۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۱۸۴۳۷
معاون رییس جمهور

دولت خود را بدهکار امت حزب الله و شهدا می‌داند/ مدعی ارزانی قیمت ها نیستیم

خبرگزاری رسا ـ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت تحریم ارز را بزرگ‌ترین ظلم به ملت دانست و با بیان اینکه وظیفه دولت دفاع از حقوق ملت در عرصه‌های جهانی است، گفت: بر ما فرض است رویکردی را در عرصه‌های خارجی دنبال کنیم که ملت بزرگوار ایران و مقام معظم رهبری آن را تأیید کند.
نوبخت معاون رييس جمهور و سخنگوي دولت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفته دولت به تشریح عملکرد یکساله این نهاد اجرایی کشور پرداخت و مهم‌ترین فعالیت آن را در زمینه وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ارزیابی کرد.

 
وی با بیان اینکه بهبود وضعیت معیشت مردم در حوزه اقتصاد با افزایش قدرت خرید خانوارها امکان‌پذیر است، گفت: دولت در این زمینه متمرکز شد تا بتواند ظرف یک سال گذشته تا آنجا که امکان داشته باشد جهت افزایش قدرت خرید مردم تلاش کند.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه از مسأله نرخ پرشتاب تورم و قیمت ارز و نوسانات آن در بازار به عنوان دو عامل مهم که همواره طی سالهای گذشته به ویژه در آغاز خدمتگزاری دولت تدبیر و امید برای کاهش قدرت خرید مردم مؤثر بود، نام برد و تبیین عملکرد دولت در این زمینه پرداخت.
 
تلاش دولت برای کاهش تورم
وی گفت: دولت برای اینکه بتواند در مسیر افزایش قدرت خرید مردم تلاش کند سیاست‌هایی را در پیش گرفت تا بتواند از یک سو جلوی نرخ شتابنده تورم را مسدود کند و از سوی دیگر در راستای تثبیت نرخ ارز و کاهش آن تلاش کند.
 
نوبخت افزود: مسأله کثری بودجه و بی‌انضباطی‌های مالی و بودجه‌ای از مسائل مهمی بود که در سالهای گذشته سبب شد اقتصاد با تورم رو به بالا حرکت کند و قدرت خرید مردم را کاهش دهد که تلاش برای رفع این مشکل با ارائه لایحه‌ای برای اصلاح قانون بودجه در سال 92 آغاز شد.
 
وی با بیان اینکه رابطه مناسب دو قوه مقننه و مجریه می‌تواند سبب ارائه خدمات بهتر شود و انتظار مردم هم همین است، اظهار داشت: با هماهنگی مجلس و دولت در اصلاح قانون بودجه و تقلیل سطح بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 110 هزار میلیارد تومان جلوی کثری بودجه گرفته شد.
 
دولت مدعی ارزان شدن قیمت‌ها نیست
این مقام مسؤول با اشاره به تقلیل نرخ تورم از عدد 45 درصد به زیر 25 درصد ادامه داد: تقلیل نرخ تورم به معنای ارزان کردن کالا و خدمات در اقتصاد نیست، دولت هم مدعی نیست که قیمت‌ها را ارزان کرده است، اما برای اینکه با کاهش نرخ تورم قدرت خرید مردم را بالا ببریم و کالاها و خدمات را نسبت به گذشته ارزان کنیم باید جلوی افزایش شتابنده ارز را می‌گرفتیم.
 
وی از حوزه درمان به عنوان تنها حوزه‌ای که دولت موفق به کاهش هزینه‌های آن شده نام برد و گفت: نه تنها موفق به کاهش نرخ تورم شدیم بلکه هزینه‌های درمانی مردم را ارزان کردیم، مردم با حداکثر 10 درصد از هزینه‌های گذشته درمان می‌شوند و این عدد در روستاها به حد 5 درصد هم تقلیل پیدا کرده است.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به مسأله کنترل نوسانات ارز افزود: قیمت ارز طی سالهای گذشته سبب شد که قدرت پول ملی تا یک سوم کاهش پیدا کند اما در سال اخیر قیمت ارز نه تنها دچار نوسان نشد حتی در بازار آزاد امروز ارزان‌تر از قیمتی است که در ورود دولت به خدمت آمده بود.
 
وی اظهار داشت: تلاش ما این است که قیمت ارز واقعی شود تا اقتصاد با ثبات از یک سو به تولید کمک کند و از سوی دیگر مصرف کنندگان در شرایطی قرار گیرند که قدرت معیشت و خرید مردم حفظ شود.
 
