۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۲۱۸۶۷۰
وزیر دادگستری در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

تعامل قوا در بهترین شرایط است/ در مبارزه با فساد ملاحظه هیچ فردی را نمی کنیم

خبرگزاری رسا ـ وزیر دادگستری از عزم جزم دولت برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی خبر داد و با بیان این که در مبارزه با فساد ملاحظه هیچ کس را نخواهیم کرد، گفت: فساد اداری و اقتصادی مانع رشد و توسعه کشور است.
حجت الاسلام پورمحمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، عملکرد یکساله این وزارتخانه را تشریح کرد.
 
وی از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان نماد راستین خدمت به مردم و نظام یاد و ابراز امیدواری کرد که دولتمردان در مسیر این شهیدان بزرگوار ثابت قدم باشند.
 
وزیر دادگستری در ادامه با بیان این که در این یکسال قدم های بسیاری خوبی را برداشته ایم، تصریح کرد: ما یکسال گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشته ایم و در رابطه وعده هایی که مطرح کرده بودیم در مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای خوبی داشته ایم.
 
حجت الاسلام پورمحمدی در تعریف خود از عدالت قضایی، گفت: عدالت یعنی عمل بر اساس حق؛ مهم ترین بخش و والاترین بخش عدالت، عدالت در حوزه داوری و قضایی است.
 
وی با بیان این که عدالت حوزه های مختلفی شامل عدالت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، گفت: عدالت قضایی برجسته ترین بخش عدالت و البته حافظ عدالت در سایر بخش ها است و دستگاه قضایی در همه نظامات جایگاه برجسته ای دارد و در نظام اسلامی نیز شان دستگاه قضا بسیار برجسته است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی با بیان این که در تراز سیاسی دنیا، جایگاه و تراز قوه قضاییه در نظام اسلامی برتر و شاخص است، گفت: ما در کشور بزرگی با مرزهای طولانی و مواجه با مشکلات متعدد در عرصه های گوناگون هستیم که مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده است و باید با آنها قاطعانه مبارزه کرد.
 
وی اضافه کرد: در عین حال باید دقت کرد که حقی از کسی ضایع نشود، این مساله بسیار مهم است، همه باید کمک کنیم تا این مساله محقق شود.
 
وی یکی از مشکلات در عرصه عدالت قضایی را عدم فرصت کافی قاضی ذکر و تصریح کرد: متاسفانه حجم پرونده های ما بسیار بالا است و با تعداد قضات نیز همخوانی ندارد.
 
وزیر دادگستری با تاکید بر این که باید به دستگاه قضایی از جهت بودجه، ساختمان و ابزار کمک کرد، گفت: دولت در سالی که گذشت با وجود کمبودها و کاستی ها، بودجه های مناسبی برای دستگاه قضا در نظر گرفته شده که امیدواریم تخصیص نیز داده شود.
 
وی پیشگیری از وقوع جرم را مهم ارزیابی و تاکید کرد: اگر با فساد، مواد مخدر و دیگر ناهنجاری ها مبارزه کنیم بسیاری از پرونده ها در دستگاه قضا کاهش می یابد.
 
حجت الاسلام پورمحمدی بالا رفتن آستانه تحمل مردم و ارتقای فرهنگی را از دیگر عوامل کاهش پرونده های قضایی ذکر کرد و گفت: قوه قضاییه اگر آمار پرونده های آن کاهش یابد به عدالت قضایی نزدیک می شود.
 
وزیر دادگستری دولت یازدهم با بیان این که دولت و مجلس نیز می توانند به خوبی به دستگاه قضا و کاهش پرونده ها کمک کنند، تصریح کرد: ما در یکسال گذشته در وزارت دادگستری از تمام ابزارها برای پیگیری اهداف استفاده کرده ایم.
 
وی در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی درباره مبارزه با فساد و مهم ترین اقدامات وزارت دادگستری در یکسال گذشته در این عرصه، گفت: گام هایی که در سال های گذشته در دولت با همکاری سایر قوا برداشته شده، گام های امیدوار کننده، تحسین برانگیز و قابل توجه است.
 
وی افزود: من سالیان طولانی در این عرصه کار کرده ام و از بسترهای فساد و نحوه مبارزه با آشنا هستم.
 
حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: رییس جمهور در جلسات و سخنرانی های مختلف بر مبارزه قاطع با فساد و سلامت نظام اداری تاکید دارند، من نیز در جلسات مختلفی که در دولت داشته ام در این باره تاکیداتی داشته ام.
 
در مبارزه با فساد در حد انتظار عمل نکرده ایم
وی مبارزه با فساد در ابعاد مختلف را آرمان بلند نظام اسلامی و تاکید صریح حضرت امام و رهبر معظم انقلاب دانست.
 
حجت الاسلام پورمحمدی با بیان این که ما در حد انتظار عمل نکرده ایم و باید به ضعف های خود اذعان کنیم، گفت:  یکی از موانع رشد و توسعه کشور بحث فساد در حوزه اداری و مالی و اقتصادی است.
 
وی اضافه کرد: این دولت نگاه روشن و عزمی جدی برای سالم سازی محیط اقتصادی و اداری دارد و از ابتدای شکل گیری دولت یازدهم، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری جلسات خود را به صورت منظم برگزار کرده است.
 
نباید اجازه دهیم فساد در دستگاه ها نفوذ کند
حجت الاسلام پورمحمدی با بیان این که قوه مجریه به این بسنده نکرده و کمیته درون قوه ای برای مبارزه با فساد تشکیل داده است، گفت: ما نباید اجازه دهیم فساد در دستگاه های ما و زیر مجموعه ما نفوذ کند.
 
وزیر دادگستری با بیان این که در یکسال اخیر گزارش فساد حتی متوسط شنیده نشده است، گفت: ما اگر گزارشی به دست ما برسد با شدت و جدیت برخورد می کنیم؛ اگر پرونده ای هم مطرح است از قبل مطرح است که در حال رسیدگی است.
 
وی با بیان این که در مبارزه با فساد ملاحظه هیچ کس حتی نزدیکان دولت را نمی کنیم، افزود: الان امکان فساد آسان نیست و هزینه آن بسیار بالا رفته است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی گسترش دولت الکترونیک را تاکید دولت یازدهم دانست و فعالیت ها و عملکرد این وزارتخانه در این عرصه را تشریح کرد و گفت: در دولت الکترونیک شفافیت بسیار روشن می شود و امکان فساد بسیار پایین می آید.
 
وزیر دادگستری پرهیز از کاغذ بازی و عدم مراجعه حضوری را دو شاخصه اصلی دولت الکترونیک دانست و افزود: در یکسال گذشته به توفیقات بزرگی در راستای دولت الکترونیک دست یافته است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی با بیان این که اگر دولت الکترونیک محقق شود می توانیم به سلامت اداری و اقتصادی دست یابیم، گفت: اگر همین آهنگ حرکت ادامه یابد، تلقی ما این است که به پایان سال 95 نرسیده بخش بزرگی از خدمات اداری، مالی و اقتصادی و عمومی را در کشور از دولت الکترونیک برخوردار خواهیم شد و بالای 80 درصد سلامت اداری و اقتصادی ما تضمین شده خواهد بود.
 
وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش این وزارتخانه در تعامل و هماهنگی قوه مجریه و قوه قضاییه، با بیان این که بیشترین وقت خود را در این عرصه صرف می کنیم، گفت: ما در جلسات منظم و گفت وگوهای مختلف شرکت می کنیم تا تفاهم برقرار شود وحتی گاهی اوقات در مجلس با وجود این که وظیفه ای ندارم توضیحات لازم را ارائه می کنم.
 
حجت الاسلام پورمحمدی با بیان این که الان بهترین روابط بین سران قوا برقرار است، گفت: سران قوا در جلسات مختلف بر این مساله تاکید دارند و مردم هم نتیجه این آرامش را می بینند و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود نسبت به این آرامش و ثبات اشاره داشتند.
 
وزیر دادگستری استیضاح را حق قانونی مجلس دانست و گفت: همان روز استیضاح، رییس مجلس از برخورد نمایندگان دولت و مواجهه منطقی آنها با این مساله تشکر کرد و رییس جمهور نیز برخورد بسیار منطقی با این مساله داشتند.
 
وی در ارزیابی خود از عملکرد سازمان تعزیرات، گفت: در یکسال گذشته کارهای جدی صورت گرفته است، به برخی از پرونده ها که بی توجهی شد، دیدیم برخی همکاران تخلف دارند، عده ای شناسایی و بازداشت و به دستگاه قضا معرفی شدند.
 
وی افزود: در گام دوم تاکید کردیم که خودمان باید نظارت را شروع کنیم و در این راستا با تشدید و جدیت بیشتری برخورد کنیم و تاکید کردیم که نباید منتظر شکایات مردمی باشیم.
 
وزیر دادگستری اضافه کرد: بعد مشاهده کردیم که مراکزی وجود دارد که اگر نظارت جدی نداشته باشیم مردم با مشکلات بسیاری متعدد خواهند بود و حتی مدت طولانی در بازار میوه تهران مستقر بودیم و مشاهده کردیم که دلالان نقش عمده ای در گرانی میوه دارند.
 
حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: ما در سالم سازی محیط کسب و کار جدی هستیم و آنجا که بحث گرانفروشی، احتکار و خلف وعده و جنس ناسالم باشد بنای ما برخورد جدی است و در این راستا تشکیلات خود را تقویت کرده ایم.
 
وی از کاهش بیست درصدی شکایات به تعزیرات خبر داد و گفت: خوشبختانه این حوزه با جدیت تعقیب می شود و سعی داریم در این حوزه نیز رضایت مردم را کسب کنیم.
 
سرخابی ها تا پنج ماه آینده واگذار می شوند
وزیر دادگستری درباره واگذاری باشگاه های سرخابی، گفت: یکی از مسائل مهم بحث واگذاری ها است، در یکسال گذشته یک سوم واگذاری ها ظرف نه سال گذشته در یکسال اخیر صورت گرفته است و عمدتا تلاش کرده ایم از طریق بورس و به شرکت های واقعا خصوصی واگذار شود.
 
وی افزود: دو باشگاه طبق قانون باید به بخش خصوصی واگذارشوند، نحوه قیمت گذاری، فروش و شرایط آن موارد مهمی است که باید درباره آن تصمیم گرفته شود.
 
حجت الاسلام پورمحمدی اضافه کرد: در آخرین جلسه که وزیر ورزش نیز حضور داشت، تصمیم بر این شد که این دو باشگاه واگذار شوند و سازمان خصوصی سازی قول داده که حداکثر و حتی الامکان تا پنج ماه آینده این کار صورت گیرد و الان در حال محاسبه بدهی ها و قیمت گذاری این دو باشگاه هستیم.
 
وزیر دادگستری در پایان گفت: امیدواریم با وحدت، محبت و پیوندی که بین همه اقشار و دولت و ملت برقرار و تقویت می شود آینده ای بسیار درخشان و پر توفیق در انتظار ملت شریف ایران باشد. /924/پ200/ج
ارسال نظرات