۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۳۱۶۱۹
سرپرست نهاد ریاست جمهوری:

تندی کردن برای برقراری عدالت رویکرد اعتدال نیست

خبرگزاری رسا ـ سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر این‌که با شعار عدالت تندخویی کردن خطا است، گفت: تندی کردن برای برقراری عدالت رویکرد اعتدال نیست.
نهاونديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری پیش از ظهر امروز در همایش ملی اعتدال که در کتابخانه ملی تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز اگرچه اعتدال انتخاب مردم ایران بوده است، اما توجه به اعتدال و مقابله با افراط و تفریط نیاز جامعه جهانی است.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به پدیده داعش به عنوان جریانی افراطی‌ در دنیا که سبب نابودی امکانات مسلمانان و انهدام تمدن کشورهای اسلامی است، عنوان کرد: داعش با افراطی‌گری به میراث فرهنگی اسلام ضربه می‌زند که مقابله با این افراطی‌گری از اصلی‌ترین کارهای ما است.

 

نهاوندیان ادامه داد: وقتی که مردم در حرکت اجتماعی به اعتدال رای می‌دهند، بلافاصله در عمل نیاز به عملیاتی کردن دارد، زیرا زمانی که یک ارزش مقبول شود از آن سو تزویر نیز شروع می‌شود تا هر چیزی به نام اعتدال جا زده شود، در این مسیر باید شاخصه‌ها و آسیب‌های اعتدال و روش عملیاتی کردن اعتدال آموزش داده شود که معرفی اسلام اعتدالی وظیفه عالمان و عارفان دین است.

 

وی با اشاره به این‌که اعتدال اصل اسلام ناب محمدی بوده و از غرب نیامده است، اظهار داشت: اعتدال باید از نظر مفهوم روشن شده و در اجرا نیز شیوه عمل به آن معرفی شود، لازمه گفتمان اعتدال عدالت‌جویی و دادن الگوی عملی در ساحت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

 

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان مبنی بر این‌که هر کس از مسیر اعتدال منحرف شود، به ظلم و زورگویی و تضییع حقوق می‌افتد، ابراز کرد: با شعار عدالت تندخویی کردن خطاست، تندی کردن برای ارائه عدالت از رویکرد اعتدال نیست، حضرت علی(ع) می‌فرمایند؛ گسترش اعتدال در جامعه به بالا رفتن دانش بستگی دارد همه افراط و تفریط‌ها ریشه در جهل دارد.

 

نهاوندیان اظهار داشت: لازمه دوم اعتدال حلم است، امیرمومنان(ع) می‌فرمایند؛ تربیت اخلاقی در جامعه باید با حلم و بردباری و صبوری آموزش داده شود، برای اعتدال خواهی نمی‌شود بی‌صبری کرد، لازمه دیگر اعتدال جامع نگری بدون نگاه تک بعدی یا تأکید بر یک موضوع و آرمان است.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در پی‌گیری بحث انرژی هسته‌ای عنوان کرد: افزون بر انرژی هسته‌ای رویکرد دولت اعتدال چرخاندن همه اقتصاد کشور، دریافت همه حقوق مردم، رشد متوازن و برآورده کردن نیازهای اولیه جامعه و جوانان است.

 

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: روش اعتدال بر اساس حذف هیچ شخصی نیست، ما رویکرد فراجناحی و غیر حذفی را دنبال می‌کنیم، لازمه روش‌های اعتدال قبول اصلاح برای رفع نواقص است تا جامعه را در فرایند رشد مستمر قرار دهد.

 

نهاوندیان درباره آسیب‌هایی که ممکن است به مسأله اعتدال وارد شود، گفت: گاهی تحمل روش‌های افراطی در حوزه‌های مختلف با برخورد‌های بردبارانه امکان‌پذیر نیست، جریان اعتدال گرایانه باید مرتب مرزهای خود را تبیین کند یعنی ما باید مرز نگرش‌های افراطی را با نگرش‌های اعتدالی تبین کنیم.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این‌که در نگاه اعتدالی باید به اعتدال فردی و اجتماعی در جامعه توجه شود، اظهار داشت: برای اعتدال اجتماعی به دور از عصبیت‌های گروهی و جناحی تاکید بر همگرایی لازم است تقسیم‌بندی‌های 30 سال پیش برای جامعه امروز نیست، ما باید در هر گروهی خود و دیگران را توصیه به همگرایی کنیم./807/پ202/ب3

ارسال نظرات