۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۲۱۷۱۴۹
رییس جمهور در جمع علما، فضلا و روحانیان استان اردبیل:

به رأی مجلس احترام می گذاریم/ استقلال حوزه نباید خدشه دار شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور در دیدار با علما، فضلا و روحانیان استان اردبیل، با اشاره به لزوم استقلال حوزه های علمیه در کشور، گفت: تا زمانی که حکومتی و دولتی با علما و در کنار علما باشد و عالمان و حوزه های علمیه آن مستقل باشند، آن کشور روزهای خوشی را سپری خواهد کرد.
سخنراني رييس جمهور ديدار رييس جمهور با علماي اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهور در دیدار با علما، فضلا و روحانیان استان، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که در جمع علما، روحانیان و مبلغان دین مبین اسلام فرصتی به وجود آمد تا مطالبی را بیان کنم.

 

وی افزود: در آغاز سخن مطالبی را در مورد استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی بیان کنم.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: می دانم که وزیر علوم در جمع بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه محبوب بود و نامه های بسیاری از جانب دانشجویان و اساتید به خصوص در این ایام به من ارسال می شد.

 

رییس جمهور تاکید کرد: من از همه دانشجویان، صاحب نظران و اساتید می خواهم که به رای مجلس و نمایندگان مجلس احترام بگذارند و از آنجا که اصل استیضاح وظیفه و حق نمایندگان مجلس است، رای اکثریت نمایندگان در استیضاح وزیر علوم برای ما محترم است.

 

وی خاطرنشان کرد: تعامل دولت و مجلس و تعامل این دو با قوه قضاییه و این سه با احترام گذاشتن به نظرات مقام معظم رهبری و این چهار در کنار ملت شریف ایران اسلامی عامل پیروزی ما خواهد بود چرا که ما همه نمایندگان مردم شریف ایران اسلامی هستیم.

 

رییس قوه مجریه بیان داشت: دشمنان بسیار مهمی در منطقه در کمین نظام مقدس جمهوری اسلامی نشسته اند که نباید با فاصله گرفتن از یکدیگر فرصتی به دشمنان بدهیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: دکتر فرجی دانا از شخصیت های فرهیخته و اندیشمند و صاحب نظری بودند که در دوران وزارت تلاش بسیاری برای گسترش علم در دانشگاه و بالا بردن کیفیت و ایجاد آرامش در سطح دانشگاه ها کردند.

 

رییس جمهور، به انتخاب دکتر نجفی به عنوان سرپرست جدید وزیر علوم اشاره کرد و گفت: از آقای نجفی نیز می خواهم که برای توسعه مسایل اخلاقی و حفظ آرامش در سطح دانشگاه ها تلاش کند.

 

اردبیل مهد علما، فضلا و دانشمندان دینی است

وی در ادامه با اشاره به سبقه فرهنگی و مذهبی اردبیل، خاطرنشان کرد: اردبیل شهر ایمان و عشق به خاندان رسالت است و از زمانی که با این دیار آشنا شدم عشق این مردم به قرآن و اسلام و اهل بیت به خصوص امام حسین (ع) و اصحاب آن امام بزرگوار را دیدم.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهار داشت: خطه اردبیل، خطه علما، فضلا، محققین و دانشمندان بسیاری است و مردم و مسؤولان این استان، مردمی سخت کوش و متدین و پرتلاش هستند.

 

رییس جمهور با اشاره به وجهه علمی، دینی و تقدس مقدس اردبیلی، خاطرنشان کرد: کسی در علمیت و محقق بودن محقق اردبیلی تردیدی ندارد امام همه ترجیح می دادند که این عالم بزرگوار را مقدس اردبیلی بنامند چرا که هیچ چیز جای تقوا و پاکدامنی را نمی گیرد و این وجه مشخصه این عالم بزرگوار واقعا نمود بارزی داشت و می درخشید.

 

صفویه فضایی را به وحود آورد که علمای بزرگی به کشور مهاجرت کردند

وی به ایجاد وحدت در کشور در دوران صفویه نیز اشاره کرد و گفت: در مورد سلسله صفویه مطالب زیادی می توان گفت ولی کار مهمی که صفویه انجام داد ایجاد وحدت در کشور و ایجاد زمینه ترویج آموزه های اهل بیت در کشور بود.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: صفویه فضایی را در کشور به وجود اورد که بسیاری از علمای بزرگ از کشورهای مختلف به ایران مهاجرت کردند و این مساله زمینه گسترش فرهنگ دینی را در کشور به وجود آورد.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تاکید کرد: تا زمانی که حکومتی و دولتی با علما و در کنار علما باشد و عالمان و حوزه های علمیه آن مستقل باشند، آن کشور روزهای خوشی را سپری خواهد کرد.

