۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۲۹۶۵۰
امام جمعه موقت بجنورد:

صحیفه سجادیه گنجینه معارف دینی و آموزه های ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت بجنورد گفت: صحیفه سجادیه گنجینه ای از معارف دینی و ائمه اطهار(ع) است که امام سجاد(ع) در آن به تمامی مباحث فقهی، سیاسی، اجتماعی، عبادی و ... در قالب دعا پرداخته است.
حجت الاسلام رضا نوري - امام جمعه موقت بجنورد

حجت الاسلام رضا نوری، امام جمعه موقت بجنورد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به دوازدهم محرم، سالگرد شهادت امام سجاد(ع) ضمن تسلیت به این مناسبت اظهار داشت: امام زین العابدین(ع) در طول عمر پربرکت و دوران امامت خود همواره برای ترویج و تبیین آموزه های دینی در بین مردم تلاشی مضاعف داشت.

 

وی با بیان این که امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا نقش بسیار مؤثری در انتقال درس های عاشورا و ماندگاری حماسه کربلا داشت، افزود: این امام همام پس از واقعه کربلا و در طول دوران 34 ساله امامت خویش در جامعه بسته و جو اختناق حکومت امویان، مباحث مربوط به اهل بیت(ع) و معارف دینی را در قالب دعا زنده کرد.

 

حجت الاسلام نوری خاطرنشان کرد: کتاب پربار صحیفه سجادیه که مشتمل بر 54 دعا است در واقع گنجینه ای از معارف دینی و ائمه اطهار(ع) محسوب می شود.

 

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی افزود: امام سجاد(ع) در این کتاب به تمامی مباحث فقهی، سیاسی، اجتماعی، عبادی و ... در قالب و زبان دعا پرداخته است.

 

به گفته وی آموزه های دینی و سیره اهل بیت(ع) که در صحیفه سجادیه در قالب دعا مطرح شده؛ یکی از ذخایر مسلمانان و به ویژه شیعیان در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، دینی و ... به شمار می رود و می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام نوری در ادامه با اشاره به ویژگی های بارز امام سجاد(ع) اظهار داشت: مهم ترین ویژگی و درس نخست امام زین العابدین(ع) به مسلمانان صبر و استقامت است چرا که این امام همام در صحرای کربلا شاهد و ناظر تمامی مصیبت ها و رنج های امام حسین(ع) و یارانش و نیز خاندان رسول الله(ص) بود و این مصائب عظیم را تحمل کرد.

 

وی تصریح کرد: صبر و مقاومت امام سجاد(ع) در برابر سختی ها در واقع نشان دهنده این است که اگر کسی بخواهد در برابر ظلم و جور قیام کرده و سر تسلیم فرو نیاورد، باید این ناملایمات و سختی ها را نیز به جان بخرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه درس دوم امام سجاد(ع) را دستگیری از فقرا و نیازمندان به صورت ناشناس و پنهانی دانست و گفت: با وجود این که امام چهارم شیعیان در دوران امویان از جوانب مختلف در مضیقه بود اما هیچ گاه فقرا و نیازمندان را فراموش نمی کرد.

 

حجت الاسلام نوری دعا و مناجات فراوان به درگاه احدیت را دیگر ویژگی بارز و درس امام زین العابدین(ع) عنوان کرد و افزود: جامعه و ملت اسلامی ما امروز به آموزه های بلند امام سجاد(ع) که در صحیفه سجادیه ذکر شده نیاز دارند.

 

امام جمعه موقت بجنورد تصریح کرد: اگر به این آموزه ها توجه جدی کرده و آنها را در زندگی فردی و اجتماعی خود رعایت کنیم به یقین بخش اعظمی از مشکلات جامعه ما مرتفع می شود.

 

گفتنی است، امام علی بن الحسین(ع)، معروف به زین العابدین و سجّاد و مکنّی به ابوالحسن و ابومحمد، در پنجم شعبان سال 38 قمری دیده به جهان گشود.

 

امام سجاد(ع) پس از شهادت پدر ارجمندش امام حسین(ع) در محرم سال 61 قمری، در 23 سالگی به مقام عظمای امامت نایل آمد و در سخت ترین و دشوارترین تاریخ امت اسلام، رهبری شیعیان و محبّان اهل بیت(ع) را بر عهده گرفت و راه و روش پدران و نیاکان پاک نژاد خویش را استمرار بخشید.

 

این امام همام پس از 57 سال زندگی و 34 سال امامت در دوازدهم محرم سال 95 قمری، بر اثر زهری که به دستور ولید بن عبدالملک اموی به آن حضرت خورانیده شد، در مدینه منوره به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در جوار قبر مطهر عمویش امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپرده شد./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات