۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۲۲۱۰۳۷

چند خبرکوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ محمدرضا زائری در مراسم رونمایی از کتاب «جای پای جلال» که با همکاری انتشارات سوره مهر حوزه هنری و خبرگزاری مهر منتشر شد، گفت: ما امروز بیش از هر زمان دیگری به حریت و آزادگی جلال نیازمندیم.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، سید احمد نادمی، شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی با بیان این که ویژگی های برجسته شخصیت های قدسی شیعه، ویژگی های انسان های کامل است، اظهار کرد: افراد کامل، همیشه ممدوح انسان های روشن بین و جست و جوگر بوده اند، چرا که انسان همیشه می خواهد به سمت کمال حرکت کند.

وی ادامه داد: عدالت همراه با رأفت و شفقت حضرت امیر(ع) در حد یک اسطوره است و به قدری این ویژگی ها برجسته و پررنگ است که نمونه اش یافت نمی شود. معلوم است که اگر انسان آزاداندیشی به عدالت فکر کند، نمی تواند چنین شخصیت هایی را نادیده بگیرد. واقعه کربلا منحصر به فرد است و در طول تاریخ مانند ندارد و به همین دلیل هم مورد توجه واقع می شود.

نادمی همچنین با اشاره به این که ادبیات به تنهایی نمی تواند چهره واقعی اسلام را در جهان تبلیغ کند، گفت: در این زمینه ایده های اجتماعی بسیار تاثیرگذارتر از ایده های هنری است و باید کار اجتماعی در رسانه انجام داد.

وی برگزاری همایش بین المللی باران غدیر و جایزه ادبی جهان اسلام از سوی حوزه هنری را در مقابل فعالیت های دولت های غربی که سعی دارند چهره واقعی اسلام را مخدوش کنند، موثر دانست و افزود: این گونه حرکت ها ارزشمند است و می توان امیدوار بود که با هجمه رسانه ای غرب مقابله کند.

گفتنی است، پنجمین دوره همایش بین المللی باران غدیر مهرماه امسال با حضور شخصیت های ادبی، هنری و دانشگاهی کشورها و ادیان مختلف در حوزه هنری برگزار می شود.

حجت‌الاسلام زائری: امروز بیشتر از هر زمانی به آزادگی جلال آل احمد نیازمندیم

در مراسم رونمایی از کتاب «جای پای جلال» که با همکاری انتشارات سوره مهر حوزه هنری و خبرگزاری مهر منتشر شد، محمدرضا زائری گفت: ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به حریت و آزادگی جلال نیازمندیم.

این کتاب حاصل تک‌نگاری‌های قزلی از سفرش به شهرهایی از ایران است که جلال آل‌احمد به آن مناطق سفر کرده و شرحی از واقعیت‌های مردم‌شناختی و اجتماعی آن را در قالب کتاب‌های مختلف به رشته تحریر درآورده است. نگارنده در این سفرنامه‌ها سعی کرده از نگاه یک نویسنده و فعال فرهنگی سال‌ها پس از سفرهای آل‌احمد به این مناطق، تغییر سیمای جغرافیایی و مردمان هر یک از این شهرها و نیز میزان آشنایی و ارتباط آنها با آل‌احمد را به تصویر بکشد.

در این مراسم که با حضور چهره‌های فرهنگی همراه بود. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری مدیرعامل مجتمع فرهنگی سرچشمه گفت: در حوزه انقلاب اسلامی و در حوزه دین پرداختن به این مستندنگاری و تک نگاری ها اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان این که یکی از ضعف های جدی ما این است که در عادات و رفتارهایمان ثبت خاطرات مستندنگاری و تجربیاتمان وجود ندارد، اظهار کرد: نگرانی من در حوزه دین است که چرا طلبه ای که برای تبلیغ می رود، تجربه هایش را ثبت نمی کند؟ چرا ما که برای تبلیغ می رویم، برای نفر بعدی نمی نویسیم که مثلا چند شب رفتم منبر و چه اتفاق هایی افتاد. با این کار، تجربیات به دیگران منتقل می شود و ضرورت دارد هر کسی هر جایی هست این کار را انجام دهد. ضمن این که نفر بعد صادقانه باید آنها را بپذیرد و به کار بگیرد.

