات شبکه دولت الکترونیک است.
 
وی با بیان این که رییس جمهور برای مبارزه با فساد انگیزه جدی دارد، گفت: ما خوشبختیم امروز به ملت اعلام می کنیم که در راستای دولت الکترونیک گام های بسیار خوبی برداشته شده است و البته در دولت قبل نیز تلاش های قابل توجهی شده است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی یادآورشد: سال گذشته 702 هزار میلیارد تومان در شبکه بانکی به صورت الکترونیک جابجا شده که جلوی بسیاری از فسادها را گرفته و می گیرد، در بخش گمرگ نیز پیشرفت های بسیاری خوبی داشته ایم و با این کار جلوی فساد تا بخش قابل توجهی گرفته می شود.
 
وزیر دادگستری تصریح کرد: الان خوشبختانه ما حاضر شدیم چندصد میلیارد به گمرک کمک کنیم تا این شبکه را کامل کنند، ما با شبکه ها و سیستم های الکترونیکی جلوی فرار مالیاتی را می گیریم.
 
حجت الاسلام پورمحمدی بیان داشت: گام های خوبی برداشته ایم، اگر این کنترل ها، نظارت مجلس و نظارت رسانه و حساسیت مردم ادامه یابد ادامه یابد می توانیم آینده امیدوار کننده ای داشته باشیم.
 
وزیر دادگستری اظهار داشت: تلویزیون اجاره دهد وقت بگذارد برای این گفت وگوها تا شفاف و جز به جز مسائل مطرح شود.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره بهره برداری های سیاسی از مفاسد اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: نکته شروع فساد اداری گرفتن هدیه است، این اتفاقی است که در زمان حضرت رسول الله(ص) رخ داد و ایشان جلوی آن را گرفت.
 
وی بیان کرد: ما مبارزه با فساد را در فسادهای جزیی جدی بگیریم که سهل و سست گرفته نشود، این گونه نباشد که مبارزه با فساد کم ارزش شود و فسادهای کوچک تبدیل به فساد بزرگ شود.
 
وی بیان کرد: جلوی رشوه باید در همه جاها گرفته شود والا باطل حق می شود.
 
هیچ دولتی نمی تواند ادعا کند پاک است و فساد در آن نیست
حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: در تمام دولت های گذشته و امروز ما متاسفانه فساد داشته ایم، هیچ کدام نمی توانند بگویند ما پاک هستیم؛ معمولا آثار هر فسادی در هر دوره این گونه نیست که همانجا ظاهر شود و بیشتر بعدا ظاهر می شود.
 
حجت الاسلام پورمحمدی نیز درباره برخوردهای سیاسی با این مساله اظهار داشت: سیاسی شدن به مبارزه با فساد آسیب می رساند، مبارزه با فساد نیاز جدی همه است، سیاسی کردن آن یعنی حاشیه دار کردن و حرکت آن را کند کردن.
 
وی با بیان این که همه باید در این مساله همکاری داشته باشیم، گفت: البته نباید به خاطر این که برخی استفاده سیاسی می کنند از انگیزه ضد فسادمان کاسته و حرکت کند شود.
 
حجت الاسلام پورمحمدی افزود: دشمنان از ضعف ما تا اطلاع از ضعف ما بیشتر استفاده می کنند، ما باید به اصلاح خودمان بپردازیم و به دشمن هم اجازه ندهیم، و البته اصلاح به این مساله کمک می کند.
 
حضور رسانه به سلامت و شفافیت کمک می کند
وزیر دادگستری افزود: حضور رسانه در مبارزه با فساد باید جدی باشد، من نفع حضور رسانه و افکار در این عرصه را بستر سلامت می دانم، البته رسانه نیز باید صادقانه و سالم جلو بیاید و این مساله کمک به شفاف سازی است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی درباره قانون گردش آزاد اطلاعات، گفت: ما این حرکت را مهم می دانیم و این به سالم سازی داخل دولت کمک می کند.
 