بیکاری و رکود اقتصاد مشکل اساسی دولت
نوبخت مسأله بیکاری و رکود اقتصادی را غم بزرگ و مشکلی اساسی دولت عنوان و ابراز کرد: مردم در شرایط رکود و عدم اشتغال رنج بیشتری خواهند برد از این‌رو برنامه اشتغال و خروج از رکود تدارک دیده شد.
 
وی تصریح کرد: رکود یعنی ابزار وجود دارد اما با تمام ظرفیت در عرصه اقتصاد فعال نیست، چند میلیون جوان آماده کار است اما از ظرفیت آنها در اقتصاد استفاده نمی‌شود، ظرفیت کارخانجات و ماشین‌آلات وجود دارد اما امکان استفاده نیست.
 
وی عدم منابع لازم و آماده نبودن فضای کسب و کار و کاهش قدرت خرید را سه عامل مهم در افزایش تولید دانست و تصریح کرد: برنامه خروج از رکود آغاز شده و در ماه‌های آینده و حداکثر یک سال دیگر رشد اقتصادی منفی دو سال گذشته به یک رشته مثبت تبدیل خواهد شد.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه طی سه ماهه اول سال 93 به رشد اقتصادی نیم درصد مثبت رسیده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که با سیاست‌های اقتصادی مناسب و رویکرد دولت در این زمینه، اهدافی که مورد انتظار مردم است، محقق شود.
 
تدوین برنامه اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
وی همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، توسعه‌یافتگی ایران و استقرار جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست اقتصاد، علم و فناوری در منطقه در این سیاست‌ها را هدف اصلی فعالیت‌های دولت عنوان کرد.
 
نوبخت تصریح کرد: دولت بر خود فرض دانست سیاست‌های ابلاغی را به صورت برنامه اجرایی تدوین کند و هر دستگاه مشخص کند که کدام بند باید اجرا شود؛ از 24 بند در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مشخص شده که هر بند را کدام دستگاه دولتی به انجام برساند، اهداف کمی و برنامه زمان‌بندی کدام است.
 
وی افزود: معاونت برنامه‌ریزی و بودجه دولت موظف شد برنامه ششم توسعه را براساس اقتصاد مقاومتی طراحی کند که در حال حاضر همکاران این معاونت در تلاشند برنامه ششم توسعه کشور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی بتوانند طراحی کنند.
 
وی ابراز کرد: همه تلاش ما در این ایام این بود که از هزینه‌های جاری بکاهیم به طرح‌های عمرانی بپردازیم، ظرف پنج ماهه نخست سال براساس آمارهای رسمی مقدار اعتباراتی که به طرح‌های عمرانی داده شد 3/2 برابر بیش از سال گذشته بود.
 
دفاع از حقوق ملت در عرصه‌های جهانی
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت تحریم ارز را بزرگ‌ترین ظلم به ملت دانست و با بیان اینکه وظیفه دولت دفاع از حقوق ملت در عرصه‌های جهانی بود، گفت: در عرصه اقتصادی بر ما فرض است رویکردی را در عرصه‌های خارجی دنبال کنیم که ملت بزرگوار ایران و مقام معظم رهبری آن را تأیید کند.
 
وی افزود: دولت تدبیر و امید فعالیت‌های حوزه خارجی خود را در یک سال گذشته به سه امر دفاع از حقوق ملت ایران در عرصه‌های جهانی، دفاع از مسلمانان جهان به ویژه کشورهای جهان و دفاع از اسلام واقعی اختصاص داده است؛ وظیفه داریم غبار نامردمی را از چهره مهربان، صمیمی و زیبای اسلام بزداییم.
 
نوبخت با بیان اینکه دولت‌های بزرگ و در رأس آنها مستکبر جهانی آمریکا ده‌ها میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را بلوکه کرده بود، این تحریم را ناجوانمردانه خواند و گفت: این تحریم‌ها سبب شد در حالی که چهار میلیون بشکه در روز می‌توانیم نفت تولید کنیم تنها امکان صادرات یک میلیون بشکه داشته باشیم.
 
دولت خود را بدهکار شهدا و امت حزب الله می‌داند
وی تلاش دولت در عرصه خدمت، عرصه‌های خارجی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران را موفقیت‌آمیز دانست و افزود: با افتخار از مردم سوریه، لبنان، عراق و غزه دفاع کردیم و همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا آنچه که تأیید مقام معظم رهبری است را به انجام برسانیم.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت با اشاره رویکرد رییس جمهور در دیدار خانواده معظم شهدا گفت: این پیام برای همه است که بدانند دولت خود را بدهکار و مدیون مردم حزب الله به ویژه خانواده شهدا و رزمندگان اسلام می‌داند و این سیاست تکریم دنبال می‌شود./920/پ202/ج
ارسال نظرات