زائری همچنین ادامه داد: ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به حریت و آزادگی جلال نیازمندیم و باید بپذیریم و اجازه دهیم که این جریان همانطور که درمورد شهید آوینی برای نسل جوان و فرهنگی هست، اتفاق بیفتد. رهبرمان هم دیروز در دیدار با اهالی فرهنگ به پروین اعتصامی اشاره کردند. واقعیت این است که ما امروز نیازمند این چهره ها هستیم که متاسفانه گاهی به دلایلی از دو طرف، مخاطب را محروم می کنیم. گاهی رسانه های رسمی ما به این شخصیت ها نمی پردازند و بعد می بینیم جایگزین آنها لزوما کسانی نیستند که دلمان می خواهد بلکه کسانی جایگزین می شوند که این مبناها را ندارند.

این شخصیت فرهنگی همچنین بیان کرد: معلم دخترم به او گفت شعرهای پروین اعتصامی را نخوان چون حجاب نداشته، نامه ای به این معلم نوشتم و گفتم شما احتمالا محتوای اشعار پروین را نمی شناسید. اگر شعر «لطف حق» پروین اعتصامی را بخوانید می بینید که توحیدی تر از آن به سختی می توان پیدا کرد. یا شعری که دقیقا ترجمه عینی روایت پیامبر است و بسیار شورانگیز است. نوشتم این چند نمونه است که چه به شکل تلویحی و چه به شکل نقل مستقیم به این مسائل می پردازد.

زائری با بیان این که آیا اگر پروین اعتصامی را از مخاطب بگیریم، مخاطب لزوما می رود شعرهای آیینی و مذهبی می خواند؟ تاکید کرد: باید اجازه بدهیم که مخاطب با مرحوم جلال آل احمد و دکتر شریعتی آشنا شود، سیر آنها را ببینند و بدانند که تغییر و تحول و روزآمد شدن در ذهن و جان و روح و عقل آنها چطور شکل گرفته است.

وی سپس با اشاره به کتاب جای پای جلال گفت: کاری که این کتاب انجام می دهد این است که نویسنده این کتاب آقای قزلی کفش های جلال را پوشیده و راه افتاده و تفاوت هایی را که باید با مقایسه متون قدیمی با شرایط جدید انجام بگیرد را نشان می دهد و اینجا جذابیت هایی است که پیدا می شود.

مدیرعامل مجتمع فرهنگی سرچشمه در ادامه به کتابی دیگر از قزلی اشاره کرد و درباره تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر کتاب‌های دفاع مقدس توضیح داد: من از این نگران بودم که تقریظ هایی که رهبر معظم انقلاب بر کتاب های دفاع مقدس نوشتند باعث شود حوزه های دیگر ضعیف شود و ناخودآگاه نویسنده های ما فکر کنند اگر کتابی می خواهد مورد توجه واقع شود باید صرفا در حوزه دفاع مقدس باشد. احساس کردم ناشر و مسئول فرهنگی و نویسنده دنبال این هستند که فقط کتابی در این حوزه منتشر کنند و رهبری بر آن تقریظ بنویسند. دلم می خواست ایشان بر کتابی در حوزه اجتماعی، تاریخ، مطالعات ادبی یا مسائلی از این دست تقریظ بنویسند و هنگامی که شنیدم پنجره های تشنه را مورد لطف قرار دادند، فارغ از ارادتم به آقای قزلی، از این بابت که به این نوع کتاب ها توجه شده خوشحال شدم.

گفتنی است که این کتاب، محصول انتشارات سوره مهر حوزه هنری و انتشارات رسانه مهر وابسته به خبرگزاری مهر است و در نخستین نشست «جشن کتاب مهر» شنبه 22 شهریور ماه در خبرگزاری مهر رونمایی شد.

