۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۳۰۴۹۹
امام جمعه بابل:

آرمان های عاشورایی راه برون رفت جامعه اسلامی از مشکلات است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با بیان این که با نواختن موسیقی نمی شود جامعه را با آرمان سیدالشهداء(ع) آشنا کرد، گفت: آرمان و عزاداری اباعبدالله(ع) تنها حزن نیست که با نواختن یک نوایی افراد محزون شوند بلکه امور دیگری در این عزاداری نهفته است که باید تجدید و احیاء شوند.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در جمع فعالان هیأت های مذهبی این شهرستان به  فراگیر شدن یاد و نام سیدالشهدا در قالب برپایی مراسم عزاداری پرداخت و گفت: هر روز که می گذرد بر دامنه عزاداری برای سیدالشهداء(ع) افزوده می شود و جمع گسترده تری به خیل عزاداران سیدالشهداء(ع) می پیوندند و ابراز مودت و محبت می کنند.

 

وی به انتشار فیلم یکی از علمای وهابی و سوگواری در عزای امام حسین(ع) پرداخت و افزود: در کمال ناباوری در فیلمی که اخیراً منتشر شده است یکی از شیوخ وهابی عربستان مقتل اباعبدالله (ع) را در روز عاشورا در اجتماع مردم قرائت می کند و بر مصیبت بزرگ اشک می ریزد.

 

مسؤول مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل با بیان این که به تدریج خدای متعال مودت اباعبدالله(ع) را در قلوب افراد و اشخاص می گستراند و عمق می دهد، خاطرنشان کرد: ماجرای کربلا و قیام عاشورا پر از مطالبی است که کمی تفکر در این زمینه موجب افزایش و عمق بصیرت در حوزه دینی و اجتماعی می شود.

 

وی ادامه ادامه داد: از مهم ترین عواملی که می تواند انسان را به خدا نزدیک تر کند، عزاداری برای سیدالشهداء(ع) است و این سرمایه عظیمی برای جهات تشیع محسوب می شود.

 

حجت الاسلام روحانی به آسیب شناسی و بررسی برنامه های عزاداری در دهه اول محرم پرداخت و گفت: آنچه در برگزاری مراسم عزاداری برای سیدالشهداء(ع) مهم ارزیابی می شود میزان تأثیر گذاری و اثر بخشی آن در حوزه اجتماعی و فردی است.

 

وی با بیان این که یکی از آسیب های برخی مراسم عزاداری را تماشایی شدن آن عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از عزاداری ها به گونه ای عمل می شود که این عزاداری ها را نمایشی جلوه می دهد و افرادی برای دیدن نمایش جمع می شوند.

 

این استاد حوزه علمیه شهرستان بابل با بیان ویژگی های برپایی یک مراسم عزاداری مطلوب تصریح کرد: اما باید تذکر بدهیم تا شکل عزاداری با محتوا هم خوانی داشته باشد زیرا علم های فلزی آنچنانی و به کاربردن انواع وسایل موسیقی با روح و اصل موضوع عزاداری فاصله دارد.

 

وی افزود: با نواختن موسیقی نمی شود جامعه را با آرمان سیدالشهداء(ع) آشنا کرد زیرا آرمان و عزاداری اباعبدالله(ع) تنها حزن نیست که با نواختن یک نوایی افراد محزون شوند بلکه امور دیگری در این عزاداری نهفته است که باید تجدید و احیاء شوند.

 

حجت الاسلام روحانی موضوع هنر را در عزاداری ها مورد توجه قرار داد و گفت: وجود هنر شعر و آهنگ ها به کار برده شده در موسیقی کلامی در قالب مداحی و روضه خوانی تاثیر شگرفی بر میزان انتقال مفاهیم بالای آرمان سیدالشهدا دارد.

 

وی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جهت شاخص و الگو قرار دادن هیات باغ گندم یزد اشاره و تصریح کرد: یکی از علل انتخاب هیأت باغ گندم یزد به عنوان هیأت شاخص این است که در آن جمعیتی عظیم و گسترده اما بسیار منظم و منسجم از همه اقشار در آن حاضر هستند.

 

امام جمعه بابل دیگر الگوی هیأت برجسته را توجه به محتوای شعر و نوحه بیان کرد و افزود: یکی از موارد قابل توجه انتخاب اشعار و آهنگ متناسب با عزاداری سیدالشهداء(ع) است زیرا اشعار و آهنگ دو عنصر تربیتی، انقلابی و حماسی  است که می تواند جریان کربلا را در قلوب عزاداران تجدید و احیاء کند.

 

وی ادامه داد: موسیقی کلامی در عزاداری باید هم بهره گیری تربیتی داشته باشد و هم ارزش های انقلابی و حماسی عاشورا در قالب این اشعار و آهنگ خود را نشان بدهد.

 

حجت الاسلام روحانی در پایان یکی از آرزوهای خود را برپایی اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در قالب دسته بزرگ عزاداران عنوان کرد و گفت: تجمعی عظیم، باشکوه، مخلصانه و بدون ابزار موسیقی که شاهد طنین یا حسین (ع) از آنها باشیم./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات