۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۱۹۷۵۰
استاد حوزه علمیه در مراسم عمامه گذاری طلاب تهران:

فقیه باید موضوع شناس، ملاک شناس و حکم شناس باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین نکونام در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه امام رضا(ع) رسالت روحانیون و علمای دین را تنها در اقامه نماز و منبر ندانست و آنها را به فراگیری علوم روز و استفاده از این علوم در ترویج دین توصیه کرد.
عمامه گذاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عمامه گذاری 8 نفر از طلاب مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام صبح امروز همزمان با فرخنده میلاد باسعادت امام هشتم شیعیان و با حضور جمعی از علما، طلاب و اساتید حوزه علمیه در این مدرسه علمیه برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین نکونام در این مراسم، رسالت طلاب و علمای دین را همچون رسالت پیامبران دانست و گفت: تفاوت ماموریت طلاب با انبیا این است که پیامبران آنچه را با عنوان وحی دریافت می کردند بدون کم و کاست در اختیار مردم عصر خود قرار می دادند ولی علما و طلاب نه تنها وحی دریافت نمی کنند بلکه باید علوم مورد نیاز مردم را با تحقیق و تفحص تولید کنند از این رو علمی که تولید و در اختیار مردم قرار می گیرد باید دارای ویژگی هایی باشد که از جمله آنها به روز بودن آن است.


حجت الاسلام والمسلمین نکونام در ادامه با اشاره به این که رسالت خطیر طلاب، روحانیون و علمای این عصر اظهار داشت: این رسالت بعد از انقلاب اسلامی و صرف هزینه های گزاف فرهنگی و خون شهدای انقلاب سخت تر و سنگین تر شده است.


وی افزود: با توجه به اینکه ایران اسلامی در 100 سال اخیر زیر بمباران تحولات عظیم اجتماعی قرار داشته است، طلاب و قشر روحانی کشور رسالتشان تنها در اقامه نماز و منبر و روضه اهل بیت(ع) خلاصه نمی شود بلکه باید معلومات خود را در سه بخش اصلی فرا گرفته و به انجام امور تبلیغی بپردازند.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: بخش اول، معلوماتی که در حوزه های علمیه تدریس ومبنا و پایه تلقی می‌شود از جمله فقه و اصول و صرف و نحو ودیگر علوم. بخش دوم معلوماتی که بیانش برای مردم ضرورتی ندارد و باید با انجام تغییرات به روی آنها به روز شود و بخش سوم، علوم جدید مانند زبان، کامپیوتر و ریاضیات است.


وی ضمن تاکید بر این جمله که امروزه یک فقیه باید سه علم موضوع شناسی ، ملاک شناسی و حکم شناسی را بطور کامل بداند و بر آن مسلط باشد اظهار داشت: یک فقیه در این عصر باید بزرگترین جامعه شناس و روان شناس اجتماعی باشد.


استاد حوزه علمیه در پایان بیان داشت: در حکومت اسلامی که علما و روحانیون حاکم تلقی می شوند، طلبه ای که می خواهد زمام حکومت را در دست داشته باشد باید به امور مختلف دینی مسلط باشد.


در ادامه این مراسم و پیش از آغاز مراسم عمامه گذاری، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، مدیر مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام با اشاره به این که عمامه به لحاظ فیزیکی و صوری یک تک پارچه است ولی از نظر باطنی نشانه ای است که معانی بسیاری دارد گفت: یکی از معانی عمامه این است که روحانی همیشه کفن خود را بر سر خود حمل می‌کند چرا که لباس روحانیت لباس بزم نیست بلکه لباس رزم است به این معنا که وقتی این لباس را بر تن می‌کند، تمام قد در مقابل دشمن می ایستد.


وی ادامه داد: وقتی این لباس بر تن می رود باید در همه حال و همیشه بر تن باشد و از تردد بدون لباس در اماکن و معابر عمومی خودداری شود.


در پایان این مراسم هشت نفر از طلاب مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام به دست حجت الاسلام والمسلمین رشاد و حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام به لباس روحانیت ملبس شدند.


گفتنی است، مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام در تهران، خیابان مصطفی خمینی، پایین تر از چهارراه سرچشمه واقع است./9667/202/ع

ارسال نظرات