بیگی حبیب آبادی: دفاع مقدس در آثار بسیاری از شاعران کشورمان تاثیرگذار بود

پرویز بیگی حبیب آبادی معتقد است فضای عینی دفاع مقدس بسیاری از شاعران برجسته کشور را به سمت شعر کشاند و آن ها را در این عرصه تثبیت کرد.

پرویز بیگی حبیب آبادی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که چند سالی است دیگر فرصت سرایش اشعار با مضمون دفاع مقدس را نداشته است، اظهار کرد: هنوز به دفاع مقدس علاقه مندم، اما فرصت و شرایط سرایش اشعار با این مضمون را در سال های اخیر نداشته ام.

وی ادامه داد: شعر دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی باعث شد بسیاری از شاعران جوان کشور شناخته شوند و به این حوزه ورود کنند و آثار خوبی از آن ها داشته باشیم.

این شاعر کشورمان با اشاره به تحقیقی که در رابطه با شاعران دوران دفاع مقدس انجام داده است، عنوان کرد: 350 اسم از شاعران دفاع مقدس استخراج کردم که پیش از ورود به این حوزه شناخته شده نبودند و با حضور در کنگره های شعر دفاع مقدس در آن دوران اشعارشان معرفی شده و مطبوعات به آن ها پرداخته اند و جدی گرفته شده اند و خودشان نیز این راه را جدی گرفته اند و این روند باعث شده تا امروز آثار خوبی در این حوزه داشته باشیم.

بیگی حبیب آبادی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس در آثار بسیاری از شاعران کشورمان تاثیرگذار بود و فضای عینی دفاع مقدس بسیاری از شاعران برجسته کشور را به سمت شعر کشاند و آن ها را در این عرصه تثبیت کرد.

وی خطاب به جوانانی که می خواهند در عرصه دفاع مقدس به سرایش شعر بپردازند نیز گفت: شاعران جوان باید مطالعه داشته باشند و حال و هوای دفاع مقدس را به صورت ذهنی درک کنند و پس از آن دست به خلق آثار بزنند و البته توجه کنند که به تکرار مضامینی که در گذشته به آن ها پرداخته شده، نیفتند.

پرویز بیگی حبیب آبادی متولد 1333 اردستان است. وی درسال 1352 به نیروی هوایی ایران پیوست و در 1382 با درجه سرهنگی بازنشسته شد. نسل انقلاب و جنگ او را با شعر مشهور «یاران چه غریبانه، رفتند از این خانه، هم سوخته شمع ما، هم سوخته پروانه» می شناسند. از آثار تحقیقی او می توان به آئینه در غبار [تأملی در چهار تذکره شعر فارسی: نصرآبادی، روز روشن، تحفه سامی، مجمع الخوص] اشاره کرد و از مجموعه شعرهایش به غریبانه، آن همیشه سبز و ...اشاره کرد.

قزلی: شهود و مشاهده برای نویسنده از نان شب هم واجب تر است

نویسنده کتاب جای پای جلال گفت: این کتاب برای من برکات بسیاری داشته است.

در مراسم رونمایی از کتاب جای پای جلال، مهدی قزلی نویسنده این اثر اظهار داشت: این کتاب در زمانی نوشته و در خبرگزاری مهر به صورت تدریجی منتشر شد که مهر در انقباض مالی شدید به سر می‌برد و برایم عجیب بود که در این شرایط، رسانه‌ای مثل مهر به سراغ تولید این دست آثار برود اما به هر شکل این اتفاق بدون محافظه‌کاری و بوروکراسی انجام شد و این مسئله به من کمک کرد که اعتماد به نفس خوبی برای انجام کار داشته باشم.

وی با بیان این که این کتاب برای من خیر و برکت داشته است، گفت: در این سفرها من سرشار از ایده بودم. الان هم بر این باورم که شهود و مشاهده برای یک نویسنده از نان شب هم واجب‌تر است. سفرنامه جای پای جلال از این منظر و جهات دیگر برای من تجربه خوبی بود. من برای نوشتن این اثر 50 هزار کیلومتر سفر کردم و برکت این سفر برای من بسیار بیشتر از تصورم بود.

