۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۲۳۴۸۵۰
تشریح جزییات بودجه 94 از سوی نوبخت در برنامه گفت وگوی ویژه خبری؛

توقعات مردم از دولت متناسب با واقعیات باشد/ با مهار تورم قدرت خرید مردم را افزایش دادیم

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دولت در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با تشریح جزییات بودجه سال 1394، تاکید کرد که دولت با مهار تورم قدرت خرید مردم را افزایش داده و دوست ندارد حتی یک درصد به قیمت کالایی افزوده شود.
نوبخت نوبخت معاون رييس جمهور و سخنگوي دولت نوبخت سخنگوي دولت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بیان ابعاد مختلف و جزییات بودجه سال 94 پرداخت.
 
وی درباره ابعاد محتاطانه و متوازن و بدون کسری بودجه تقدیمی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در بودجه ضمن این که بخش های مختلفی از آن به خوبی از سوی رییس جمهور تبیین شد، سه واژه مذکور تبیین شد.
 
نوبخت با بیان این که سه منبع اساسی درآمدی فروش نفت، درآمدها و واگذاری دارایی های مالی را دارا هستیم، گفت: در بودجه سال آینده تلاش شد روی هر سه منبع درآمدی به گونه ای عمل کنیم که سرجمع این ارقام تا پایان سال تحقق یابد.
 
بودجه متوازن تقسیم شده است
نوبخت با بیان این که بودجه یاری کننده ما در مهار تورم است، افزود: بودجه به صورت متوازن تقسیم شده و از ویژگی های بسیاری خوبی برخوردار است که ان شاءالله بدون کسری بودجه را به پیش خواهیم برد.
 
معاون رییس جمهور کسری بودجه با عدم تحقق منابع را متفاوت دانست و گفت: سیاست های سنجیده اقتصادی مقاومتی به ما کمک می کند که فشارهای خارجی ما را تحت تاثیر قرار ندهد.
 
وی بیان کرد:  توجه به شرایط حساسی که در آن قرار داریم، بودجه سال 94 در یک شرایط ویژه ای در حال بررسی است و امیدواریم لطف و عنایت خدای متعال نیز شامل حال ما شود.
 
نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره هدف گذاری بودجه سال آینده کشور، تصریح کرد: ما باید ببینیم چه اهدافی داریم، این اهداف از سیاست های برنامه پنجم گرفته شده است.
 
وی بیان کرد: در سه سال اول برنامه پنجم رشد اقتصادی ما مثبت نشد، منابعی که در اختیار دولت است، نسبت به سال جاری محدود شده و در اینجا نیازمند تدبیر و تخصیص بهینه منابع هستیم.
 
ادعا نمی کنیم کشور بدون مشکل است
نوبخت افزود: ما هیچ گاه ادعا نمی کنیم کشور بدون مشکل است و ما همه چیز را درست می کنیم، منتهی توقعات مردم از فرزندان و خادمان شان در دولت باید متناسب با واقعیات باشد.
 
معاون رییس جمهور یادآورشد: الان باید کشور را با 24 هزار دلار اداره و مدیریت کنیم، آیا ما نمی دانیم اگر حقوق کارمندان را افزایش دهیم بهتر می توانند کار کنند؟ حتما این گونه است.
 
از انتقاد دلخور نمی شویم
وی تاکید کرد: ما با محدودیت بودجه ای مواجه هستیم، ما از انتقاد دلخور نمی شویم و این که گروه های سیاسی به ما انتقاد کنند ناراحت نمی شویم، مردم التفات داشته باشند ما در مضیقه هستیم.
 
خود را برای شرایط بدتر از این آماده کرده ایم، اما امیدوار به رفع تحریم ها و گشایش در مذاکرت هستیم
وی افزود: ضمن این که خود را برای شرایط از این بدتر آماده کرده ایم، اما امیدوار به گشایش و شرایط جدیدی هستیم و ان شاءالله مردان مذاکره با منطق خواهند توانست تحریم ظالمانه را از سر مردم دور کنند؛ اما به هر حال به این مساله دل نبسته ایم و خود را برای روزهای سخت تر از این هم آماده کرده ایم.
 
