۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۱۷۸۳۶
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

ثبت نام سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از آغاز ثبت نام متقاضیان شرکت در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در مرحله شهرستانی این استان خبر داد.
جلسه امر به معروف اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی روز دوشنبه در جلسه شوراهای موفق امر به معروف و نهی از منکر استان از آغاز ثبت نام سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در خراسان شمالی خبر داد و افزود: ثبت نام این رقابت ها در مرحله شهرستانی در این استان آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

 

وی اظهار داشت: علاقه‌مندان برای ثبت نام و شرکت در این مسابقات می‌توانند به اداره کل و ادارات اوقاف و امور خیریه مرکز و شهرستان های خراسان شمالی و یا سایت مسابقات قرآن به آدرس quraniran.ir مراجعه کنند.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در رشتههای حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن در دو مقطع شکوفهها و بزرگسالان در بخش خواهران و برادران برگزار میشود.

 

وی اضافه کرد: این مسابقات در رده سنی زیر 16 سال(شکوفه ها) در بخش های حفظ یک جزء، دو و نیم جزء و پنج جزء و قرائت تحقیق و ترتیل برگزار می شود.

 

این مسؤول ادامه داد: همچنین در رده سنی بالای 16 سال( بزرگسالان) نیز سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در مرحله شهرستانی استان خراسان شمالی در بخش های حفظ پنج جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه در مورد زمان برگزاری این مسابقات گفت: مسابقات مرحله شهرستانی در استان از بیست و یکم مهر تا سی ام آبان ماه امسال در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی برگزار می شود و زمان برگزاری مرحله استانی این رقابت ها نیز از سی ام آبان ماه تا سی ام آذر سال جاری خواهد بود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در مورد شرایط مسابقات و شرکت کنندگان در آن، افزود: دو بخش حفظ یک جزء و دو و نیم جزء در مقطع سنی شکوفه ها تنها در مرحله شهرستانی و حفظ پنج جزء در این مقطع تا مرحله استانی اجرا می شود.

 

وی اضافه کرد: حفظ 10 جزء قرآن کریم نیز برای مقاطع سنی شکوفه ها و بزرگسالان تنها تا مرحله استانی و حفظ 20 جزء برای بخش خواهران و برادران تا مرحله کشوری برگزار می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: مسابقات حفظ کل قرآن کریم و قرائت نیز برای خواهران تا مرحله کشوری اما برای برادران تا مرحله بین المللی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان این که مسابقات ترتیل نیز برای خواهران و برادران در هر دو مقط سنی تنها تا مرحله کشوری برگزار می شود، گفت: افزون بر این رشته مفاهیم تخصصی همانند سال های گذشته به عنوان یک رشته مجزا تا مرحله کشوری ادامه خواهد داشت.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به شرایط شرکت کنندگان در مسابقات، اظهار داشت: سکونت در شهرستان محل ثبت نام و محل برگزاری مسابقه الزامی است، هر نفر فقط می تواند در یکی از رشته های حفظ، قرائت یا ترتیل شرکت کند ولی شرکت در رشته مفاهیم تخصصی به عنوان رشته دوم بلامانع است، شرکت کنندگان زیر 16 سال باید متولد 1/12/76 و بعد از آن باشند و هر یک از متسابقین که به عنوان داور در مرحله شهرستانی یا استانی داوری کند؛ حق حضور به عنوان شرکت کننده در مسابقه را ندارند.

 

گفتنی است، بنا بر اعلام مسؤولان دارالقرآن کریم استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند.

 

از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و افزون بر این تعداد، در حال حاضر در استان 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند.

 

در طول سال در خراسان شمالی 35 مؤسسه قرآنی، 104 خانه قرآن شهری و روستایی و 629 جلسه دائمی آموزش قرآن کریم دایر است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات