۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۳۲۱۹۳
امام جمعه شهرری:

توجه فصلی به قرآن، معجزه پیامبر الهی را مهجور کرده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرری گفت: توجه فصلی مانند خواندن قرآن صرفا در ماه رمضان، استخاره یا بدرقه کردن مسافر با قرآن از علائم مهجوریت قرآن است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي شاهچراغي امام جمعه شهر ري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی شاهچراغی، امام جمعه شهرری ظهر امروز در سی‌هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم مرحله استانی که در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات برگزار کنندگان این مسابقات گفت: رسول اکرم دو معجزه آورد که هر دو تا ابد جاویدان است.


وی افزود: قرآن معجزه علمی پیامبر و تربیت انسان بزرگی چون امیرمؤمنان(ع) معجزه عملی آن حضرت بود، امام علی(ع) معجزه‌ای بود که خلیفه دوم درباره او گفت؛ زنان عالم عقیم هستند که مانند علی را به دنیا آورند.


امام جمعه شهرری با اشاره به فرمایشی از امام راحل مبنی بر این‌که پیامبر اسلام(ص) می‌خواست همه را مانند علی تربیت کند اما نشد، عنوان کرد: انتظار پیامبر(ص) از ما درباره قرآن چگونگی برخورد ما با قرآن است و دیگری تربیت قرآنی است که چه میزان تلاش می کنیم فرزندان خود را قرآنی تربیت کنیم.

 

حجت‌الاسلام شاهچراغی با اشاره به سفارش الهی درباره قرآن به پیامبر(ص) اظهار داشت: خداوند به رسول اکرم(ص) در رابطه با قرآن سفارش کرده که ای پیامبر ما بار سنگین رسالتی را بر دوش تو قرار دادیم که هر کس تحمل آن را ندارد و نمی تواند از عهده آن برآید، به خاطر گرفتاری روز نیز نمی‌توانی بار معنوی را کسب کنی که بتوانی مسئولیت سنگین روز را تحمل کنی.


وی افزود: خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید که نیمه شب نماز و قرآن بخواند تا روز در امر تبلیغ دین و سایر کارها موفق شود، همه ما نیز درهمه شئون زندگی به پشتوانه معنوی که حداقل آن انس و پیوند با قرآن است نیاز داریم.


امام جمعه شهرری با اشاره به مهجوریت قرآن بیان داشت: روز قیامت پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن به ساحت الهی شکایت می‌کند، مهجوریت قرآن نخواندن، انس نداشتن و عمل نکردن به قرآن است، توجه فصلی مانند خواندن قرآن صرفا در ماه رمضان، استخاره یا بدرقه کردن مسافر با قرآن از علائم مهجوریت قرآن است.


وی افزود: قرآن کتاب زندگی است ما باید افزون بر خواندن و انس داشتن با قرآن به آنچه در این کتاب دستور داده شده عمل کنیم.


حجت الاسلام شاهچراغی با اشاره به دعای 42 صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) گفت: بر اساس آنچه امام سجاد(ع) فرمودند؛ ما باید به خاطر حشر و نشر خود با قرآن به درگاه الهی شاکر باشیم، روی زمین عطیه حضور در مجالس قرآن و خواندن قرآن با چیزی قابل قیاس نیست.

 

وی افزود: امام سجاد می فرمایند؛ کسی که خداوند به او قرآن را عطا کرده است اگر فکر کند قرآن با چیزی قابل مقایسه است قرآن را کوچک و آن چیز کوچک را بزرگ کرده در حالی‌که هیچ چیزی با قرآن برابری نمی کند.


حجت‌الاسلام شاهچراغی با اشاره به شفابخش بودن آیات قرآن عنوان کرد: قرآن شفای دردهای جسمی و روحی است، در روایت است که اگر سوره حمد را بر مریض یا مرده ای خواندید و زنده شد تعجب نکنید، امروز بشر از بیماری‌های روحی و روانی چون افسردگی رنج می‌برند در حالی که می تواند با قرآن آن را درمان کند.


امام جمعه شهرری با اشاره به ترتیل خوانی قرآن اظهار کرد: باید توجه شود؛ ترتیل یعنی آرام آرام و با تدبر خواندن قرآن از دیگر وظایف مسلمانان است، قرآن را باید با صوت زیبا خواند و با آن انس داشت.


وی افزود: امام سجاد(ع) چنان با قرآن انس داشتنند که می فرمودند؛ اگر فقط من و قرآن در این عالم باشیم و انسانی وجود نداشته باشد، من با وجود قرآن وحشت نخواهم کرد، انس با قرآن این چنین نیروی عظیمی به انسان می‌دهد.


حجت‌الاسلام شاهچراغی با اشاره به تاثیرگذاری نور قرآن در فضای خانه گفت: در خانه قرآن بخوانیم تا فضای خانه را با آن نورانی شود، زیرا تلاوت قرآن سبب انس روح و روان افراد خانواده با قرآن می شود.


وی افزود: امام رضا(ع) در این رابطه می‌فرمایند؛ خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت شود، خداوند برای آن خانواده گشایش ایجاد و برکات خود را نازل می‌کند و آسیبی به این خانه وارد نمی شود، در قرآن و روایات است اگر می خواهید عمر شما طولانی شود قرآن بخوایند.


امام جمعه شهرری اظهار داشت: امروز تشویق و جوایز زیادی داده می‌شود، اما پیامبر(ص) و اهل بیت او بر اساس حفظ و توجه به قرآن جایزه می‌دادند، پیامبر(ص) حتی در جنگ احد به امور شهدایی که امتیازات قرآنی داشتند بیش از سایرین توجه می‌کردند، خوب است ما نیز امتیازات را بر اساس آشنایی و انس افراد با قرآن قرار دهیم.

 

حجت الاسلام شاهچراغی در پایان خاطرنشان کرد: حرمت قرآن صرفا حفظ احترام ظاهری آن نیست، اگر چه احترام ظاهری آن نیز بسیار مهم است اما احترام معنوی قرآن این است که بر اساس فرمایش امیرمؤمنان(ع) حداقل 50 آیه از قرآن را بخوانیم. /807/پ202/ب3

ارسال نظرات