وی بیان کرد: فساد را از همان اول باید علنی کرد و اجازه نداد در پستو باقی بماند، ما الان منع اعلام پرونده ها داریم و به حکم قانون است؛ گاهی اوقات مردم به نحوه اطلاع رسانی و اختصاری گفتن ها می خندند و ما باید برای این مساله فکری کنیم.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره این که به نظر شما کوتاه ترین مسیرها برای مبارزه با مفاسد چیست و قانون گردش آزاد اطلاعات می تواند چه کمکی به ما بکند؟ گفت: گردش آزاد اطلاعات جلوی رانت های اطلاعاتی را خواهد گرفت.
 
وی اضافه کرد: روابط بین دولت و مردم باید شفاف باشد، این مساله جلوی رانت های خاص را می گیرد. ما منتظر ایجاد دولت الکترونیک هستیم.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم بیان کرد: نقاطی که بیشتر فساد شکل گرفته بیشتر شهرداری ها، بانک ها، سازمان امور مالیاتی، گمرکات، نیروی انتظامی و قوه قضاییه بوده است، این نقاط فساد خیز است و باید در انتخاب نیروی انسانی و نظارت بر آنها دقت بیشتری صورت گیرد؛ البته من خبر دارم که وضعیت بهبود یافته و مرتب این بخش ها مشغول پالایش هستند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این که تعداد بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری بدون ضابطه رشد پیدا کرده و به نوعی بانک مرکزی ضعیف عمل کرد و این مساله به آنها تحمیل شد؛ اینها نتیجه ضعف سیستم نظارتی دستگاه مربوطه است.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم بیان کرد: معمولا مسؤولان دولت ها وقتی با هم دیدار می کنند هدایایی به هم می دهند؛ شاه به زن کارتر هدیه دو میلیون دلاری داد، کارتر نیز در مقابل یک عکسی از خودش با نقاشی خودش داد این نشان دهنده فرهنگ او و فرهنگ شاه است؛ خوشبختانه الان ما از این مسائل نداریم.
 
وی بیان کرد: رییس کمیسیون اقتصاد آلمان با من ملاقات کرد هدیه ای که به من داد یک سی دی بود از آهنگی که خودش نواخته بود و البته به درد ما هم نمی خورد، این باید تبدیل به فرهنگ شود و باید مراقب باشیم هدایا تبدیل به رشوه نشود.
 
حجت الاسلام پورمحمدی درباره مهم ترین کاری که باید برای مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری صورت گیرد، تکمله ای به مباحث آقای مصباحی مقدم اضافه و تصریح کرد: نظام تعرفه ها می تواند مجرای فساد باشد، واگذاری پروژه ها بسیار مهم است، مجوزها خیلی مهم و حساس است، همچنین موضوع زمین اهمیت فوق العاده ای دارد و باید همیشه رصد شود.
 
وی بیان کرد: حس بسیار خوب و مثبت و جدی در کشور علیه فساد و قبح آن وجود دارد و این را باید مغتنم بدانیم، کشوری که رهبرش هشدار جدی در این عرصه می دهد را باید ارزش و سرمایه بدانیم.
 
حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: این که رؤسای قوا تاکید می کنند درد مردم را می دانیم و رسانه های ما به این بحث می پردازند ارزشمند است.
 
باید فرهنگ اداری خود را بازسازی کنیم 
وی با بیان این که ما نیاز به بازسازی فرهنگ اداری داریم، تصریح کرد: هماهنگی جدی نه صوری و ظاهری نیاز داریم؛ باید برای روان سازی و کوتاه سازی کارها اقدام جدی کنیم، تاخیر از ارزش می کاهد.
 
وزیر دادگستری بیان کرد: از این که نقد شویم نهراسیم، از این که دشمن حرفی بزند نگران نشویم، اطمینان داشته باشیم اهتمام به این امر به سلامت کشور و نظام کمک می کند.

 

نتیجه نظرسنجی برنامه دیروز امروز فردا/ تاکید مردم بر شفاف سازی

در نظرسنجی پیامکی برنامه دیروز امروز فردا از مخاطبان و مردم پرسیده شد که شرط اصلی فساد ستیزی را تمرکز بر نظارت یا شفاف سازی می دانید که 36 درصد به گزینه نخست و 64 درصد به شفاف سازی رای دادند. /924/ز502/ج

ارسال نظرات