۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۳۰۱۷۱
استاد درس خارج فقه و اصول:

حوزه های علمیه به برکت انقلاب اسلامی گسترش و تعالی یافته‌اند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی زنجانی با بیان این‌که حوزه های علمیه به برکت انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی(ره) جان تازه ای گرفته اند، گفت: امروز باید با شناخت نقطه ضعف های جامعه در صدد پوشش آن باشیم.
آيت الله سيد محمد حسيني زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله سیدمحمد حسینی زنجانی، استاد درس خارج فقه و اصول، امروز در جلسه و نشست هم اندیشی شورای استانی حوزه های علمیه زنجان و اساتید حوزه های علمیه سراسر استان، با اشاره به سبک مدیریتی حوزه های علمیه گفت: امروز اولین نکته ای که باید مورد بررسی قرار گیرد، این است که آیا باید حوزه های علمیه مانند دانشگاه مدیریت و اداره شود یا به همان سبک علمای قدیم؟.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در قدیم حوزه های علمیه طلاب و شاگردان بسیار خوب و باسوادی را تربیت می کردند که به نظر بنده حوزه دوباره باید به همان شیوه های مدیریتی باز گردد، چراکه در برخی مواقع دانشگاه از حوزه های علمیه که میراث علمای قدیم هستند، الگوبرداری می کند.

 

نایب رییس شورای استانی حوزه های علمیه زنجان در ادامه با اشاره به قیام امام خمینی(ره) و احیای دوباره حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه های علمیه به برکت قیام و حرکت انقلابی امام خمینی (ره) جان تازه ای گرفت و البته این مطلب ناگفته نماند که بنده و پدر بزرگوارم، آیت الله سیدعزالدین زنجانی قبل از این‌که امام راحل شهرت امروز را داشته باشند، مباحث‌شان را دنبال می کردیم که آن موقع ایشان به حاج آقا روح الله معروف بودند.

 

آیت الله حسینی زنجانی در ادامه با اشاره به ضرورت ورود حوزه علمیه به رفع معضلات جامعه تأکید کرد: باید امروز شرایط زمان را درک کنیم به این صورت که باید حوزه های علمیه نقاط ضعف جامعه را شناسایی و آسیب شناسی کرده و سپس برای رفع و حل آنها اقدام کنند، البته این به معنای حرکت در راه هایی که نسبت به آن مطالعه نداریم، نیست.

 

وی در ادامه با انتقاد از کم رنگ شدن مباحثه در حوزه های علمیه تصریح کرد: در حوزه های علمیه باید به خاتَم بودن و جامع و کامل بودن دین اسلام توجه ویژه ای شود، که البته شناخت این مسائل و ابلاغ آن به مردم می طلبد تا دروس حوزه به خوبی مطالعه و مباحثه شود و بعد طلبه بتواند با دست پر وارد دنیای احادیث و این قبیل مسائل شود که متأسفانه امروز در حوزه های علمیه مباحثه به حاشیه رانده شده که خود خسارت بزرگی است.

 

این استاد اخلاق حوزه های علمیه زنجان و مشهد در ادامه با انتقاد از مدرک گرایی در حوزه های علمیه و با هشدار به مسؤولان حوزوی گفت: باید فکر طلاب نسبت به این که فقط یک مدرک کارشناسی و یا دکتری بگیرند و دیگر تمام، تصحیح و تغییر کند؛ البته ما مخالف مدرک گرفتن نیستیم، اما وقتی این گونه مسائل پیش آید،نتیجه آن می شود که از زمان انقلاب اسلامی تاکنون حوزه علمیه نتوانسته مجتهدی که بتواند رد شبهات کرده و خود را در بین بزرگان جای دهد، تربیت کند و هر چه هست بزرگانی است که قبل از انقلاب تربیت شده اند.

 

این استاد خارج فقه و اصول در پایان با اشاره به غربال داوطلبان ورود به حوزه های علمیه اظهار داشت: مسؤولان حوزه باید داوطلبان ورود به حوزه های علمیه را غربالگری کرده و همه را نپذیرد، چراکه همه با فکر سربازی امام زمان(عج) وارد حوزه علمیه نمی شوند بلکه برخی برای گرفتن یک مدرک خشک و خالی به حوزه می آیند و زود هم می روند که در این صورت حوزه علمیه در قبال هزینه هایی که می کند دست خالی مانده و به اهداف خود نمی رسد. /949/پ202/ب3

ارسال نظرات