نویسنده کتاب پنجره‌های تشنه همچنین گفت: وقتی برای نوشتن پنجره‌های تشنه به کارگاه ساخت ضریح در قم رفتم، به من می‌گفتند تو همان نویسنده جای پای جلالی؟ این یعنی دیده شدن کتاب. پس از آن هم در موضوعات مشابه دیگری به من پیشنهاد نگارش اثر داده شد. از تالیف تک‌نگاری‌ها در جام جهانی تا نگارش تک‌نگاری‌هایی با موضوع سفرهای استاد شهریار.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی اضافه کرد: تجربه این دو کتاب آخر به من ثابت کرد که این فرم از نوشتن از قضا بسیار جدی است. جایی میان نویسندگی و تک‌نگاری برای آن قابل تصور است، چیزی میان کار خبری و غیرخبری.

گفتنی است، کتاب جای پای جلال محصول انتشارات سوره مهر حوزه هنری و انتشارات رسانه مهر وابسته به خبرگزاری مهر است و در نخستین نشست «جشن کتاب مهر» شنبه 22 شهریورماه در خبرگزاری مهر رونمایی شد.

سفرنامه ای از حج با یاد شهدا

گلعلی بابایی نویسنده سفرنامه «غوغای غبار» در نشست بازخوانی این کتاب با تاکید بر این که این سفر را مدیون شهداست، گفت: احساس دین به شهدا باعث شد در نوشتن این سفرنامه گریزی به اتفاقات جنگ بزنم و با این کتاب ادای دینی به شهدا جنگ تحمیلی داشته باشم.

در نشست سوم از سلسه نشست‌های غبار قاف با حضور گلعلی بابایی نویسنده کتاب «غوغای غبار» و کوروش علیانی عصر روز یک شنبه 23 شهریورماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

در ابتدای این نشست بابایی با اشاره به حضورش از سال 61 در جبهه‌های جنگ گفت: سال 61 در عملیات فکه حضور داشتم که در آغاز کتاب اشاره‌ای به آن دوران دارم.

وی با اشاره به کتاب «نقطه رهایی» به عنوان اولین کتاب خود گفت: تاکنون 23 عنوان کتاب به نگارش درآورده‌ام و خوشحالم که تمام کتاب‌هایم ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با جبهه و جنگ دارد.

بابایی ادامه داد: سرنوشت ما با جبهه و جنگ گره خورده و از این بابت خدا را شاکرم، آن روز سلاح به دست داشتیم و امروز با قلم می‌جنگیم.

سفر حج را مدیون شهدا هستم

نویسنده کتاب «غوغای غبار» با بیان این که سفر حج خود را مدیون شهدا و خصوصا حاج احمد متوسلیان است تصریح کرد: حج خود را هدیه‌ای می‌دانم از ایشان. نامه حج من زمانی به دستم رسید(سیزدهم تیرماه1387) که درسالن وزارت کشور برای حاج احمد متوسلیان مراسم گرفته بودیم، که این خاطره را در مقدمه کتاب آورده‌ام. من درخصوص ایشان کتابی هم نوشته‌ام و در دیگر کتاب‌هایم نیز رد پایی از ایشان را می‌توان پیدا کرد.

وی ادامه داد: احساس دین به شهدا باعث شد در نوشتن این سفرنامه گریزی به اتفاقات جنگ بزنم و با این کتاب ادای دینی به شهدا جنگ تحمیلی داشته باشم.

غوغای غبار اثری فشرده است

علیانی درادامه نشست با اشاره به این که تجربه جنگ مرزی‌ترین تجربه بشری است عنوان کرد: وقتی رزمندگانی چون حاج گلعلی بابایی در مورد حج می‌نویسند، طور دیگری در مورد این موضوع می‌نویسند و با نگاه دیگری به این موضوع توجه دارند.

