۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۳۴۴۰۷
مدیر مؤسسه خانه خورشید:

برخی اعتدال را چماق کرده و بر سر منتقدان خود می‌کوبند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه امام حسین(ع) پژوهی و مناسک آیینی با بیان این‌که برخی از چهره‏های سیاسی و مسؤولان کشوری با انحراف معانی واژگانی همچون اعتدال و آزادی، آنها را تبدیل به چوب و چماق کرده و بر سر مخالفان و منتقدان خود می‏کوبند و این افراد را به عنوان افراطیون معرفی می‏کنند.
حجت الاسلام مرتضي وافي

حجت‏الاسلام مرتضی وافی مدیرمؤسسه خانه خورشید در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ضرورت کاربردی کردن امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه گفت: امر به معروف و نهی از منکر مستند به آیات قرآن و روایات سنت است که انسان را موظف و مکلف به دستور به عمل به نیکی‏ها ترک بدی‏ها می‏کند.

 

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر دارای 3 بعد فردی، اجتماعی و سیاسی است، به طور مثال در بعد فردی انسان، افراد خانواده و افراد مورد ارتباط خود را امر به معروف و نهی از منکر می‏کند.

 

رییس پژوهشگاه امام حسین(ع) پژوهی و مناسک آیینی ادامه داد: در بعد اجتماعی نیز یک فرد مسلمان در محیط آموزشگاه، اداره، بازار و در هر محیط مورد نفوذ خود موظف به این تکلیف است که برای شناخت این تکلیف بهترین راه مطالعه و رجوع به رساله حقوق امام سجاد(ع) است.

 

وی با اشاره به بعد سیاسی امر به معروف و نهی از منکر خاطر نشان کرد: برخی از چهره‏های سیاسی و مسؤولان کشوری با انحراف معانی برخی واژه‏ها در اذهان جامعه مانند واژه اعتدال و آزادی آنها را تبدیل به چوب و چماق می‏کنند و بر سر مخالفان و منتقدان خود می‏کوبند و آنها را به عنوان افراطیون معرفی می‏کنند.

 

وی در ادامه یادآور شد: برخی گمان می‏کنند که امر به معروف و نهی از منکر بر اساس احساسات و هیجانات صرف فردی است بنابراین این اصل را در مسیر یک حرکت غیر معقول معرفی می‏کنند تا محصور در رفتار‏های فردی جلوه دهند در صورتی که اصل امر به معروف و نهی از منکر در مسائل سیاسی بیشترین نفوذ را دارد.

 

حجت‏الاسلام وافی واژه‏هایی مانند دین فقهایی، دین عارفانه، دین عرفی و دین حکومتی را ابزار برخی جریان‏های منحرف دانست و تصریح کرد: برخی با استفاده و استعمال این‏گونه واژه‏ها و استفاده از مغالطه علمی سعی در تحریف اصول اسلامی دارند تا جامعه را به سمت یک جامعه سکولار هدایت کنند.

 

وی با اشاره به طرح حمایتی مجلس شورای اسلامی از آمرین به معروف و ناهین از منکر گفت: اصل این طرح بسیار قابل تقدیر و مورد اتفاق است اما در آن چند نکته باید مورد دقت قرار گیرد.

 

رییس مؤسسه خانه خورشید قم افزود: نخستین مورد قابل توجه در این طرح این است که از شتاب زدگی در اجرا و سطحی نگری در آن پرهیز شود و دوم این‏که با حرکت تبلیغی ـ رسانه‏ای و ترویج آن در سراسر کشور و سپردن اجرای آن به دست کسانی که اهلیت اجرای این طرح را دارند از موفق بودن اجرای آن اطمینان حاصل کنند.

 

ریییس پژوهشگاه امام حسین(ع) پژوهی و مناسک آیینی در پایان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: مجموعه‏های دانش بنیان مانند حوزه‏های علمیه و دانشگاه‏ها باید با راه اندازی کرسی‏های آزاد اندیشی و نظریه پردازی و ذهنیت بخشی مردم و تولید مفاهیم صحیح، در حوزه نقد و نظر در این امور بپردازند./1329/ت302/ف

ارسال نظرات