 
قیمت نفت در بودجه سال آینده 72 دلار است
نوبخت در پاسخ به این که قیمت نفت در بودجه 72دلار در نظر گرفته شده است، با توجه به کاهش قیمت به پایین تر از میزان در این روزها، دولت چه هدفی را از انتخاب این قیمت در نظر داشته است، گفت: سال گذشته قیمت نفت 108 دلار بود اما ما 100 دلار گذاشتیم. چه کسی پارسال فکر می کرد که امروز قیمت نفت به کمتر از هفتاد دلار برسد؟
 
وی افزود: ما با هشت دلار و ده دلار این کشور را اداره کرده ایم، قیمت نفت هیچ گاه هیچ کس نمی تواند به طور یقینی پیش بینی کند اما باید یک حدود و عدد محوری داشته باشیم و خود را برای کمتر و بیشتر از آن آماده کنیم.
 
قیمت نفت به کمتر از 72 دلار برسد با مدیریت تخصیص عمل خواهیم کرد
نوبخت تصریح کرد: پیش بینی کارشناسان برای سال آینده این است که نفت از حدود هفتاد دلار به طور متوسط نمی تواند پایین تر برود، برخی از کارشناسان تحلیل کرده اند بالای هشتاد دلار خواهد بود.
 
وی افزود: در حال حاضر کشورهای نفت خیز قیمت های مختلفی را در بودجه خود گذاشته اند، ما فرض کنیم هشت دلار هم بیاید پایین؛ امی توانیم با مدیریت تخصیص کشور را اداره کنیم.
 
نوبخت با بیان این که لایحه بودجه به صورت کارشناسی شده تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: تمامی اعداد و ارقام بودجه جدید است، با همه محاسباتی که صورت گرفته، ما باید کشور خودمان را با اعداد حدود هفتاد و هشتاد دلار اداره کنیم.
 
وی افزود: در صورت افزایش قیمت نفت بالاتر از میزان پیش بینی شده در لایحه بودجه نیز برنامه ریزی های بسیار خوبی صورت گرفته است و طرح هایی خاصی را مدنظر خواهیم داشت که با اولویت پول های اضافی را به آنها خواهیم داد.
 
نوبخت گفت: از کارشناسان خانم و آقایی که در سازمان مدیریت شبانه روزی تلاش کردند تا بودجه سال 94 در موعد مقرر تقدیم مجلس شود تشکر می کنم.
 
سخنگوی دولت درباره موضوع دستمزدها در بودجه سال 94، تصریح کرد: ما تورم را از حدود 40 درصد به زیر بیست درصد رسانده ایم؛ انتظار داریم تورم تا پایان سال تقلیل یابد.
 
وی با بیان این که مهار تورم و رشد اقتصادی را در بودجه دنبال می کنیم، بیان کرد: بودجه شرکت ها 596 هزار میلیارد تومان است، درآمد مالیاتی 86 هزار میلیارد تومان، یارانه 15 هزار و 643میلیارد تومان، حقوق و دستمزد کارکنان دولت 64 هزار میلیارد تومان، درآمد فروش نفت 71 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
 
در بودجه سال آینده به دنبال سیاست های اقتصاد مقاومتی هستیم
معاون برنامه ریزی رییس جمهور با بیان این که کمتر از یک سوم بودجه سال آینده ما متکی به نفت است، تاکید کرد: ما به دنبال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هستیم و کاهش اتکا به نفت نیز در همین راستا بوده است.
 
رشد شانزده درصدی بودجه عمرانی کشور در سال آینده
نوبخت با بیان این که دولت در سال آینده نیز سیاست مهم کاهش تورم را دنبال خواهد کرد، گفت: رشدی که ما برای امور جاری دیده ایم شش درصد است، اما رشد بودجه عمرانی بیش از شانزده درصد بوده است.
 