گلعلی بابایی با اشاره به مراحل نگارش این سفرنامه گفت: با توجه به این که در حج زمان برای نوشتن بسیار کوتاه بود در طی 30 روز در یک دفترچه کامل تنها سرخط‌هایی از سفر را نوشتم و بعد از سفر با همکاری حسین بهزاد در مدت دوماه نگارش کتاب به پایان رسید.

دبیر جلسه در ادامه با بیان این که با اثر فشرده‌ای رو به رو هستیم تاکید کرد: بابایی در این سفرنامه از هرگونه زیاده گویی، اطناب و پراکندگی پرهیز کرده است. وی در ادامه گزیده‌ای از کتاب را برای حضار خواند.

ملاقات با مقام معظم رهبری نعمتی بود که قبل از سفر حج نصیبم شد

گلعلی بابایی که ریاست سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس را برعهده دارد ضمن اشاره به تقریض مقام معظم رهبری بر کتاب‌های «همپای صاعقه» و «ردپای غبار» تاکید کرد: ملاقات با آقا نعمتی بود که قبل از سفر حج نصیب من شد که در‌‌ همان دیدارهم بر کتاب‌های بنده تقریظ نوشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حجم قابل توجهی از کتاب را به بقیع اختصاص داده است، گفت: بقیع برای ما شیعیان کعبه دیگری است. آدم وقتی آنجا را می‌بیند نمی‌تواند حتی به یک کتاب و چند کتاب اکتفا کند. واقعا نمی‌توان از بقیع چشم پوشی کرد. من با این که مریضی سختی در این سفر داشتم هرگز زیارت بقیع را از دست ندادم.

بابایی با تحسین شجاعت حاج شیخ محمدعلی امری در احداث حسینیه‌ای به نام شیعیان در عربستان سعودی گفت: باید جسارت و جرئت ایشان را در احداث پایگاهی برای تشیع در فضای اختناق آمیز سعودی که حتی برای خواندن یک زیارت عاشورا مردم را به زندان می‌اندازد تحسین کرد.

وی ادامه داد: وهابیت در بقیع افرادی از ملیت‌های مختلف گذاشته‌اند که علیه تشیع و شیعه سخنرانی کنند. این افراد اکثرا فارسی و پاکستانی حرف می‌زنند و یک سری اطلاعات غلط را به زائرانی که به بقیع و مکه آمده‌اند، می‌گویند.

وهابیت سعی دارد خود را نماینده اهل سنت معرفی کند

این نویسنده با تاکید بر این که عربستان به لحاظ اختناق و فشارهای امنیتی رتبه اول را در جهان دارد، گفت: وهابیت در عربستان ضمن تبلیغات گستره‌ای سعی دارد خود را نماینده اهل سنت معرفی کند در حالی که این دو دیدگاه کاملا متفاوت هستند.

وی با ابراز تاسف از این که بسیاری از زائران خاور دور از مناسک وهابیت در مکه مکرمه تبعیت می‌کنند تصریح کرد: می‌بایست از فضاهای مجازی و ماهوار‌ه ها جهت روشنگری در مورد وهابیت استفاده کنیم و تفاوت‌های آن را با دین مبین اسلام بیان کنیم.

در نگارش این کتاب وام دار جلال آل احمد و شریعتی هستم

این نویسنده در تشریح چرایی ارجاعات کتاب به توصیفات و یا نقل قول‌های کتاب‌های دیگر در زمینه سفرنامه حج توضیح داد: من هر کجا لازم می‌دیدم برای انتقال مفهوم نقلی از کتاب‌های دیگر داشته باشم از آن‌ها استفاده کرده‌ام به عنوان نمونه تعبیر علی شریعتی را در مورد کعبه بسیار پسندیم و در کتاب آوردم؛ همین طور از جلال آل احمد در توصیف صفا و مروه وام گرفته‌ام.

