۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۳۱۵۹۸
استاد حوزه و دانشگاه:

اعتدال باید بر اساس گفتمان دینی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اعتدال باید بر اساس گفتمان دینی باشد، گفت: اگر اعتدال روح خود را از اصل وحی نگیرد مناسب این جامعه نخواهد بود.
حجت الاسلام سعيد جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در همایش ملی اعتدال که امروز پیش از ظهر در سالن همایش‌های کتابخانه ملی تهران برگزار شد، ضمن تشکر از کسانی که در زمینه توسعه اعتدال تلاش می‌کنند، گفت: عدالت و اعتدال از فضیلت‌های نفسانی وجود انسان است که خداوند در قرآن درباره آن می‌فرماید انبیا را فرستادیم تا در جامعه به قسط پرداخته و روابط آنها را عادلانه و معتدل کنند.


وی افزود: عدالت هدف نهایی یک جامعه نیست بلکه شروع حرکت اجتماعی است تا به اعتدال برسد خداوند پیامبران خود را فرستاده تا جامعه در این زمینه به سوی نور ببرند نهایت انتظار خداوند از جامعه بشری خروج همه انسان‌ها از ظلمت و ورود به ساحت انسانی است.


استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: اگر اعتدال شاخص‌های لازم خود را در جامعه پیدا نکرده و در مسیر عدالت برای بشر قرار نگیرد در مسیر افراط و تفریط قرار می‌گیرد.


حجت‌الاسلام جوادی آملی با اشاره به اعتدال به عنوان نیاز جامعه اظهار داشت: اعتدال نگریستن به نیازها و مشکلات مردم جامعه و رها کردن آنها است اگر اعتدال معطوف به عدالت و برآورده کردن نیاز همه مردم در جامعه نباشد اعتدال شکل نخواهد گرفت.


وی افزود: اعتدال ظاهر عدالت باطن است اگر ظاهر از باطن مدد نگیرد نمی‌تواند اعتدال در حوزه و دین را شکل دهد اگر عدالت باطن اعتدال را تامین نکند و به اعتدال نازل وحی بی‌توجه باشد به مرحله عالیه که شایسته این نظام و ملت است دست نیافته است.


استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اعتدال بخشی به نام عدالت دارد که رعایت آن به حق سخت و دشوار و برای عموم جامعه آسان نیست، اعتدال باید بر اساس گفتمان دینی باشد آنچه امروز جامعه ما و سایر جوامع نیاز دارد.


حجت الاسلام جوادی آملی در پایان خاطرنشان شد: اگر اعتدال روح خود را از اصل وحی نگیرد مناسب این جامعه نخواهد بود ما باید به عنوان امت وسط الگوی سایر جوامع دنیا باشیم./807/پ202/ب4

ارسال نظرات