معاون رییس جمهور با بیان این که سرمایه گذاری دولت روی طرح ها بالغ بر 55 هزار میلیارد تومان خواهد بود، گفت: ما هم رشد اقتصادی را در سال آینده خواهیم داشت و هم مهار تورم را دنبال خواهیم کرد.
 
اختصاص هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان
وی یادآورشد: بحث اشتغال جوانان را در دستور کار داریم، ما واقعا پیش جوانان و فارغ التحصیلان عزیز خجالت زده هستیم؛ ما هزار میلیارد تومان به صورت مجزا برای برنامه اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دیده ایم.
 
وی افزود: یک مساله نیز مساله تامین مسکن است، ما شرمساریم پیش جوانانی که آنها را توصیه به ازدواج می کنیم، اما مسکن ندارند، ما وام های ارزان قیمتی را در اختیار جوانان قرار خواهیم داد و در این راستا نیز اعتبار بسیار خوبی در نظر گرفته شده است.
 
معاون رییس جمهور یادآورشد: ما خود را موظف می دانیم در راستای خواسته های مردمی حرکت کنیم و مسکن حمایتی را در همین راستا پیش بینی کرده ایم.
 
قرار نیست بین واحدهای تولیدی پول توزیع کنیم
وی بیان داشت: ما برای طرح های تولیدی نیز 5200 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم، قرار نیست این پول را بین شان تقسیم کنیم، ما تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار می دهیم.
 
نوبخت تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دستور رییس جمهور تضمین بانکی را خواهد داد؛ همین امسال 4800 میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان داده ایم و این کار را نیز خواهیم داشت.
 
سقف 48 هزار میلیارد تومانی درآمد هدفمندی یارانه ها
وی در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری با بیان این که 48 هزار میلیارد تومان سقف درآمدی از یارانه ها در بودجه سال آینده است، تصریح کرد: با صراحت به مردم می گوییم آمادگی نداریم حتی یک درصد به قیمت کالایی افزوده شود.
 
دولت برای جبران شرمندگی نانوایان، با افزایش سی درصدی قیمت نان موافقت کرد
نوبخت بیان کرد: حالا اگر یک خواربار فروش چند درصد به قیمت ماست اضافه کرده است که کار دولت نیست؛ دولت اجازه داد برای جبران شرمندگی نانوایان در استان ها قیمت نان سی درصد اضافه شود و عده ای انتقاد کردند که دولت نان مردم را گران کرد.
 
وی بیان کرد: ما از طریق نهادهای امدادی و حمایتی به افرادی که از افزایش سی درصدی قیمت نان متحمل فشار می شوند برنامه ویژه داریم.
 
حقوق کارمندان دولت 14 درصد افزایش خواهد یافت
وی بیان کرد: تورم در سال آینده کمتر از 14 درصد خواهد بود، از سویی دیگر 14 درصد نیز حقوق کارمندان دولت افزایش خواهد یافت.
 
معاون رییس جمهور اضافه کرد: ما با کاهش تورم، قدرت خرید مردم را ارتقا داده ایم.
 
نوبخت در پایان سخنان خود گفت: دولت از مردم به دلیل این که به جهت مضایق نتوانسته اقتصادشان را فراهم کند، عذرخواهی می کنیم، ما دنیا و آخرت مان وابسته به رضایت مردم است، اگر اقدامی صورت می گیرد که اندکی مردم ناراضی هستند بدانند ما در شرایط بدتری قرار داشتیم که به این وضع راضی شدیم.
 
گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهور صبح روز یکشنبه و در موعد مقرر و قانونی، لایحه بودجه سال 94 را با سقف 837 هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم کرد که براساس آن سقف بودجه عمومی 267 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است./924/پ201/ج
ارسال نظرات