وی بابیان خاطره‌ای از علی سلطان محمدی، از او تقدیر کرد و گفت: نامه‌ای که توسط برادر ایشان در مکه به دستم رسید، فصل تازه‌ای در من ایجاد کرد و نوع نگاه مرا به حج و مناسک آن تغییرداد.

بابایی ادامه داد: در این نامه که به همراه عکس و نام حدود 100 شهید بود باعث شد در طواف وقتی همه ادعیه به دست دارند و دعا می‌خوانند، من نام شهیدان در نامه را ذکر کنم و به نیابت آن‌ها طواف کنم. آن نامه باعث شد من دوباره به حال و هوای جبهه برگردم و در مکه قلبم آکنده از یاد شهدا باشد.

وی همچنین در مورد نام این اثر گفت: روز آخر که از مکه برمی‌گردید، روز حیرانی شماست. آن غربتی که در مکه است و این که همه چیز می‌بینید ولی از علی(ع) چیزی نمی‌بینیم. و این غربت مرا به یاد شعری از استاد میرشکاک انداخت که با خودم زمزمه می‌کردم و نام غوغای غبار را هم از‌‌ همان شعر استفاده کردم که در آخر کتاب هم آمده است. این شعر به شرح زیر است:

چشم وا کردیم، رنگی از بهار آموختیم/ شد فراهم گوش آواز هزار آموختیم/ در تکاپوی سراغ بی‌نشان معشوق خویش/ جاده‌ها خواندیم و غوغای غبار آموختیم

در پایان این نشست از گلعلی بابایی به پاس تلاش‌ها و قلم فرسایی‌هایشان در ترویج ادبیات پایداری و دفاع مقدس تقدیر شد.

گفتنی است، «غوغای غبار» مجموعه یادداشت‌های سفر حج گل‌علی بابایی است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

فردوسی: مجموعه شعرهای دفاع مقدسم را منتشر می کنم/ خوشبختانه هنوز فضای جنگ در جامعه وجود دارد

یک شاعر جوان از آماده چاپ بودن مجموعه شعرهای دفاع مقدس خود با عنوان شتک خبر داد.

علی فردوسی شاعر جوان کشورمان با بیان این که مجموعه ای از غزل ها و مثنوی های خود را که با موضوع دفاع مقدس سروده بود در دست چاپ دارد، گفت: مجموعه شعر شتک شامل 30 شعر است که طی 7 سال اخیر سروده ام.

وی افزود: شتک به معنای پاشیده شدن خون است و این مجموعه شعر به زودی توسط انتشارات شهرستان ادب به بازار کتاب عرضه می شود.

فردوسی همچنین با بیان این که پس از گذشت 30 سال از پایان جنگ هنوز آثار آن در جامعه دیده می شود، اظهار کرد: جنگ فیزیکی تمام شده است، اما امروز با نوع دیگری از جنگ که به جنگ نرم شناخته می شود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه هنوز فضای جنگ تحمیلی در جامعه وجود دارد چرا که جانبازان، خانواده شهدا و بزرگوارانی که از این مرز و بوم دفاع کردند در جامعه حضور دارند. البته جنگ مقوله زیبایی نیست اما وقتی پای دفاع و پایداری به میان می آید این مقوله زیبا می شود.

این شاعر جوان با بیان این که با گذشت اهالی ادبیات نباید از فرهنگ دفاع مقدس فاصله بگیرد، عنوان کرد: در دوران 8 سال جنگ تحمیلی آثار ادبی دفاع مقدس در فضای حماسی سروده و خلق می شد و با فاصله گرفتن از آن دوران آثار رویکرد انتقادی نیز به خود گرفتند.

وی با تاکید بر این که حجمه تبلیغاتی و فرهنگی دشمن به کشورمان می تواند کشنده تر از جنگ تحمیلی باشد، تصریح کرد: فرهنگ دفاع مقدس هنوز در بین مردم کشورمان وجود دارد و همین فرهنگ هم باعث شده است انقلاب اسلامی تا به امروز زنده باشد./966/د101/ی

ارسال نظرات