 

وی افزود: هیچگاه نباید استقلال حوزه های علمیه و مراجع تقلید خدشه دار شود، تا اگر دولت در مسیری که باید حرکت کند، لغزشی داشته باشد، اولین گروهی که باید در صحنه حاضر شوند و دولت را به صراط مستقیم هدایت کنند، حوزه های علمیه و علما باشند.

 

علما همواره مروج دین و مرجع مردم بودند

رییس قوه مجریه، تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، علما، فقها و عالمان را به یاری دین خود فرا می خواند و می خواهد تا دین اسلام به دست علما و فقها انجام شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی، اظهار داشت: همه باید به ترویج اسلام و ترویج احکام دین احتمام جدی داشته باشیم و به مروج بودن دین اسلام فخر کنیم.

 

رییس جمهور افزود: علما همواره مرجع مردم و مروج دین بودند و در کنار مردم زندگی کردن و مردم یار بودن از شاخصه های اصلی علما و روحانیان بوده و اگر مشکلی در جامعه به وجود می آمد مردم به علما و روحانیان پناه می بردند، علما اهل النصیحه و خیرخواه مردم هستند.

 

وی به نقش علما و روحانیان در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) یک تنه و با اتکا به یاری پروردگار متعال و حمایت های مردم ایران اسلامی توانست بر حکومت ظلم و جور ستمشاهی پیروز شود و اکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی به خاطر اقدامات امام راحل(ره) و رهبری مقام معظم رهبری در جهان می درخشد.

 

وی به اقدامات اقتصادی دولت نیز اشاره کرد و گفت: امروز اقتصاد دانان جهان اذعان دارند که دولت یازدهم در کنترل تورم کار بی سابقه ای انجام داده و این افتخار بزرگی است که در مدت کمتر از یک سال تورم 40 درصد کاهش یابد.

 

رییس جمهور افزود: ما دولت را در سخت ترین و بدهکارترین شرایط تحویل گرفتیم و اقدامات انجام شده و حل مشکلات همگی از مدیریت اسلامی است و اگر ما توانستیم در طول سال های سخت همانند جنگ تحمیلی در برابر ابرقدرت های شرق و غرب مقاومت کنیم از مدیریت اسلامی است چرا که اسلام می تواندجهان را اداره کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی بیان داشت: ما از همه مردم و به خصوص علما، فضلا و دانشمندان درخواست می کنیم که به یاری دولت بیایند تا مشکلات موجود اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بتوانیم حل کنیم چرا که هر مشکلی که داریم می توانیم با یاری و فکر علما و روحانیان و دانشمندان مرتفع کنیم.

 

وی تصریح کرد: ما باید مردم را با آسیب ها و مشکلات آشنا کنیم و حل مشکلات باید با اقدامات فرهنگی باشد، البته در کنار اقدامات فرهنگی دیگر اقدامات نیز باید انجام شود.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه حل مشکلات اقتصادی، درخواست من این است که علما، فضلا، روحانیان به کمک دولت بیایند و اگر بخواهیم در وضعیت کنونی منطقه کارهای بزرگی را در کشور انجام دهیم باید اتحاد در کشور حاکم باشد.

 

ایستادگی در مقابل دشمنان با تدبیر علمای دین انجام می شود

رییس جمهور به وضعیت منطقه نیز اشاره کرد و گفت: امروز به نام دین، گروهک های تروریستی و تکفیری که نه از قرآن و نه از اسلام اطلاعی ندارند، چه اقدامات فجیعی را به بار آورده اند، البته مسلما سران این گروهک ها به استکبار وابسته اند و به این وسیله در صدد از بین بردن اسلام هستند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که اگر امروز در کشورهای عراق و سوریه در مقابل این گروه ها ایستاده اند، همه با تدابیر مراجع عالیقدر بوده به طوری که در عراق آیت الله سیستانی با حلم و تدبیر در مقابل گروه های استکباری و تکفیری ایستاده اند.

 

وی افزود: امروز جهان اسلام در مقابل دشمنان باید بیدار باشد و این مساله با تدابیر علمای جهان اسلام محقق می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) الگوی ما است و ما نیز باید به حول و قوه الهی در منطقه الگو باشیم./937/پ201/ج

 

ارسال نظرات