۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۲۳۳۰۵۵
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی:

سازمان بازسازی عتبات عالیات از ثمرات انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی با بیان این‌که سازمان بازسازی عتبات عالیات از ثمرات انقلاب اسلامی است، گفت: این سازمان بعد از جنگ تحمیلی رشد چشمگیری داشته است.
عتبات عاليات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جعفر دهنوی، رییس سازمان بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی در نشستی خبری با بیان این که بسیج هدیه شهدا به جامعه است، گفت: نیروی بسیج با ایثارگری عموم مردم از بطن جامعه برخاست و نهالی بود که امام خمینی(ره) بنیانگذاری آن را بر عهده داشت و باعث رشد آن شد، بسیج سبب شده امروز سراسر دنیا سر تعظیم در برابر فرهنگ غنی ایثار فرود آوردند.

 

دهنوی با بیان این که سازمان بازسازی عتبات عالیات از ثمرات انقلاب اسلامی است، افزود: این سازمان بعد از جنگ تحمیلی رشد کرد و ابتدا در آن، عرصه کار بهداشت و ابتدایی ترین نکاتی که نیازمند بود در عتبات عالیات نجف، کربلا، کاظمین و سامرا عرضه کرد و سپس با تدبیری که داشتند در سه محور کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی را آغاز کردند که اکنون سازمان باصلابت و مشارکت مردمی در شاخصه های مهمی رشد و توسعه یافته است.

 

وی ادامه داد: پروژه هایی که سازمان بازسازی عتبات عالیات پیگیری می کند بدین شکل است که  کل کشور با هماهنگی و مدیریتی که دیوان وقت شیعه و دفاتر آیات عظام به ویژه حضرت آیت الله سیستانی، تولیت حرم های مطهر، مسؤولان محلی حرم ها دارد،نسبت به توان استان ها از آن ها مشارکت می خواهد و به همان اندازه به آن ها واگذار می کند.

 

رییس سازمان بازسازی عتبات عالیات با بیان این که چهار پروژه بواسطه مدیریت مدیران استان خراسان رضوی به شکل خاصی پیگیری می شود گفت: یکی از این پروژه ها که در حال شکل گیری است، تکمیل صندوق های خاتم مضجع نورانی امامین جوادین(ع) است که طراحی آن از سوی اساتید خاتم کار شیرازی انجام شده است، رونمایی صندوق های خاتم یکشنبه 9 آذر در سالن همایش ها در ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی انجام می شود و بعد از آن تا 10دی ماه در نمایشگاه دایمی آستان قدس رضوی جهت عموم دایر است.


دهنوی خاتم کاری این صندوق ها را کم نظیر خواند و گفت: در ساخت این صندوق ها از استخوان شتر، چوب عناب، چوب ساج و سیم برنجی به کار رفته است و 43 متر خاتم شیراز نصب شده است، شمسه های 12 ضلعی به نیابت 12معصوم و متعلق به مضجع نورانی امام کاظم(ع) و شمسه های شش ضلعی متعلق به مضجع شریف امام جواد(ع) است که در نوع خود کم نظیر می باشد به این خاطر که از نوع شمسه فرد تا کنون استفاده نشده است.


رییس سازمان بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با اشاره به پروژه خشت طلا در حرمین کاظمین(ع)گفت: در سه ایوان؛ باب المراد، باب القریش(دارای4000خشت طلا)باب القبله(دارای8000خشت طلا)خاتم کاری خواهد شد،که در  عید غدیر ایوان باب المراد افتتاح شد و دو ایوان دیگر در فاصله باقیمانده تا قرار داد حتما تمام خواهند شد.


دهنوی از پروژه خاص احداث صحن مقدس امام رضا(ع)در حرمین کاظمین(ع)خبر داد و گفت: مساحت این صحن مقدس 14هزار متر مربع است که در ورودی باب المراد ایجاد خواهد شد که ویژگی های مشابه صحن انقلاب امام رضا(ع)دارد، با  60تا80 میلیارد تومان بودجه ای که خیرین و متبرعین خراسان رضوی داده اند پیش بینی می شود تا  3 سال آینده این پروژه به اتمام برسد، با همکاری خیرین قبل از 17ربیع کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.


وی همچنین از ساخت درب های مطهر حرمین کاظمین خبر داد و گفت:خراسان رضوی فقط نظارت و مدیریت دو درب را دارد و شش درب دیگر از سوی دیگر استانها انجام می شود، کارگاه ساخت آن خراسان رضوی است، هزینه هر درب 170میلیون تومان بوده که بالغ به 12 ماه به طول انجامیده است.

 

دهنوی با اعلام اینک ه در سال جاری تا کنون 940 گرم طلا و 1 میلیارد و 200 تومان وجوه نقدی مردم اخذ شده افزود: این مبلغ که از 31 دفتر جمع آوری شده، نسبت به سال گذشته رشد کرده که این نشانگر رشد فرهنگی وعشق و ارادت مردم نسبت به اهل بیت(ع)است.


رییس سازمان بازسازی عتبات عالیات تنها مرجع رسمی و قانونی جمع آوری نذورات مردمی را در سراسر کشور سازمان بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی خواند و گفت: در این سازمان مسؤولان دارای حکم از سوی استاندار،فرماندار و امام جمعه هستند،که کار نظارت را انجام می دهند.

 

وی در ادامه افزود: پوشش حمایتی از زایران پیاده امام حسین(ع) که سازمان بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی نقش اساسی در طول این مسیر دارد از ورودی های مرزهای مشخص شده با احداث ایستگاه های صلواتی و خدمات پزشکی ایفای نقش می کند، عموم مردم می توانند با شناسه پرداخت 5757125 و شماره حساب 0120200000000 بانک ملی وجوهات خود را برای خدمت رسانی به زایران پیاده کربلا واریز کنند.


دهنوی عنوان کرد: جهت واریز وجوهات و نذورات مردم در 30 شهرستان دفاتر معین وجود دارد: مردم می توانند حضوری و یا از طریق بانک ها به ویژه بانک ملی با شماره حسابی که ذکر شد، در سراسر ایران وقوفات و نذورات خود را پرداخت کنند که البته شناسه پرداخت برای پروژه های مختلف خاص می باشند.


وی افزود: سازمان بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی به نجف اشرف 2500 تن سیمان، دو محموله میل گرد و مبالغ زیادی از وجوهات مردمی که پایان هر ماه به این سازمان وارد می کنند را ارسال می کند، همچنین خراسان رضوی، در کربلا با ارسال وجوهات، در سامرا ارسال یک دستگاه نانوایی به شکل سیار ایفای نقش کرده است.

 

دهنوی در پایان گفت: امروزه خراسان رضوی، نه تنها در کاظمین بلکه در تمام شهرهایی که قبور ایمه(ع) را در بر گرفته است دارای نقش است و چون امام رضا(ع) را با لقب سلطان می خوانند، مردم خراسان رضوی نیز به شکل سلطانی ورود پیدا کرده است و سلطانی هزینه و همکاری می کنند./930/پ202/ب4

ارسال نظرات